Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) si môže pripísať jedno „povedali sme vám to“. Dnešná predbežná správa Najvyššieho kontrolného úradu SR totiž presne potvrdzuje to, na čo asociácia upozorňuje už celé roky: Slovensko zaspalo pri štarte rozvoja elektromobility a zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že by sa plánovalo prebrať.
Pocit zadosťučinenia
Zverejnená správa NKÚ podľa SEVA neprináša pre odbornú verejnosť žiadne veľké prekvapenie, skôr výstižné pomenovanie problémov, ktoré sú známe, no doposiaľ ignorované. Ako konštatuje riaditeľ asociácie Patrik Križanský, členovia SEVA vnímajú správu s pocitom zadosťučinenia.
„Všetky nedostatky, ktoré NKÚ veľmi presne a korektne pomenovalo – od absencie jasného lídra v elektromobilite, cez nedostatočnú koordináciu štátu a meškanie voči európskym záväzkom, až po reálne riziko, že Slovensko príde o desiatky miliónov eur z eurofondov – sú témami, na ktoré systematicky poukazujeme. Hoci naša kritika je niekedy tvrdá, snažíme sa, aby bola vždy konštruktívna,“ zdôraznil Križanský.
SEVA pripomína, že dlhodobo navrhuje konkrétne riešenia, ktoré by Slovensku mohli pomôcť dobehnúť zameškané tempo. Ide napríklad o zavedenie priamej dotačnej schémy na nákup elektromobilov vrátane elektrických nákladných vozidiel, ale aj o využitie rôznych dostupných európskych finančných nástrojov – od Plánu obnovy cez Modernizačný fond až po Sociálno-klimatický fond EÚ. Nechýbajú ani návrhy na systémové daňové a odvodové úľavy pre firmy či sociálny lízing po vzore Francúzska.

Štát zlyhal na celej čiare
Skutočnosť však podľa SEVA zostáva mimoriadne nepriaznivá. Slovensko patrí medzi posledné krajiny EÚ, ktoré nemajú žiadnu konkrétnu dotačnú schému pre bežných ľudí a ani žiadne stabilné zvýhodnenia pre firmy, ktoré by chceli prejsť na bezemisné vozidlá. Navyše, byrokratické zlyhania a nízke ambície zo strany štátu podľa asociácie vážne ohrozujú čerpanie európskych financií, ktoré v iných krajinách EÚ už dávno podporujú dekarbonizáciu dopravy.
Zaujímavým paradoxom je aj fakt, že oficiálne údaje o počte verejných nabíjacích bodov, ktoré štát prezentuje vo svojich štatistikách, v skutočnosti pochádzajú z databázy SEVA. Tú asociácia vytvára a spravuje sama, dlhodobo suplujúc takmer neexistujúci štátny reporting. Okrem toho sa SEVA venuje analytickej činnosti, tvorbe odborných odporúčaní a podpore dialógu medzi verejným sektorom, súkromnými firmami a odborníkmi.

Riaditeľ Patrik Križanský v tejto súvislosti pripomína, že poslanie SEVA nekončí len pri zbere dát a kritike. „Naša úloha nie je len v tom, že zbierame dáta, dávame odborné vstupy pre štátne politiky a podporujeme rozvoj ekosystému elektromobility. My reálne posúvame tému elektromobility dopredu aj tam, kde štát neukazuje jasné ambície rozvíjať túto dôležitú tému. SEVA bude aj naďalej pracovať na tom, aby Slovensko využilo svoj potenciál a prestalo strácať čas, peniaze a príležitosti,“ uzatvára odborník.
Z predbežnej správy NKÚ tak nevyplýva len konštatovanie o zlyhaní štátu, ale aj výzva konať. Ako upozorňuje SEVA, Slovensko ešte stále má šancu naskočiť na rozbehnutý vlak elektromobility, no okno príležitostí sa rýchlo zatvára. Ak zodpovedné inštitúcie neprejdú od slov k činom, hrozí nielen zmeškaný technologický vlak, ale aj konkrétne finančné straty a oslabovanie konkurencieschopnosti kľúčového sektora nášho hospodárstva – automobilového priemyslu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Energopomoc opäť mení svoje pravidlá: Prvé šeky budú vyplatené už v januári 2026
PREMIUMRealitný odborník: Očakávanie, že ceny budú rásť rýchlym tempom naveky, je mylné. Mladí chcú ešte stále vlastniť, nie platiť nájom (ROZHOVOR)

Nový kmeň chrípky tlačí európske nemocnice na hranicu možností. Vedci varujú pred silnou sezónou

Vedec z NASA odhalil skutočnú povahu Betlehemskej hviezdy. Staroveké čínske záznamy potvrdzujú biblický príbeh

Zdražovanie 2026: Balíky budú od januára nákladnejšie, len jediná kuriérska spoločnosť cenník nemení
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Putin uráža európskych lídrov, Poľsko odpovedá ostrým nasadením Patriotov
Európska únia definitívne uzavrela kapitolu energetickej politiky. Plyn z Ruska dostal stopku
Nabíjačky budú mať priamo na diaľniciach. Nemci investujú miliardu eur do „elektrickej rarity“
Zabezpečia „Východný štít“. Poľsko po 30 rokoch obnoví výrobu zákernej zbrane
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Energopomoc opäť mení svoje pravidlá: Prvé šeky budú vyplatené už v januári 2026
PREMIUMRealitný odborník: Očakávanie, že ceny budú rásť rýchlym tempom naveky, je mylné. Mladí chcú ešte stále vlastniť, nie platiť nájom (ROZHOVOR)

Nový kmeň chrípky tlačí európske nemocnice na hranicu možností. Vedci varujú pred silnou sezónou

Vedec z NASA odhalil skutočnú povahu Betlehemskej hviezdy. Staroveké čínske záznamy potvrdzujú biblický príbeh

