Zrejme sa tomu nevyhneme. Budúcnosť dopravy, minimálne mestskej hromadnej, leží v autonómnych vozidlách. Koniec koncov, minimálne na Slovensku dlhodobo klesá záujem o pozíciu vodiča autobusu, takže v určitom aspekte to bude pre ekonomiku prínosom. Lenže táto technológia potrebuje ešte poriadne doladiť.

Portál Futurism upozornil na kuriózne situácie, ktoré momentálne možno zažiť v Číne, konkrétne v (ne)populárnom meste Wu-chan. To sa stalo akýmsi nedobrovoľným testovacím priestorom pre budúcnosť mestskej dopravy.

Doprava je ochromená

Technologická spoločnosť Baidu začala vo Wu-chane prevádzkovať vyše 500 elektrických autonómnych vozidiel. Tie však namiesto uľahčenia dopravnej situácie prinášajú nečakané komplikácie.

Hoci autonómne vozidlá spomínanej spoločnosti tvoria len zlomok z celkového počtu taxíkov vo Wu-chane, ich prítomnosť vyvoláva značné obavy a spôsobuje obrovské pobúrenie. Miestni obyvatelia sú nesmierne frustrovaní, keďže tieto autonómne taxíky spôsobujú zápchy a iné dopravné komplikácie. Najväčším problémom je fakt, že tieto vozidlá jazdia mimoriadne opatrne, a to až za hranicou normálnosti.

Waymo/Úprava redakcie

Majú jedno šťastie

Konkrétnym prípadom priamo z terénu je incident, keď autonómny taxík zrazil chodca. Aj keď chodec, našťastie, neutrpel žiadne vážne zranenia, táto udalosť zdôraznila obrovský problém, ktorým tieto vozidlá čelia. Stále totiž nedokážu predvídať ľudské správanie. Ďalším bizarným obrázkom bolo, keď taxíky váhali na križovatkách, robili nepríjemné manévre a spôsobovali spomínané dopravné zápchy.

Kuriózne je, že v súčasnosti nie sú služby Baidu dostupné v celom meste, čo je svojím spôsobom pravdepodobne záchrana pred úplným kolapsom dopravy vo Wu-chane. Aj v obmedzenom teritóriu majú robotické vozidlá problém prispôsobiť sa kultúre jazdy, ktorá okrem iného porušuje pravidlá cestnej premávky.

Podobné problémy s integráciou robotických taxíkov do mestskej infraštruktúry nie sú ojedinelé. V Spojených štátoch sa spoločnosti ako Waymo od Alphabet či Cruise od General Motors stretávajú s obdobnými komplikáciami. Vozidlá bez vodiča sa dostávali do kolízií, mali problém s dodržiavaním dopravných predpisov a v niektorých prípadoch ich dokonca zastavovala polícia.

Nevzdávajú sa

Baidu pri zavádzaní svojej služby zvolilo agresívnu cenovú stratégiu, čo vyvoláva pochybnosti o dlhodobej udržateľnosti takéhoto modelu. Otázne zostáva, ako si v tejto oblasti poradí Tesla. Elon Musk síce oznámil plány na uvedenie vlastného robotického taxíka ešte tento rok, no jeho úspech v porovnaní s existujúcou konkurenciou zostáva neistý.

Baidu

Zatiaľ čo technologické spoločnosti vidia v autonómnych vozidlách budúcnosť mestskej dopravy, realita na uliciach Wu-chanu ukazuje, že cesta k plnej integrácii týchto technológií bude pravdepodobne dlhá a plná výziev. Mimochodom, spoločnosť plánuje nasadiť do konca roka ďalších 500 robotaxíkov pod svojou značkou Apollo Go.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú