Ruská invázia demoluje výrobu áut v Európe. Aj základná „surovina“ každého elektromobilu zdražela o 314 %
Automobilový priemysel sa ešte nestihol spamätať z jednej krízy a prichádza druhá, ktorá nie je o nič menšia. Stále pretrvávajúci nedostatok polovodičov dopĺňa kríza s dodávkami hliníka, paládia a niklu. Ako informuje český portál Autoforum, Rusko je totiž jedným z najväčších dodávateľov týchto surovín. Európa a prakticky celý svet, žiaľ, nie je závislý iba na ruskej rope a plyne. Krajina je tiež jedným z najväčších ťažiarov a vývozcov paládia, ktoré sa využíva na výrobu katalyzátorov do áut.
Na svetové trhy Rusko dodáva až 40 % tejto suroviny a sankcie uvalené na Kremeľ pochopiteľne vystrelil cenu paládia o desiatky percent. Jedna unca, teda 0,028 kg paládia, stála koncom minulého roka takmer 1 800 €, dnes je to okolo 3 150 €.
Problém majú aj elektromobily
Elektromobil žiaden katalyzátor nepotrebuje a môže sa tak zdať, že konflikt na Ukrajine sa produkcie elektrických áut nedotkne. Rusko je však zodpovedné aj za ťažbu a vývoz 20 % svetovej produkcie niklu a ten je jedným z kľúčových komponentov batérií pre elektromobily
Tento kov zažil v posledných dňoch azda najprudší nárast ceny v histórii. Začiatkom februára stála tona niklu 21 700 €, dnes sa jeho cena šplhá k 90 000 € za tonu, čo je viac než štvornásobný nárast v priebehu zhruba jedného mesiaca.
Tento fakt sa rozhodne prejaví na produkcii elektrických áut, a to buď zvýšením ich cien, alebo ich nedostatkom. Netreba zabúdať ani na výrobu hliníka, ktorý je jedným zo základných výrobných materiálov pri každom aute.
Rusko zodpovedá za 6 % svetovej produkcie a aj tento kov za posledný mesiac zdražel o 25 %. Pri dodávkach nerastných surovín z Ruska to ale nekončí, dôležitú úlohu v automobilovom priemysle zohráva aj Ukrajina.
NEPERHLIADNI
Vojna na Ukrajine sa dotkla aj elektromobilov. Hackeri vyradili nabíjacie stanice v Rusku
Chýba obrovské množstvo káblov
Ako upozornil portál Reuters, Ukrajina je dôležitým producentom káblov pre viaceré európske automobilky. Káble sú pri moderných autách plných elektroniky neodmysliteľným komponentom. Elektrické autá sú na kábloch ešte viac závislé a prakticky by sa bez nich nedokázali ani len pohnúť. Európske automobilky z Ukrajiny dovážali až 7 % všetkých importov elektrickej kabeláže, no v dôsledku vojny o tieto dodávky prišli.
Aj keď sa 7 % nemusí zdať až tak veľa, v kombinácii s vyššie spomenutými „škrtmi“ v podobe zvýšenia cien nerastných surovín či stále pretrvávajúcej polovodičovej krízy, môže aj 7 % narásť do ohromných rozmerov a problémov s celkovou schopnosťou vyrobiť kompletné auto.
No a v neposlednom rade sú tu samotné fabriky na výrobu automobilov v Rusku a na Ukrajine. Nemecká automobilka Volkswagen oznámila, že zastavuje svoje aktivity v Rusku. Firma tak reaguje na situáciu po útoku Ruska na Ukrajinu, informovala agentúra TASR.
Automobilky už reagujú
Na zvyšujúcu sa cenu niklu reagujú už aj automobilky. Napríklad taká Tesla zvýšila cenu Modelu 3 a Modelu Y s niklovými batériami až o 1 000 dolárov.
Koncern VW v dôsledku vyššie spomenutých komplikácii dočasne pozastavil predaj plug-in hybridných motorizácií. Automobilka VW zastavuje predaj plug-in hybridov Golf, Passat, Arteon, Tiguan a Touareg.
Od 10. marca 2022 pozastavuje predaj plug-in hybridných motorizácií aj Audi, jedná sa o modely A4, A5, A6 a A7.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Prvý elektrický Range Rover je poriadna beštia. V kľúčovom teste zadupal aj spaľováky
Spojili sa s Američanmi. Volkswagen chystá radikálnu zmenu legendárneho modelu
Európsky líder prekvapil. Chce odpratať spaľováky, no znižuje kľúčovú podporu pre elektromobily
Elektromobily dostanú obrovské vylepšenie. Nový elektrický motor má zásadnú výhodu
Jeden motor im nestačil. Američania ukázali beštiálne SUV, z 0 na 100 zrýchli pod 3 sekundy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Volkswagen chystá reštart značky. Skoncuje s nočnou morou vodičov, elektromobily čaká progres
- Spaľováky budú definitívne minulosťou. Európska Komisia potvrdila radikálny plán do roku 2035
- Elektromobily dostanú vymodlenú funkciu. Svetoví giganti sa spojili, aby definitívne upratali spaľováky
- Objavili svätý grál elektromobilov. Nová batéria im dá vytúženú schopnosť a veľkú výhodu nad spaľovákmi
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Elektromobily majú mať na cestách „prednosť v jazde“
-
- Spaľováky budú definitívne minulosťou. Európska Komisia potvrdila radikálny plán do roku 2035
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Elektromobily majú mať na cestách „prednosť v jazde“
- Prežijú už len týždeň. Jeden z najväčších európskych výrobcov batérií ohlásil bankrot
- Volkswagen chystá reštart značky. Skoncuje s nočnou morou vodičov, elektromobily čaká progres
- Objavili svätý grál elektromobilov. Nová batéria im dá vytúženú schopnosť a veľkú výhodu nad spaľovákmi
-
- Stavili sme na zlého koňa. Odhalili tajomstvo lacných čínskych áut, svet spasí už len posledná vec
- Clá končia, dohoda je blízko. Čína bude v Európe predávať lacné elektromobily, EÚ má podmienku
- Spaľováky budú definitívne minulosťou. Európska Komisia potvrdila radikálny plán do roku 2035
- Prežijú už len týždeň. Jeden z najväčších európskych výrobcov batérií ohlásil bankrot
- BMW ukázalo tajnú zbraň. Humanoidný robot zvýšil efektivitu o 400 % a totálne zatienil prácu ľudí
Takáto aplikácia tu ešte nebola. Holup pomáha Slovákom zaradiť sa späť do života
Záhadné poškodenie káblov: Vyšetrovanie odhaľuje možné stopy až v Číne
Zásadná zmena. Čítačky občianskych skončia, všetko vybavíš cez mobil
Budú Slováci tankovať bez stresu? Analytik prezradil, aké ceny pohonných látok nás čakajú
TikTok vyjadril sklamanie zo zákazu sociálnych sietí pre deti v Austrálii
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené