Bývalý premiér Igor Matovič svojho času pri nástupe do funkcie sľuboval plány aj na boj proti mafii a zločincom, proti ktorým začali konať vyšetrovatelia NAKA a mnohí z nich sa počas veľkých akcií ocitli (ako sa ukázalo, často len dočasne) za mrežami. Ako však čas plynul a expremiéra na jeho poste nahradil aktuálny premiér Eduard Heger, menila sa aj dominancia tém, ktoré Slováci riešili na sociálnych sieťach.

Zakrátko tak vymizla veľká diskusia o mafii, ktorú nahradila téma očkovania. Takto reflektujú dianie dáta Katedry komunikácie, ktorá poukázala na to, že v tomto roku je očkovanie proti koronavírusu na slovenskom prostredí sociálnych sietí témou číslo 1.

Mafia upadla na sociálnych sieťach do zabudnutia

Nie je tomu ale tak dávno, čo v médiách a na sociálnych sieťach dostával dominantný priestor práve Matovičov boj proti štátnej mafii, v ktorom mala mať NAKA rozviazané ruky. Bol to aj jeden z hlavných dôvodov, prečo sa mu podarilo vyhrať voľby a stať sa premiérom. Pred voličmi totiž dlhodobo predtým pôsobil ako „záchranca“ systému, ktorý ho chcel očistiť od zločineckých skupín.

Mnohí obvinení naozaj skončili vo väzbe a zdalo sa, že Matovič dokáže Slovensko vyhrabať spod nadvlády „mafiánov“. Netrvalo dlho a situácia sa v priebehu roka a pol drasticky zmenila. Po mnohých konfliktoch aj vo vlastnej koalícii sa bývalý premiér vzdal funkcie výmenou za záchranu vládnej koalície. To malo za následok aj postupný úpadok témy „mafie“ na sociálnych sieťach.

Slováci na sociálnych sieťach najviac riešia očkovanie

Katedra komunikácie zverejnila dáta získané prostredníctvom softvéru Gerulata Technologies, ktorý ukázal, aké témy dominujú sociálnym sieťam podľa počtu príspevkov i reakcií ľudí zdieľaním, komentovaním a lajkami. Podľa týchto dát bola téma očkovania ešte v závere minulého roka zhruba rovnako populárna ako téma mafie na sociálnych platformách. Od začiatku roka 2021 sa ale začala situácia meniť.

S príchodom vakcín a očkovania na Slovensku si získala pred mafiou veľký náskok medzi ľuďmi práve táto téma, ktorú na Facebooku či iných sieťach rozoberajú najčastejšie. Prispievajú k tomu aj kritické a kontroverzné príspevky zamerané na alebo proti očkovaniu, ktoré zdieľali aj strany opozície. Veľa sa diskutuje tiež o lockdownoch a opatreniach či kontrole covid passov v prevádzkach.

Katedra komunikácie

NEPREHLIADNI
Antivaxeri a slovenskí politici sú nerozlučná dvojica. Za reklamy proti vakcínam na Facebooku najviac míňa Fico

A hoci sa Matovičove OĽaNO stavia na stranu očkovania, prieraz jeho príspevkov o očkovaní nie je taký veľky, ako v prípade príspevkov Smeru, ktorý dlhý čas kritizoval očkovanie a vládne rozhodnutia s ním spojené. Matovič je tiež ako minister financií viditeľný oveľa menej.

Katedra komunikácie

„Samozrejme, téme očkovania sa venuje aj OĽaNO. Z dát však vyplýva, že s ňou nedokáže pracovať tak efektívne ako Smer, ktorý vďaka svojmu cynizmu úspešne surfuje na vlne antivaxerských tém. Aj vďaka tomu majú smerácke príspevky s týmto slovom opäť výrazne viac interakcií ako tie na profiloch patriacich pod OĽaNO,“ podotkla Katedra komunikácie.

Katedra komunikácie

Aj dnes je tak očkovanie na Facebooku a iných platformách dominantnou témou, ktorú riešia státisíce Slovákov každý deň. Patria sem nielen príspevky podporujúce očkovanie, ale žiaľ aj hoaxy a dezinformácie či kritické príspevky a komentáre, ktoré vyvolávajú u ľudí väčšiu odozvu a „nutkanie“ reagovať neraz aj expresívnymi výrazmi.

NEPREHLIADNI
Blahov úspech na Facebooku je zaplatený. Propaguje každý svoj status, míňa obrovskú sumu peňazí

Situácia je podobná ako napríklad pri kontroverzných statusoch politikov, ktoré dokážu v ľuďoch vzbudiť odpor či hnev a množstvo reakcií. Na základe reakcií potom sociálna sieť daný príspevok pretláča medzi ďalších používateľov a takto sa to šíri ďalej. V začarovanom kruhu sa tak dnes na sociálnych sieťach točia práve témy očkovania a zatiaľ nič nenaznačuje tomu, že by si Slováci našli v blízkom čase inú dominantnú tému.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú