Rýchlejšie než tankovanie. Nový štandard nabije 60 kWh batériu elektromobilu za minútu
Nabíjanie rýchlejšie než tankovanie? Až doposiaľ sme sa o takomto niečom bavili iba v teoretickej rovine, respektíve sme mali možnosť sledovať niekoľko konceptov batérií, ktoré by takéto niečo umožňovali. Rýchle nabíjanie však potrebuje a rýchlu nabíjačku a kábel, ktorý dokáže nabíjať vozidlo ohromným výkonom. Spoločnosť CharIN práve predstavila nový nabíjací štandard MCS, ktorý dokáže vozidlá nabíjať rádovo v megawattoch, píše InsideEVs.
V súčasnosti je najbežnejším nabíjacím štandardom pre elektromobily takzvaný CCS (Combined Charging System). Prakticky ide o nabíjací konektor, pomocou ktorého sa elektromobil nabíja na ultrarýchlych nabíjačkách.

Aj takýto konektor však má svoje limity. Tie najvýkonnejšie nabíjačky súčasnosti dokážu elektromobil nabíjať pri 500 A a 920 V, z čoho vychádza maximálny nabíjací výkon 360 kW. Štandard CCS je pritom schopný dosiahnuť výkon až do 500 kW. Nový štandard MCS (Megawatt Charging System) však tieto čísla hravo prekonáva.
Až 10-krát vyšší nabíjací výkon
Tie najlepšie nabíjačky súčasnosti dokážu elektromobily nabíjať výkonom okolo 350 kW, no pomocou štandardu MCS sa zvládnu elektrické vozidlá nabíjať výkonom neuveriteľných 3 750 kW, teda 3,75 MW.
First Public #Megawatt Charging Simulation! ⚡️⚡️⚡️#alpitronic#CharIN#scania @CharIN_eV pic.twitter.com/avOAUBd4qp
— Felix Arthur • electricfelix (@electricfelix) June 13, 2022
Nový štandard totiž umožňuje vysoký prietok prúdu až 3 000 A pri napätí do 1 250 V. Ak si to prepočítame „na drobné“ tak za minútu na takejto nabíjačke by si dokázal do batérie natlačiť až 62,5 kWh energie, čo je maximálna kapacita väčšiny dnešných elektromobilov strednej triedy.
Za 5 minút na nabíjačke by si dokázal dobiť cez 300 kWh energie. Do prevádzky by sa prvé takéto nabíjačky mohli dostať už v roku 2024. Teraz už ale zrejme začínaš tušiť, pre koho je nový štandard určený.
Elektromobilita v nákladnej doprave dostáva zelenú
Nový nabíjací štandard MCS je vyvinutý predovšetkým na nabíjanie vozidiel nákladnej dopravy. Elektrické ťahače už dnes disponujú masívnymi batériami s kapacitou vysoko cez 300 kWh. Ich nabitie prostredníctvom súčasných nabíjačiek trvá rádovo niekoľko hodín, no pomocou nového štandardu by mohlo plné nabitie elektrického ťahača klesnúť aj pod 10 minút.

Vyvinúť nabíjací konektor je však jedna vec. Tá druhá, nemenej podstatná, je výroba batérií, ktoré sa dokážu tak rýchlo nabíjať bez toho, aby došlo k ich poškodeniu. Na tom už ale pracuje niekoľko spoločností a startupov.
Zároveň si treba uvedomiť, že takáto nabíjačka je teoreticky schopná spotrebovať až 3,75 MW každú hodinu. To je už naozaj obrovský odber, no aj napájanie takto výkonnej nabíjačky by sa dalo veľmi elegantne vyriešiť.
Napríklad moderná veterná turbína disponuje inštalovaným výkonom až 12 MW, takže pri ideálnom vetre by dokázala takáto jedna veterná turbína napájať až 3-4 nabíjačky pre nákladné vozidlá.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
