V Rakúsku vstúpil do platnosti nový zákon, ktorý má za cieľ odradiť vodičov od nebezpečnej jazdy. Od marca 2024 môžu úrady zhabanie a následný predaj vozidla považovať za primeraný trest pre tých, ktorí o desiatky kilometrov za hodinu prekročia povolenú rýchlosť. Tento zákon, ktorého cieľom je zvýšiť bezpečnosť na cestách, priniesol do právneho systému výraznú zmenu, píše portál Startitup.

Konfiškácia vozidla

Nová legislatíva umožňuje polícii okamžite zadržať vozidlo, ak vodič prekročí povolenú rýchlosť v obci o viac ako 60 kilometrov za hodinu alebo mimo obce o viac ako 70 kilometrov za hodinu.

Tomáš Oros/FonTech

Pre tých, ktorí prekročia rýchlosť o 80 kilometrov za hodinu v obci alebo o 90 kilometrov za hodinu mimo obce, je zákon ešte prísnejší. Pri opakovanom priestupku môže byť auto vodiča natrvalo odobrané a predané v dražbe, ak je vodič zároveň jeho vlastníkom. Tento postup je však vyhradený len pre najzávažnejšie prípady a neplatí pre prvý priestupok.

Vodiči zúria: Nasadili na nich „neviditeľné“ radary

Mobilné radary sú istotne postrachom každého cestného piráta. Len málokedy vie, ktoré auto ho znenazdajky prekvapí a rozbliká svoje svetlá. Inou „pohromou“ pre týchto šoférov sú stacionárne radary, pred ktorými sa musia mať naozaj v strehu.

Práve takéto utajené radary sa stali predmetom poriadne ostrých diskusií u našich susedov. Dôvodom sú dve nové radarové zariadenia, ktoré boli nainštalované pri železničnej stanici a v oblasti severného obchvatu v rakúskom meste Gmuden. Radary sa nachádzajú v bielych autách – Volkswagen Caddy a iného modelu od Volkswagenu – ktoré pôsobia nenápadne a menia svoju pozíciu umiestnenia počas dňa. Viac sa dočítaš v tomto článku.

Príkladom je nedávny prípad, keď mladý muž na diaľnici pri Viedni prekročil rýchlosť o 98 kilometrov za hodinu. Presnejšie na úseku diaľnice, kde je povolená rýchlosť 100 km/h totiž letel rýchlosťou 198 km/h, uvádza portál Autoviny.sk. Okamžite mu bol zadržaný vodičský preukaz a auto, ktoré čoskoro pôjde do dražby. Tento prípad nie je ojedinelý, keďže podobných prípadov bolo v Rakúsku už niekoľko desiatok.

Výťažok z dražieb podporuje bezpečnosť

Zákon tiež určuje, ako sa naloží s výnosmi z dražieb skonfiškovaných áut. Sedemdesiat percent výnosu putuje do Rakúskeho fondu bezpečnosti na cestách, zvyšných 30 percent je priradených spolkovej krajine, kde bol priestupok spáchaný. Tento systém má zabezpečiť, že peniaze získané z predaja vozidiel budú použité na zlepšenie cestnej infraštruktúry a prevenciu dopravných nehôd.

Ramet

Inšpirácia pre iné krajiny?

Príklad Rakúska môže byť inšpiráciou aj pre ďalšie krajiny, vrátane Slovenska, kde by takéto opatrenia mohli výrazne prispieť k zlepšeniu dopravnej disciplíny. V súčasnosti sú však podobné postihy u nás ešte len predmetom diskusií. Zostáva otázkou, či by slovenská verejnosť prijala takéto prísne tresty, alebo by bola proti.

Rakúske opatrenia sú radikálnym krokom, ktorý ukazuje, že krajina to myslí s bezpečnosťou na cestách vážne. Otázne je, či tento prístup zníži počet dopravných nehôd a či ho budú nasledovať aj iné štáty.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú