Vo svete, ktorý je čoraz viac elektrický, sa ponúka zásadná otázka. Čo sa stane so všetkými veteránmi a klasickými autami? Mnohé z nich už dnes nespĺňajú potrebné regulácie, preto musia jazdiť na tzv. veteránskych značkách. Je ale takmer isté, že v budúcnosti príde ešte ďalšia vlna sprísňovania, ktorá tieto autá postupne z našich ciest vytlačí.
To si uvedomuje aj Roel Pollen, ktorý v pozícii generálneho riaditeľa stojí za spoločnosťou Monceau Automobiles. Jeho firma prerába klasické autá zo spaľovákov na elektromobily, pričom momentálne sa špecializuje len na modely Mercedes-Benz. V exkluzívnom rozhovore pre FonTech.sk sa rozrozprával o jeho pohľade na elektromobilitu, prečo v nej vidí budúcnosť, ale predovšetkým o tom, ako funguje jeho unikátna firma.
Roel Pollen
Vyštudoval udržateľnú ekonómiu, v roku 2019 predal svoje 3D štúdio a založil firmu, ktorá konvertuje veterány Mercedes-Benz na elektromobily, čím im dáva úplne novú šancu na život.
Je priekopníkom v oblasti 3D technológie a veľkým nadšencom pre prebiehajúcu digitálnu transformáciu, prevratné inovácie a súčasný energetický prechod.
V rozhovore sa dozvieš:
- Koľko stojí prerobiť klasický Mercedes na elektromobil
- Prečo pracujú len na autách Mercedes-Benz
- Aké auto snov by chceli prerobiť na elektrický pohon
- Či bude toto jediný spôsob, ako v budúcnosti udržíš veterán na ceste
Veterány a klasické autá prerábaš na elektromobily. Ako ti to vôbec napadlo?
Osobne som v minulosti študoval trvalo udržateľnú ekonómiu, život ma ale posunul na inú koľaj, kde som bol spoluzakladateľom a generálnym riaditeľom veľkého 3D štúdia. Keď som v roku 2019 predal svoje akcie ostatným akcionárom, chcel som mať niečo, čo súvisí s mojím bývalým štúdiom. Od detstva som tiež certifikovaný automobilový fanatik, tak som si povedal, prečo to nespojiť.
Prišiel som s nápadom elektrifikovať veterány. Konkrétne Mercedes-Benz, lebo sú to krásne a dobre postavené autá, čo ich robí ideálnymi na elektrifikáciu. Cez internet som našiel Klaasa De Craemera, nášho súčasného CTO, ktorý v tom čase už prerobil Mazdu MX-5 na elektrický pohon spolu so svojím otcom Renaatom. Klaas má veľmi rád autá a dokáže sa popasovať aj s technickým výzvami.
Spoločne sme našli – opäť cez internet – Toma Van de Cruysa, ktorý už začínal prestavovať Mercedes SLC na elektrický pohon. Rozhodli sme sa spoločne založiť spoločnosť špecializujúcu sa na elektrické klasiky Mercedes-Benz. Tomovým východiskovým bodom bolo, že chcel skvelé elektrické auto, ktoré nebolo ako žiadny bežne dostupný elektromobil. Čiastočne inšpirovaný svojím starým otcom, ktorý bol celý život nadšený pre Mercedes-Benz, si vybral C107 SLC.
Dá sa na elektromobil konvertovať akákoľvek klasika?
V zásade by odpoveď bola áno, ale trochu to závisí od definície klasického auta. Pre Monceau Automobiles sa zatiaľ zameriavame na všetky autá zhruba spred roku 1985, keď boli palubná elektronika a riadiace jednotky ešte relatívne jednoduché. Od deväťdesiatych rokov sa palubné systémy stávajú čoraz zložitejšími a oveľa viac prepletenými. Nič nie je nemožné, ale rokom 1985 robíme čiaru aj preto, že si myslíme, že klasické auto by malo byť staršie ako 40 rokov.
Klasické autá z konca 60-tych rokov alebo staršie majú problémy skôr na mechanickej úrovni: menej pokročilé držanie na ceste, nižšia hmotnosť, zložitejšia štruktúra karosérie a často ručne vyrábané diely. Pri prechode na elektrinu to prináša úplne iné výzvy.
Aj keď tieto výzvy môžu byť veľmi zložité, baví nás riešiť ich. Zachovanie pôvodného klasického pocitu z auta je pre nás veľmi dôležité, ale to, čo je potrebné pre bezpečnosť alebo radosť z jazdy, zlepšujeme.
Koľko potom taká elektrická klasika stojí?
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Podľa čoho vyberajú, ktoré auto prerobia na elektrický pohon
- Čo všetko obnáša údržba prestavanej elektrickej klasiky
- Koľko takáto prestavba stojí
- Aké sú elektrické klasiky z hľadiska dynamiky oproti pôvodným spaľovacím verziám
- Koľko trvá prestavba na elektrický pohon
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
Čítaj viac z kategórie: Rozhovory
Teraz čítajú
TOP EXKLUZÍVNE: Údaje o tebe sa predávajú za pár eur. Slovenský dark web je horší, ako by si čakal
ROZHOVOR: Ťažba bitcoinu na Slovensku už z teba milionára nespraví, inde sa ale oplatí. Tieto chyby robia ľudia najčastejšie
ROZHOVOR: Expert prezradil, koľko Slovákom ušetrí fotovoltika. Po splnení podmienok dostaneš aj dotáciu
ROZHOVOR s analytikmi: Bitcoin by som teraz nekupoval. Prichádza úplne nová éra kryptomien
Kotly a tepelné čerpadlá skončili. Táto inovácia kúrením zarába peniaze
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tajomstvo 106-ročnej ženy poteší všetkých Slovákov. Jej receptom na dlhovekosť je piť nápoj, ktorý milujeme
Pokuta až 40 eur za banálnu chybu. Slováci zabúdajú na nové pravidlá pre zimné pneumatiky
Ak si živnostník, takto si môžeš optimalizovať odvody. Znížiš tak vplyv konsolidácie na svoje podnikanie
Armáda v pohotovosti: Cudzie drony lietajú nad vojenskými objektmi v Česku
Diplomatická bomba z Washingtonu: Trump navrhol vylúčiť európsku krajinu z NATO, neplatí dosť na obranu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
AKTUÁLNE: Nad kritickými objektmi v Česku sa objavili neznáme drony. Armáda je pripravená konať
Ľadové kráľovstvo Zeme mizne pred očami. Vedci majú „riešenie“, je ale k ničomu a nezachráni ho
Fosílne palivá sú zachránené. Mali skončiť, ale teraz sa stalo niečo, čo otriaslo celým svetom
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP