Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) si môže pripísať jedno „povedali sme vám to“. Dnešná predbežná správa Najvyššieho kontrolného úradu SR totiž presne potvrdzuje to, na čo asociácia upozorňuje už celé roky: Slovensko zaspalo pri štarte rozvoja elektromobility a zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že by sa plánovalo prebrať.
Pocit zadosťučinenia
Zverejnená správa NKÚ podľa SEVA neprináša pre odbornú verejnosť žiadne veľké prekvapenie, skôr výstižné pomenovanie problémov, ktoré sú známe, no doposiaľ ignorované. Ako konštatuje riaditeľ asociácie Patrik Križanský, členovia SEVA vnímajú správu s pocitom zadosťučinenia.
„Všetky nedostatky, ktoré NKÚ veľmi presne a korektne pomenovalo – od absencie jasného lídra v elektromobilite, cez nedostatočnú koordináciu štátu a meškanie voči európskym záväzkom, až po reálne riziko, že Slovensko príde o desiatky miliónov eur z eurofondov – sú témami, na ktoré systematicky poukazujeme. Hoci naša kritika je niekedy tvrdá, snažíme sa, aby bola vždy konštruktívna,“ zdôraznil Križanský.
SEVA pripomína, že dlhodobo navrhuje konkrétne riešenia, ktoré by Slovensku mohli pomôcť dobehnúť zameškané tempo. Ide napríklad o zavedenie priamej dotačnej schémy na nákup elektromobilov vrátane elektrických nákladných vozidiel, ale aj o využitie rôznych dostupných európskych finančných nástrojov – od Plánu obnovy cez Modernizačný fond až po Sociálno-klimatický fond EÚ. Nechýbajú ani návrhy na systémové daňové a odvodové úľavy pre firmy či sociálny lízing po vzore Francúzska.
Štát zlyhal na celej čiare
Skutočnosť však podľa SEVA zostáva mimoriadne nepriaznivá. Slovensko patrí medzi posledné krajiny EÚ, ktoré nemajú žiadnu konkrétnu dotačnú schému pre bežných ľudí a ani žiadne stabilné zvýhodnenia pre firmy, ktoré by chceli prejsť na bezemisné vozidlá. Navyše, byrokratické zlyhania a nízke ambície zo strany štátu podľa asociácie vážne ohrozujú čerpanie európskych financií, ktoré v iných krajinách EÚ už dávno podporujú dekarbonizáciu dopravy.
Zaujímavým paradoxom je aj fakt, že oficiálne údaje o počte verejných nabíjacích bodov, ktoré štát prezentuje vo svojich štatistikách, v skutočnosti pochádzajú z databázy SEVA. Tú asociácia vytvára a spravuje sama, dlhodobo suplujúc takmer neexistujúci štátny reporting. Okrem toho sa SEVA venuje analytickej činnosti, tvorbe odborných odporúčaní a podpore dialógu medzi verejným sektorom, súkromnými firmami a odborníkmi.
Riaditeľ Patrik Križanský v tejto súvislosti pripomína, že poslanie SEVA nekončí len pri zbere dát a kritike. „Naša úloha nie je len v tom, že zbierame dáta, dávame odborné vstupy pre štátne politiky a podporujeme rozvoj ekosystému elektromobility. My reálne posúvame tému elektromobility dopredu aj tam, kde štát neukazuje jasné ambície rozvíjať túto dôležitú tému. SEVA bude aj naďalej pracovať na tom, aby Slovensko využilo svoj potenciál a prestalo strácať čas, peniaze a príležitosti,“ uzatvára odborník.
Z predbežnej správy NKÚ tak nevyplýva len konštatovanie o zlyhaní štátu, ale aj výzva konať. Ako upozorňuje SEVA, Slovensko ešte stále má šancu naskočiť na rozbehnutý vlak elektromobility, no okno príležitostí sa rýchlo zatvára. Ak zodpovedné inštitúcie neprejdú od slov k činom, hrozí nielen zmeškaný technologický vlak, ale aj konkrétne finančné straty a oslabovanie konkurencieschopnosti kľúčového sektora nášho hospodárstva – automobilového priemyslu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Automobilky zdvihli varovný prst. EÚ ich vedie do záhuby, kontroverzný návrh ohrozuje priemysel
Už žiadne pokuty, rovno ti vezmú auto. Susedná krajina spustila extrémne prísny zákon
Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
Volkswagen náramne vylepší svoje najlepšie SUV. Dostane nový pohon a prekvapivo nízku cenu
Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Igor Matovič už ôsmykrát premenoval svoje hnutie. Od 1. augusta nesie nový názov
Plánuje vláda zrušiť 4 sviatky? „Za chvíľu budeme chodiť do roboty aj na Vianoce,“ vraví Matovič
Vladimir Putin potrebuje mier na Ukrajine. Tlačí ho k tomu jedna dôležitá okolnosť
Koniec častým ospravedlnenkám od rodičov. Ministerstvo školstva mení pravidlá, režim sa sprísňuje
Štát chystá „významné šetrenie“: Minister Erik Tomáš prezradil, na čo sa siahať nebude
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Už žiadne pokuty, rovno ti vezmú auto. Susedná krajina spustila extrémne prísny zákon
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Volkswagen náramne vylepší svoje najlepšie SUV. Dostane nový pohon a prekvapivo nízku cenu
- Automobilky zdvihli varovný prst. EÚ ich vedie do záhuby, kontroverzný návrh ohrozuje priemysel
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
-
- Už žiadne pokuty, rovno ti vezmú auto. Susedná krajina spustila extrémne prísny zákon
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
- Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
- Volkswagen náramne vylepší svoje najlepšie SUV. Dostane nový pohon a prekvapivo nízku cenu
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
-
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
POZOR: Obľúbeného AI chatbota zneužili podvodníci a od ľudí žiadajú obrovské sumy
Rusko zatlačili k zúfalému kroku. Benzínová kríza je na spadnutie, ceny palív lámu rekordy
Brusel riskuje všetko. EÚ hrozí strata vplyvu v kľúčovom rozhodovaní o budúcnosti planéty
Obrovský asteroid môže naraziť do Mesiaca. Zem čaká najväčší vesmírny dážď za 5 000 rokov
Ázijská mocnosť si zahráva s ohňom. Chce extrémne zvýšiť produkciu kľúčovej veci na vývoj AI
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP