Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) si môže pripísať jedno „povedali sme vám to“. Dnešná predbežná správa Najvyššieho kontrolného úradu SR totiž presne potvrdzuje to, na čo asociácia upozorňuje už celé roky: Slovensko zaspalo pri štarte rozvoja elektromobility a zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že by sa plánovalo prebrať.
Pocit zadosťučinenia
Zverejnená správa NKÚ podľa SEVA neprináša pre odbornú verejnosť žiadne veľké prekvapenie, skôr výstižné pomenovanie problémov, ktoré sú známe, no doposiaľ ignorované. Ako konštatuje riaditeľ asociácie Patrik Križanský, členovia SEVA vnímajú správu s pocitom zadosťučinenia.
„Všetky nedostatky, ktoré NKÚ veľmi presne a korektne pomenovalo – od absencie jasného lídra v elektromobilite, cez nedostatočnú koordináciu štátu a meškanie voči európskym záväzkom, až po reálne riziko, že Slovensko príde o desiatky miliónov eur z eurofondov – sú témami, na ktoré systematicky poukazujeme. Hoci naša kritika je niekedy tvrdá, snažíme sa, aby bola vždy konštruktívna,“ zdôraznil Križanský.
SEVA pripomína, že dlhodobo navrhuje konkrétne riešenia, ktoré by Slovensku mohli pomôcť dobehnúť zameškané tempo. Ide napríklad o zavedenie priamej dotačnej schémy na nákup elektromobilov vrátane elektrických nákladných vozidiel, ale aj o využitie rôznych dostupných európskych finančných nástrojov – od Plánu obnovy cez Modernizačný fond až po Sociálno-klimatický fond EÚ. Nechýbajú ani návrhy na systémové daňové a odvodové úľavy pre firmy či sociálny lízing po vzore Francúzska.

Štát zlyhal na celej čiare
Skutočnosť však podľa SEVA zostáva mimoriadne nepriaznivá. Slovensko patrí medzi posledné krajiny EÚ, ktoré nemajú žiadnu konkrétnu dotačnú schému pre bežných ľudí a ani žiadne stabilné zvýhodnenia pre firmy, ktoré by chceli prejsť na bezemisné vozidlá. Navyše, byrokratické zlyhania a nízke ambície zo strany štátu podľa asociácie vážne ohrozujú čerpanie európskych financií, ktoré v iných krajinách EÚ už dávno podporujú dekarbonizáciu dopravy.
Zaujímavým paradoxom je aj fakt, že oficiálne údaje o počte verejných nabíjacích bodov, ktoré štát prezentuje vo svojich štatistikách, v skutočnosti pochádzajú z databázy SEVA. Tú asociácia vytvára a spravuje sama, dlhodobo suplujúc takmer neexistujúci štátny reporting. Okrem toho sa SEVA venuje analytickej činnosti, tvorbe odborných odporúčaní a podpore dialógu medzi verejným sektorom, súkromnými firmami a odborníkmi.

Riaditeľ Patrik Križanský v tejto súvislosti pripomína, že poslanie SEVA nekončí len pri zbere dát a kritike. „Naša úloha nie je len v tom, že zbierame dáta, dávame odborné vstupy pre štátne politiky a podporujeme rozvoj ekosystému elektromobility. My reálne posúvame tému elektromobility dopredu aj tam, kde štát neukazuje jasné ambície rozvíjať túto dôležitú tému. SEVA bude aj naďalej pracovať na tom, aby Slovensko využilo svoj potenciál a prestalo strácať čas, peniaze a príležitosti,“ uzatvára odborník.
Z predbežnej správy NKÚ tak nevyplýva len konštatovanie o zlyhaní štátu, ale aj výzva konať. Ako upozorňuje SEVA, Slovensko ešte stále má šancu naskočiť na rozbehnutý vlak elektromobility, no okno príležitostí sa rýchlo zatvára. Ak zodpovedné inštitúcie neprejdú od slov k činom, hrozí nielen zmeškaný technologický vlak, ale aj konkrétne finančné straty a oslabovanie konkurencieschopnosti kľúčového sektora nášho hospodárstva – automobilového priemyslu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Hyundai vymyslel jeden z najlepších elektromobilov vôbec. Závidí mu veľký rival, ktorý ho okopíruje

Tesla sa rúti do záhuby. Ani jedna automobilka nechce ich „revolučný produkt“, takto reagoval Musk

Chcú zaviesť novú daň za každý prejdený kilometer. Európska vláda pretláča elektromobily zvláštnym spôsobom

Hyundai, ktorý utiahne Scaniu, aj najväčšia Kia na trhu. Experti vybrali TOP 5 elektromobilov v zime

Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Mimoriadna situácia na železnici: Vlaky nepremávajú, z rušňa stúpa dym

Európsky štát je na pokraji kolapsu: Sankcie proti Rusku prerušili dodávky ropy, vydržia len pár dní

Národná banka Slovenska varuje pred týmito spoločnosťami. Daj si pozor, aby si neprišiel o peniaze

Sporný 48-kilometrový „pevnostný pás“: Zelenského by zaň stíhali, Putin ho musí „predať“ ako víťazstvo (ANALÝZA)

Kardiológ odhaľuje, prečo infarkt a mŕtvica udierajú najčastejšie ráno. Toto po prebudení nikdy nerob
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Tesla sa rúti do záhuby. Ani jedna automobilka nechce ich „revolučný produkt“, takto reagoval Musk
- Slováci ešte nič rýchlejšie nevyrábali. Porsche predstavilo najsilnejší model vo svojej histórii, má 1 150 koní
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Hyundai vymyslel jeden z najlepších elektromobilov vôbec. Závidí mu veľký rival, ktorý ho okopíruje
- Tesla sa rúti do záhuby. Ani jedna automobilka nechce ich „revolučný produkt“, takto reagoval Musk
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Hyundai, ktorý utiahne Scaniu, aj najväčšia Kia na trhu. Experti vybrali TOP 5 elektromobilov v zime
Koniec TikToku a Instagramu. Európa chce odpojiť deti od sociálnych médií
600 satelitov prinesie Zemi nekonečný vesmírny internet. Už o rok sa spustí niečo, čo zmení globálnu komunikáciu
Finančná stabilita eurozóny je v ohrození: Prsty v tom má umelá inteligencia
Vesmírna stanica hlási kritický problém s kapsulou. Posádka ostala uväznená na orbite
Medzi ázijskými veľmocami to poriadne vrie. Dron spustil okamžitú reakciu stíhačiek
Šéfka ECB poslala Európe tvrdý odkaz. Už si nemôžeme dovoliť premeškať kľúčovú technologickú vlnu
Online podvodníci využívajú slabosť Slovákov. Nákupnú horúčku drzo zneužívajú
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Mimoriadna situácia na železnici: Vlaky nepremávajú, z rušňa stúpa dym

Európsky štát je na pokraji kolapsu: Sankcie proti Rusku prerušili dodávky ropy, vydržia len pár dní

Národná banka Slovenska varuje pred týmito spoločnosťami. Daj si pozor, aby si neprišiel o peniaze

Sporný 48-kilometrový „pevnostný pás“: Zelenského by zaň stíhali, Putin ho musí „predať“ ako víťazstvo (ANALÝZA)

