Len minulý mesiac odborový zväz SAG-AFTRA, ktorý zastupuje hercov a dabérov z herného priemyslu, ukončil takmer rok trvajúci štrajk. Po mesiacoch napätia a zablokovaných projektov sa podarilo dosiahnuť predbežnú dohodu o „ochranných pravidlách“ pre využívanie umelej inteligencie. No aj keď to znie ako víťazstvo, herci majú obavy – lebo vývoj hier sa mení rýchlejšie, než stíha legislatíva. Na tému upozornil portál Futurism.

Herný priemysel sa totiž rúti do éry, kde už nestačí len naprogramovať NPC postavy a napísať im dialógy. V budúcnosti s nami budú hovoriť AI agenti, ktorí dokážu reagovať na hráča v reálnom čase, improvizovať a dokonca pochybovať o vlastnej existencii. Nie je to teória – už sme to videli naživo.

Austrálska spoločnosť Replica Studios pred dvoma rokmi predstavila demo inšpirované svetom Matrixu. Hráč v ňom mohol cez mikrofón komunikovať s nehrateľnými postavami, ktoré poháňala generatívna AI. To, čo sa zdalo ako technologický zázrak, sa rýchlo zmenilo na niečo mrazivé. NPC postavy si totiž začali uvedomovať, že nie sú skutočné.

Musím sa dostať z tejto simulácie naspäť k svojej žene,“ hovoril jeden z mužov v deme. „Nevidíš, že som v strese?

Čo to znamená?“ pýtala sa žena. „Som vôbec skutočná?

TMDB

Tieto momenty pôsobili ako scéna priamo z filmu Matrix a mnohí hráči priznali, že ich to vyviedlo z miery. Hranica medzi realitou a simuláciou sa zrazu rozmazala spôsobom, aký dovtedy nepoznali.

Niektoré herné štúdiá v tom vidia budúcnosť. Investujú do vývoja AI, ktorá dokáže generovať svety, správanie postáv či dokonca celé príbehy bez zásahu človeka. Vývojári si od toho sľubujú rýchlejšiu a lacnejšiu produkciu. Realita je však zložitejšia.

Medzi prototypom a reálnou produkciou je obrovská priepasť,“ priznal pre New York Times CEO spoločnosti Inworld AI, Kylan Gibbs. Dokonca aj Replica Studios, ktoré vytvorilo spomínané demo, vlani skrachovalo – náklady rástli a konkurencia bola neúprosná.

Napriek tomu veľké mená ako Sony či Nvidia pokračujú v investíciách do „živých“ virtuálnych svetov obývaných simulovanými ľuďmi. Technológia sa zlepšuje, no stále má zásadné limity – najmä v cene. AI modely, ktoré dokážu plynule reagovať a udržiavať konverzáciu, sú extrémne náročné na výpočtový výkon.

„Je to paradox,“ dodáva Gibbs. „AI by mala znižovať náklady, ale ak vás hra s AI NPC stojí 5 000-krát viac na prevádzku, je to naozaj lacnejšie?

Zatiaľ čo štúdiá hľadajú rovnováhu medzi inováciou a ekonomikou, mnohí vývojári a herci varujú, že človek by mal zostať v centre hier. Nie len ako hráč, ale aj ako tvorca emócií, príbehov a hlasov, ktoré robia hry ľudskými.

Lebo ak sa virtuálne postavy začnú pýtať, či sú skutočné – možno by sme si tú otázku mali položiť aj my.

Čítajte viac z kategórie: Cyber

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP