Revolučná slovenská firma na výrobu batérií hlási prvý úspech. Bude dodávať elektrobatérie do autobusov populárnej českej firmy
Výrobca batérií InoBat Auto bude dodávať elektrobatérie do autobusov SOR. Ako informuje spoločnosť, ide o prvú zverejnenú dohodu s konkrétnym partnerom, ktorý bude používať na mieru šité batérie od InoBat Auto do mestských, medzimestských aj diaľkových autobusov. Poháňať by ich mali už v roku 2023. SOR vyrába v Česku autobusy už viac ako 25 rokov. Vyváža ich do ďalších 12 európskych krajín.
„Pre európsky automobilový trh je to veľký úspech. Tešíme sa na spoluprácu so SOR – budeme partneri v celom procese, od dizajnu batérie až po finálnu dodávku, pričom pôjde o kompletný reťazec výskumu, vývoja a produkcie,“ uviedol CEO InoBat Auto Marián Boček.
Vývoj batérie plánuje firma počas tohto roku. V roku 2022 by už v pilotnom teste mali vyskúšať batériu na dvoch autobusoch. „Následne v roku 2023 počítame s plným nasadením našej batérie šitej na mieru pre SOR, pričom na slovenských a českých cestách by tieto batérie mali poháňať viac než 100 autobusov,“ dodal Boček.
Za spoločnosťou InoBat stojí konzorcium investorov a technologických spoločností vrátane vedúceho investora IPM Group. Medzi strategických investorov a partnerov patria ČEZ, Matador, AEN, MSM Group, Across a Wildcat Discovery Technologies. Ide o slovenskú spoločnosť, ktorá buduje prvú plne integrovanú továreň svojho druhu na výrobu batérií pre elektrické vozidlá, pokrývajúcu vlastný výskum a vývoj.
InoBat priniesol na Slovensko investíciu vo výške 100 miliónov eur a pracovné miesta až pre 150 ľudí zameraných na vývoj a výrobu batérií do elektrických vozidiel. Po výskumno-vývojovom centre a výrobnej linke bude do roku 2025 nasledovať 10 GWh gigatováreň.
Takmer 100 % recyklácia batérií
Na Slovensku vznikne vďaka vyššie zmienenej firme aj nové recyklačné centrum na batérie do elektromobilov. Vďaka recyklácii sa pritom zlepší životnosť batérií do elektromobilov, umožní sa ich opätovné využívanie, zvýši sa množstvo recyklovaných cenných materiálov, zredukuje sa uhlíková stopa a zároveň sa odstráni neekologické zneškodňovanie batérií.
Recyklácia sa bude realizovať v dvoch fázach. Už tento rok začne spoločnosť s budovaním linky na fyzickú šrotáciu batérií, ktoré bude po ukončení ich životnosti sťahovať z trhu a opätovne recyklovať. V druhej fáze, ktorá bude prebiehať v najbližších rokoch, sa bude realizovať aj hydrometalurgická linka. Výsledkom bude 95 % miera spätného získavania kovov, zníženie výrobných nákladov o 35 % a zníženie produkcie CO2 o 20 %.
Konkurent pre Teslu zo Slovenska
Mnohé zaujímavé informácie nám o revolučných batériách InoBat prezradili v rozhovore manažéri spoločnosti. V otázke recyklácie a životností týchto batérií spoločnosti je podľa vyjadrenia Ota Pisoňa pre FonTech.sk cieľom zaistiť udržateľnosť týchto produktov a maximalizovať životnosť batérií. Nie je však možné vyvinúť „nesmrteľné“ batérie, a preto má InoBat vlastnú stratégiu aj v tejto oblasti.
„Cieľom spoločnosti InoBat je vybudovať v blízkej dobe moderné recyklačné centrum. V tomto centre následne použitím technológie drvenia Li-Ion batérii a následnou hydrometalurgiou dokážeme spätne vyťažiť z recyklovaných produktov až 95 % použitého materiálu. Tento materiál je pripravený na opätovné použitie,“ vyjadril sa v rozhovore pre FonTech.sk Oto Pisoň, projektový manažér kancelárie predstavenstva spoločnosti InoBat Auto.
Spoločnosť pritom vyrobila prvé batérie len 15 mesiacov po svojom založení. InoBat aktuálne rokuje s viacerými odberateľmi, ktorí budú v budúcnosti využívať batérie zo slovenskej produkcie, a to nielen pri osobných autách. Všetky ďalšie zaujímavosti o batériách a spoločnosti InoBat sa dočítaš v našom veľkom rozhovore.
V článku boli použité materiály SITA.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Obyvatelia európskej metropoly sa vzbúrili: Spaľováky tu dostali stopku skôr, než ktokoľvek čakal
Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci hádžu do koša „superpotravinu“: Znižuje tlak, chráni kosti a spomaľuje starnutie
Mrazivá predpoveď expertov: Ruská armáda sa poučila z chýb. Ukrajinu čaká ešte väčšia deštrukcia
Slováci objavili rýchly spôsob, ako sa zbaviť dlhov. Veritelia často nedostanú vôbec nič
Zlomená panva a rozdrvená tvár. Lekári varujú pred najnebezpečnejším zvykom Slovákov v aute
Putinov spojenec prekvapil svet: „Ukrajina musí existovať ako suverénny nezávislý štát,“ vyhlásil Lukašenko
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Po ruských dronoch prichádza tvrdá odpoveď. Británia predlžuje svoju misiu nad Poľskom
Británia posiela Ukrajine technológiu, ktorá mení vojnu. Na fronte pribúdajú tisíce dronov denne
Ak máš tohto operátora, máš to najlepšie na Slovensku. 5G sieť zasahuje už viac než 5 miliónov ľudí
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP