Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Asistenčné systémy nových Tesiel využívajú výhradne obraz z kamier okolo vozidla. Odstránením senzorov chce automobilka znížiť výrobné náklady, no napríklad v prípade parkovacieho asistenta sú tie ultrazvukové v prednom a zadnom nárazníku, ktoré ti umožnia zaparkovať len na pár centimetrov od iného auta, považované za prakticky nenahraditeľné.

Muskova Tesla ale ide proti prúdu aj tu a už na konci minulého roka ich pre Model 3 a Model Y prestala ponúkať. Portál InsideEVs teraz informuje, že náhrada, systém Tesla Vision Park Assist, bol vypustený pre širšiu verejnosť a jeho výsledky sú zatiaľ poriadne rozporuplné.

Odstránenie parkovacích senzorov mnohí považovali za hlúpy nápad, nakoľko kamery nemôžu byť nikdy tak presné a „bezchybné“, ako senzor priblíženia. Koniec-koncov, prvé výsledky pri beta testovaní Tesla Vision parkovacieho asistenta túto teóriu iba potvrdzovali.

Automobilka ale na systéme výrazne zapracovala a teraz ho sprístupnila širšej verejnosti. Na internete sa tak začali objavovať videá z testovania parkovacieho asistenta založeného len na základe obrazu z kamier okolo vozidla.

Presnosťou sa senzorom ešte nevyrovnáva

Vizuálny asistent monitoruje priestor okolo celého auta, čím má oproti ultrazvukovým senzorom jednoznačne navrch. Tie totiž mali Tesly, rovnako ako iné autá, namontované iba vpredu a v zadnej časti vozidla. Vision Park Assist dokáže monitorovať aj priestor po bokoch, čo sa môže hodiť napríklad pri parkovaní vedľa obrubníka.

Vizuálny asistent parkovania prichádza s aktualizáciou 2023.6.9 a ako pre FonTech.sk uviedol odborník na Tesly Jaroslav Kapšo, funkcia je zatiaľ dostupná iba v USA a Kanade pre tých, ktorí sú zapojení do programu testovania FSD Beta.

V súčasnej verzii Vision Park Assist ešte vozidlá nedokážu samé zaparkovať, no odhadovanie vzdialenosti od okolitých objektov už funguje relatívne presne. Vodič dostáva vizuálne a zvukové upozornenia, ktoré mu pomáhajú odhadnúť vzdialenosť od objektov v okolí vozidla. Ako uviedol @EVBaymax na Twitteri, kamery dokázali určiť vzdialenosť od objektu s odchýlkou 1 až 2 palce, čiže 2,5 až 5 cm.

S takouto presnosťou sa už rozhodne dá pracovať, hoci napríklad neškodne nízke obrubníky považuje za „stenu“. Otázna je aj spoľahlivosť v prípade zlých svetelných podmienok alebo vtedy, keď sú kamery špinavé. Aj na túto otázku máme odpoveď v podobe ďalšieho videa na Twitteri. Vision Park Assist pri manévrovaní v garáži absolútne prestal fungovať. Ako zhodnotil Kevin v príspevku, mohlo to byť spôsobné práve tým, že vo vnútri bolo málo svetla, alebo bola kamera mierne špinavá. Systém si teda nebol istý vzdialenosťami okolo vozidla a tak vodičovi radšej neposkytol informácie, ktoré by mohli byť mylné.

Rovnaký problém podľa všetkého spôsobuje aj dážď. Pár kvapiek na kameru a systém prestáva fungovať, informuje Andrew Che na Twitteri.

Čo ak sa situácia zmení?

Ďalší problém je pomerne očakávaný – umelá inteligencia totiž pracuje len s tým, na čo priamo vidí. To funguje pomerne dobre vo chvíli, keď na parkovacie miesto prichádzaš z väčšej vzdialenosti a auto tak má príležitosť si priestor „načítať“ počas pohybu auta aj s obmedzeným množstvom kamier.

Pokiaľ však auto práve naštartuješ, pracuje výrazne horšie, pretože nemá ani potuchy o tom, čo sa nachádza v miestach, kde kamery nevidia. Podobný systém načítavania obrazu ponúkajú aj iné autá, čím suplujú oveľa drahší systém 360° kamier s viacerými objektívmi okolo vozidla. Tie však jeho nedostatky limitujú aj obyčajnými senzormi.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú