Vo svete, ktorý je čoraz viac elektrický, sa ponúka zásadná otázka. Čo sa stane so všetkými veteránmi a klasickými autami? Mnohé z nich už dnes nespĺňajú potrebné regulácie, preto musia jazdiť na tzv. veteránskych značkách. Je ale takmer isté, že v budúcnosti príde ešte ďalšia vlna sprísňovania, ktorá tieto autá postupne z našich ciest vytlačí.
To si uvedomuje aj Roel Pollen, ktorý v pozícii generálneho riaditeľa stojí za spoločnosťou Monceau Automobiles. Jeho firma prerába klasické autá zo spaľovákov na elektromobily, pričom momentálne sa špecializuje len na modely Mercedes-Benz. V exkluzívnom rozhovore pre FonTech.sk sa rozrozprával o jeho pohľade na elektromobilitu, prečo v nej vidí budúcnosť, ale predovšetkým o tom, ako funguje jeho unikátna firma.
Roel Pollen
Vyštudoval udržateľnú ekonómiu, v roku 2019 predal svoje 3D štúdio a založil firmu, ktorá konvertuje veterány Mercedes-Benz na elektromobily, čím im dáva úplne novú šancu na život.
Je priekopníkom v oblasti 3D technológie a veľkým nadšencom pre prebiehajúcu digitálnu transformáciu, prevratné inovácie a súčasný energetický prechod.
V rozhovore sa dozvieš:
- Koľko stojí prerobiť klasický Mercedes na elektromobil
- Prečo pracujú len na autách Mercedes-Benz
- Aké auto snov by chceli prerobiť na elektrický pohon
- Či bude toto jediný spôsob, ako v budúcnosti udržíš veterán na ceste
Veterány a klasické autá prerábaš na elektromobily. Ako ti to vôbec napadlo?
Osobne som v minulosti študoval trvalo udržateľnú ekonómiu, život ma ale posunul na inú koľaj, kde som bol spoluzakladateľom a generálnym riaditeľom veľkého 3D štúdia. Keď som v roku 2019 predal svoje akcie ostatným akcionárom, chcel som mať niečo, čo súvisí s mojím bývalým štúdiom. Od detstva som tiež certifikovaný automobilový fanatik, tak som si povedal, prečo to nespojiť.
Prišiel som s nápadom elektrifikovať veterány. Konkrétne Mercedes-Benz, lebo sú to krásne a dobre postavené autá, čo ich robí ideálnymi na elektrifikáciu. Cez internet som našiel Klaasa De Craemera, nášho súčasného CTO, ktorý v tom čase už prerobil Mazdu MX-5 na elektrický pohon spolu so svojím otcom Renaatom. Klaas má veľmi rád autá a dokáže sa popasovať aj s technickým výzvami.
Spoločne sme našli – opäť cez internet – Toma Van de Cruysa, ktorý už začínal prestavovať Mercedes SLC na elektrický pohon. Rozhodli sme sa spoločne založiť spoločnosť špecializujúcu sa na elektrické klasiky Mercedes-Benz. Tomovým východiskovým bodom bolo, že chcel skvelé elektrické auto, ktoré nebolo ako žiadny bežne dostupný elektromobil. Čiastočne inšpirovaný svojím starým otcom, ktorý bol celý život nadšený pre Mercedes-Benz, si vybral C107 SLC.
Dá sa na elektromobil konvertovať akákoľvek klasika?
V zásade by odpoveď bola áno, ale trochu to závisí od definície klasického auta. Pre Monceau Automobiles sa zatiaľ zameriavame na všetky autá zhruba spred roku 1985, keď boli palubná elektronika a riadiace jednotky ešte relatívne jednoduché. Od deväťdesiatych rokov sa palubné systémy stávajú čoraz zložitejšími a oveľa viac prepletenými. Nič nie je nemožné, ale rokom 1985 robíme čiaru aj preto, že si myslíme, že klasické auto by malo byť staršie ako 40 rokov.
Klasické autá z konca 60-tych rokov alebo staršie majú problémy skôr na mechanickej úrovni: menej pokročilé držanie na ceste, nižšia hmotnosť, zložitejšia štruktúra karosérie a často ručne vyrábané diely. Pri prechode na elektrinu to prináša úplne iné výzvy.
Aj keď tieto výzvy môžu byť veľmi zložité, baví nás riešiť ich. Zachovanie pôvodného klasického pocitu z auta je pre nás veľmi dôležité, ale to, čo je potrebné pre bezpečnosť alebo radosť z jazdy, zlepšujeme.
Koľko potom taká elektrická klasika stojí?
Staň sa členom Startitup PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Podľa čoho vyberajú, ktoré auto prerobia na elektrický pohon
- Čo všetko obnáša údržba prestavanej elektrickej klasiky
- Koľko takáto prestavba stojí
- Aké sú elektrické klasiky z hľadiska dynamiky oproti pôvodným spaľovacím verziám
- Koľko trvá prestavba na elektrický pohon
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
Teraz čítajú
Báli sa, že o ňu nebude záujem. Slovenská hra zo socializmu dobyla svet (Rozhovor)
rozhovor Slováci o tom stále nevedia: Za meškajúci let dostaneš poriadny balík, na toto všetko máš nárok
JOJ-ka exkluzívne: MS v hokeji boli masívny úspech, pre Slovákov chystáme veľkú novinku
ROZHOVOR Rozhovor s ťažiarom kryptomien: Len za elektrinu platím 3000 €, netreba mať veľké oči
Ľudia tento rok spoznajú nový typ počítača (rozhovor)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Koniec všetkých dohadov. DHL otestovala kamióny Tesla a neverila vlastným očiam
- Elektromobily budú ešte výkonnejšie a efektívnejšie. Vynašli geniálnu technológiu, ktorá ich vylepší
- Našli náhradu za batérie, ktorú schováš aj do batoha. Auto ti „nabije“ za pár sekúnd
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- XPENG predstavil lietajúci elektromobil
-
- Koniec všetkých dohadov. DHL otestovala kamióny Tesla a neverila vlastným očiam
- Elektromobily budú ešte výkonnejšie a efektívnejšie. Vynašli geniálnu technológiu, ktorá ich vylepší
- Našli náhradu za batérie, ktorú schováš aj do batoha. Auto ti „nabije“ za pár sekúnd
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- XPENG predstavil lietajúci elektromobil
-
- Chcú zosadiť Čínu z trónu. Prekvapivá krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
- Koniec všetkých dohadov. DHL otestovala kamióny Tesla a neverila vlastným očiam
- Diesel nepovedal posledné slovo. Nemci ho spojili s geniálnou technológiou a výsledok takmer nemá chybu (TEST)
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta skoro 1200 €
Svetoznámy výrobca lietadiel ohlásil drastické zmeny. Nie všetci z nich budú nadšení, sú ale nevyhnutné
Nabíjacia prevádzková platforma EN Plus dosiahla významný míľnik
Binance varuje pred podvodníkmi. Útočia cez obľúbené sociálne siete
Kľúčový výrobca čipov prišiel o 50 miliárd eur za deň. Hrozivý prepad uškodí na viacerých frontoch
Slovensko v elektromobilite výrazne zaostáva, ale prichádzajú zmeny, ktoré môžu všetko zmeniť
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené