S Bratislavou nerátajú. Volkswagen chce 6 „šialených“ batériových fabrík za 30 miliárd v iných európskych krajinách
Plánované európske závody nemeckej automobilovej skupiny Volkswagen (VW) na výrobu batérií a zabezpečenie životne dôležitých surovín budú stáť zhruba 30 miliárd eur. Vyhlásil to člen predstavenstva Thomas Schmall, ktorý tak prvýkrát naznačil cenu expanzie.
Schmall má v najväčšej európskej automobilke na starosti technológie. V rozhovore na konferencii Reuters Next povedal, že Volkswagen bude hľadať externých partnerov, ktorí by to financovali.
„Hovoríme o 25 až 30 miliardách (eur) vrátane vertikálneho reťazca surovín, nielen tovární,“ uviedol Schmall a dodal, že koncern VW nemusí prevziať vedúcu úlohu pri financovaní a nedal si za cieľ rozdeliť investície 50/50. „Závisí to od modelu partnerstva, ktorý vytvoríme v nasledujúcich mesiacoch. Sme otvorení o tom diskutovať. Pre nás je nevyhnutné, aby sme mohli kontrolovať technologický plán, načasovanie, náklady a našu schopnosť spustiť výrobu.“
V EÚ vyrastie 6 veľkých závodov
Schmall dohliada na ambiciózny plán Volkswagenu vybudovať v Európe do konca dekády šesť veľkých závodov na batérie, čo je strategický pilier v jeho snahe predbehnúť amerického výrobcu elektromobilov Tesla a stať sa najväčším predajcom elektrických vozidiel na svete.
Švédsky Northvolt, v ktorom Volkswagen vlastní pätinu, začne s výrobu prémiových batériových článkov pre nemeckú automobilku od roku 2023. Druhý závod, ktorý chce VW postaviť spoločne s čínskym Gotion High-Tech v Salzgitteri, má začať výrobu v roku 2025.
VWDo konca desaťročia budú nasledovať ďalšie štyri závody, s najväčšou pravdepodobnosťou v Španielsku, východnej Európe a v dvoch ďalších lokalitách, ktoré doteraz neboli zverejnené.
Náklady na jeden závod sa budú pohybovať od 1 miliardy do 2 miliárd eur, pričom kapacita sa bude pohybovať od 40 do maximálne 80 gigawatthodín (GWh), v závislosti od chémie, ako aj od toho, či budú k dispozícii dostatočné zásoby energií, povedal Schmall. „Máme nejaké prirodzené limity v dostupnosti inžinierskych sietí, energií, vody,“ povedal.
Výrobná kapacita je však len jednou časťou rovnice, uviedol Schmall a pripomenul, že Volkswagen sa musí postarať aj o dostatok surovín, ako je lítium a nikel. To si vyžaduje aktívnejší prístup. Podľa Schmalla sa Volkswagen snaží uzavrieť partnerstvá, pričom oznámenia o spolupráci by mali byť zverejnené „v priebehu niekoľkých týždňov“.
Už čoskoro ďalšie podrobnosti
Volkswagen, ktorý plánuje predložiť svoj päťročný investičný plán dozornej rade 9. decembra, zvažuje kombináciu stratégií, ktoré môžu zahŕňať aj to, že sa stane akcionárom ťažobnej firmy. „Uvidíte celý rozsah,“ povedal Schmall a odkázal tiež na zmluvy s dodávateľmi s fixnými cenami aj s mixom cien. Podľa neho je potrebné „ušiť riešenia na mieru konkrétnym surovinám“.
Ďalším bodom je zabezpečiť, aby sa materiály obstarávali trvalo udržateľným spôsobom, čo v prípade Volkswagenu zahŕňa správy o transparentnosti, hodnotenia dodávateľov a snahy o postupné vyradenie niektorých materiálov, najmä kobaltu.
Konečným cieľom koncernu je, aby bol celý výrobný reťazec udržateľný, skonštatoval Schmall a dodal, že samotná výroba elektrických vozidiel nestačí, aby sa Volkswagen stal uhlíkovo neutrálnym do roku 2050. Koncern chce zabezpečiť udržateľnosť od začiatku, od prvého kroku, od procesu ťažby až do posledného bodu životnosti batérií a automobilov a recyklácie, uzavrel Schmall.
Prepustí VW zamestnancov?
CEO skupiny VW Herbert Diess na nedávnom zasadnutí dozornej rady podľa interných zdrojov automobilky prejavil obavy, že VW v porovnaní s konkurenciu vo výrobe elektromobilov zaostáva. Konkurenčné automobilky dokážu podľa neho vyrábať elektrické auta omnoho efektívnejšie pri nižších výrobných nákladoch, čo im automaticky umožňuje predávať elektromobily za nižšie ceny, alebo s vyšším ziskom než to môže robiť VW.
Podľa jeho slov je preto potrebná reštrukturalizácia, ktorá ale ohrozí každé štvrté pracovné miesto. Inými slovami, pri zmene výrobných procesov môže o prácu prísť každý štvrtý zamestnanec VW, čo by sa aktuálne dotýkalo až 30 000 ľudí po celom svete.
Ako informuje Reuters, práve nová konkurencia na európskom trhu v podaní Tesly núti tradičnú automobilku k ešte rýchlejšiemu prechodu k elektrifikácii. Americký výrobca dokáže s 12 000 zamestnancami v berlínskej továrni vyrábať 500 000 elektromobilov ročne.
Volkswagen vo svojej továrni vo Wolfsburgu vyrobí až 700 000 áut ročne, avšak s počtom 25 000 zamestnancov, čo je absolútny nepomer v porovnaní s Teslou. Podľa hovorcu rady VW je ale riešenie s takto drastickým prepúšťaním zamestnancov úplne absurdné a nereálne.
Riešením kratší pracovný týždeň
Riešením tejto situácie môže byť podľa Diessa aj zavedenie štvordňového pracovného týždňa, ktorý už v roku 1994 zachránil tisíce pracovných miest. Podľa odhadov viacerých odborníkov ale skutočne môže v budúcnosti prísť o prácu až 100 000 ľudí pracujúcich v automobilovom priemysle, a to už do roku 2025.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť" nedostatkovú surovinu budúcnosti
Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
Mestá budúcnosti sa premenia na živé batérie. Vedci objavili nový spôsob, ako uložiť energiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Elon Musk „vypol“ Starlink počas veľkej ukrajinskej ofenzívy proti Rusku, odhalila investigatíva
Parkinson zrejme nezačína v mozgu. Vedci objavili prekvapivý orgán, kde sa choroba môže spustiť
Skupina Slovákov má nárok na týždeň voľna navyše. Mnohí o tom netušia, tieto podmienky musíš splniť
Zabudni na diétu a hladovanie. Jednoduchý trik od expertov pomáha predchádzať priberaniu a výkyvom energie
KVÍZ: 90 % Slovákov netuší, koľkokrát bol Fico premiérom. Dokáž, že si správny národniar a poznáš historické míľniky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
Európska raketa, ktorá bude strážiť Zem, vyletela do kozmu. Jej misia je kľúčová pre budúcnosť planéty
Slovensko čaká solárny megaprojekt. Chcú postaviť obrovské elektrárne, majú dodať energiu tisícom domácností
Predaj elektromobilov vo svete prudko stúpol. Čína vedie elektrické preteky, Európa naberá dych
Zelenskyj oznámil prekvapivý plán. Ukrajina chce produkovať tieto zariadenia ako na bežiacom páse
Slováci stále platia zbytočné poplatky. Tento trik od banky ti ušetrí peniaze na dovolenke
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP