Šéf známej automobilky opäť šokuje: Do pár rokov predbehneme Teslu na trhu, kde doteraz nepredal ani kus elektromobilu
CEO koncernu Stellantis prichádza s kontroverznými vyhláseniami s oceľovou pravidelnosťou. Tým posledným si poriadny vyšliapol na automobilku Tesla – podľa jeho slov ju do pár rokov v USA dobehnú, informoval portál InsideEVs.
„Nechcem znieť arogantne, ale som presvedčený, že do pár rokov dobehneme Teslu a bude to veľmi zdravý súboj, čo bude mimochodom veľmi dobré pre samotného spotrebiteľa,“ vyhlásil Tavares počas Q&A televíznej šou Mobility TV World, o čom informoval aj portál Reuters.
Na tom by nebolo nič nezvyčajné, prakticky každá automobilka má ambície dobehnúť a neskôr aj predbehnúť Teslu v predajoch elektromobilov, no v prípade koncernu Stellantis má toto vyhlásenie niekoľko zádrhelov.
Tým prvým je, že Tavares chce Teslu dobehnúť na americkom trhu. Koncern Stellantis tu však zatiaľ nepredáva ani jeden elektromobil.
Napredovať musí extrémne rýchlo
Elektrickú ofenzívu v USA začne tento francúzsko-taliansko-americký konglomerát až budúci rok modelom RAM ProMaster a ďalšie tri by mali nasledovať v tom istom roku.
Nepôjde však o žiadne „lacné“ kúsky, nakoľko túto trojicu bude dopĺňať menší crossover od Jeepu a dvojica modelov od Masserati. Tie by sa pritom mali dostať aj k nám do Európy.
V roku 2024 prinesie Stellantis na americký trh aj elektrický pickup od RAM spolu s „muscle car“ od automobilky Dodge. To ale stále bude iba začiatok, pričom konkurencia už dávno s predajom elektromobilov v USA začala a taká Tesla je na trhu s elektromobilmi už celú dekádu.
Segment pickupov je zas v USA extrémne špecifický a dominuje mu Ford.
Len minulý rok Tesla vyrobila takmer 1 milión elektromobilov a postačili jej na to iba dve továrne. Už onedlho americká automobilka spustí výrobu aj v továrni Giga Berlín a Texas, vďaka čomu môže svoju produkciu ešte zdvojnásobiť.
Stellantis to bude mať veľmi ťažké, no v jednom s Tavaresom musíme súhlasiť. Zdravá a plnohodnotná konkurencia je určite prínosná, najmä pre spotrebiteľov.
S nástupom elektromobility to nevidí ružovo
CEO koncernu, do ktorého patria automobilky ako Peugeot, Opel či Citroën, to s nástupom elektromobility nevidí ružovo. Koncom minulého roka vyhlásil, že elektrifikácia zvyšuje náklady výrobcov o ďalších 50 % v porovnaní s výrobou konvenčných vozidiel.
„Neexistuje spôsob, ako môžeme preniesť 50 % dodatočných nákladov na konečného spotrebiteľa, pretože väčšina strednej triedy to nebude schopná zaplatiť,“ upozornil.
Tavares tiež poznamenal, že všetky automobilky tento prechod zrejme neprežijú a niektoré skrachujú. „Až budúcnosť ukáže, kto to zvládne, a kto zlyhá,“ poznamenal.
Dodatočné náklady nemôžu preniesť na zákazníka
Ak by elektrické autá stáli o 50 % viac, stredná trieda by na ne jednoducho nemala. Tavares však prezradil niekoľko krokov, ktorými chce vyššie výrobné náklady eliminovať.
Tým prvým je zvýšenie produktivity o 10 % ročne namiesto pôvodných plánov, kedy chceli produktivitu zvyšovať o 2-3 %. Spoločnosť taktiež mení model predaja, bude mať väčšiu kontrolu nad samotnými dealermi a prevezme aj niektoré ich úlohy. Tým sa prevedie aj časť ziskov na samotnú automobilku.
Na záver chce Stellantis previesť vyššie náklady na samotných dodávateľov. Až 85 % hodnoty auta totiž tvoria vonkajšie komponenty. Všetky tieto kroky majú mať za cieľ, že predajné ceny elektromobilov oproti cenám spaľovákom nenarastú vôbec, alebo len minimálne.
Stellantis totiž musí udržať ceny nových áut na takej úrovni, aby si ich mohla bez problémov dovoliť aj stredná trieda. Nedávno však boli jeho vyjadrenia odlišné.
Tavares ešte v máji minulého roka na konferencii Financial Times vyhlásil, že elektromobily nebudú nikdy tak lacné ako spaľováky a že si ich bežní ľudia nikdy nebudú môcť dovoliť.
Kvôli tomu sa obmedzí mobilita strednej vrstvy, ktorá možno zostane úplne bez auta. Znížia sa predaje, tým pádom sa bude musieť znížiť aj produkcia a bude hroziť prepúšťanie, čo zrejme nechce žiadna krajina, v ktorej tvorí automobilový priemysel podstatnú časť HDP.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tajná dohoda na obzore: Rusko chce od krajiny NATO späť rakety za 2,5 miliardy pre straty na fronte
EXKLUZÍVNE z Expa v Osake: „Slovensko má energiu a ťah, ktorý Japonsko potrebuje cítiť,“ hovorí tamojšia učiteľka a novinárka
Ministerka Šimkovičová skončila v nemocnici. Zdravotný stav zostáva nejasný
Fico „na čele pelotónu“: Zarába 8-násobok priemernej mzdy, prekonal ho len jeden politik (REBRÍČEK)
MIMORIADNE: Policajti NAKA bez obvinení, generálny prokurátor Žilinka ich zrušil
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP