Herný priemysel patrí rozhodne k tým dynamickejším odvetviam, ktoré sa vyvíjajú priam raketovou rýchlosťou. Medzi takéto oblasti však patrí aj sektor tzv. neurónových technológií. Zdanlivo ide o dve rôzne segmenty, no majú k sebe bližšie, než by sa mohlo zdať na prvý pohľad. Portál 80 Level si všimol jednu pozoruhodnú skutočnosť.

Implantáty majú potenciál

Pravdepodobne neexistuje technologický nadšenec, ktorý by prehliadol tému Muskovho Neuralinku. Nie tak dávno sme informovali o pacientovi s čipom v mozgu. Ten pomocou svojich myšlienok ovládal myš počítača a hral šach. Môže byť toto budúcnosť herného priemyslu v oveľa dokonalejšej verzii? Podľa slov Gabea Newella, zakladateľa populárnej spoločnosti Valve Corporation, to tak určite bude.

Midjourney/TEDTalk/Youtube/Screenshot

Gabe Newell sa v ostatnom čase pustil práve do tohto sektora a založil startup Starfish Neuroscience. Redakcia 80 Level si všimla, že spomínaná spoločnosť nedávno aktualizovala svoju oficiálnu webovú stránku, čo podľa autorky článku znamená jedno: Starfish sa aktívne usiluje o vývoj implantátov, ktoré by vytvorili priame rozhranie medzi ľudským mozgom a počítačmi. Hoci v zárodku tejto myšlienky zakladateľ tvrdil, že komercializácia zatiaľ nepripadá do úvahy.

Newell spolupracuje na tomto projekte s tímom vedcov vrátane neuroinžinierov a fyzikov, aby posunuli hranice rozhrania mozog – počítač (BCI). Spoločnosť pracuje na vývoji jednorozmerných implantátov na neuromoduláciu a neurálny záznam, ako aj na využívaní pokročilej transkraniálnej magnetickej stimulácie (TMS).

Práve táto iniciatíva Newella predstavuje významný krok smerom k integrácii herných zážitkov priamo do ľudského mozgu. Azda ani nemusíme konštatovať, že práve tento počin by spôsobil revolúciu v tom, ako interagujeme s digitálnym prostredím. Či už prostredníctvom náhlavnej súpravy, alebo implantátu, hry budú už čoskoro šialene realistické.

Futuristické vízie

Už pred troma rokmi sa uznávaný Newell vyjadroval v pozitívnom duchu na margo budúcnosti technológie BCI. Americký programátor verí, že práve táto integrácia umožní vývojárom vytvárať herné zážitky, ktoré budú nielen vizuálne oveľa intenzívnejšie a personalizovanejšie, ako je to teraz.

V praxi by napríklad hra mohla upraviť svoju náročnosť v reálnom čase na základe emocionálneho stavu hráča, ak by zistila, že sa nudí.

Táto technológia by však rozhodne našla uplatnenie aj v medicíne či psychológii. Newell si podľa vlastných slov vie predstaviť aplikácie, ktoré by vedeli človeku zlepšiť sústredenie alebo dokonca náladu prostredníctvom priamej modulácie mozgu. Nehovoriac o spánku.

„Očakávam, že jednou z prvých aplikácií, ktoré uvidíme, je zlepšenie spánku – spánok sa stane aplikáciou, ktorú spustíte a poviete si: ‚Och, potrebujem toľko spánku, potrebujem toľko REM‘,“ povedal Newell v jednom z rozhovorov.

Je čo zlepšovať

Napriek obrovskému potenciálu tejto technológie uznal aj jej samotný priekopník množstvo výziev a nebezpečných rizík. Hekerstvo a potreba robustných bezpečnostných opatrení na ochranu používateľov takýchto implantátov predstavujú najväčšie problémy v súčasnosti.

„Ľudia budú musieť mať veľkú dôveru, že ide o bezpečné systémy, ktoré nepredstavujú dlhodobé zdravotné riziká,“ uviedol Newell. 

Beztak však ide o vcelku odvážnu víziu pre budúcnosť interakcie človek-počítať. Newell je spolu so svojím tímom v popredí skúmania obrovského potenciálu BCI.  Ruka v ruke s napredovaním tejto technológie však ide aj orientácia na etické, bezpečnostné a spoločenské dôsledky. Ľudské interagovanie s digitálnymi svetmi môže už čoskoro vstúpiť do novej etapy.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú