LG Energy Solution sa pripravuje na prevrat v oblasti elektromobilov s novou batériou typu 4680, ktorá by mohla zásadne zmeniť trh. Táto batéria, pomenovaná podľa svojich rozmerov (46 mm priemer a 80 mm dĺžka), ponúka až päťnásobne vyššiu hustotu energie a šesťnásobne vyšší výkon oproti tradičným batériám typu 2170. Tieto vlastnosti by mohli zvýšiť dojazd elektromobilov o 20 %, čo by predstavovalo zásadný pokrok pre celé odvetvie. Na tému upozornil portál InterestingEngineering.

Nová batéria

Hoci sú na trhu stále dominantné batérie v puzdrových alebo prizmatických formátoch, čoraz viac výrobcov automobilov, ako sú BMW, GM či Stellantis, zvažuje prechod na valcové batérie 4680. Tento typ batérií totiž ponúka významné výhody – je až o 70 – 80 % ľahší, pričom zachováva rovnakú energetickú hustotu, čo v praxi znamená dlhší dojazd. Navyše, ich dizajn eliminuje potrebu samostatných modulov, čo zjednodušuje systém správy batérií a zvyšuje bezpečnosť.

Hoci výhody 4680 batérie sú nadmieru všetkým jasné, jej masová výroba zostáva veľkou výzvou. Technologické prekážky, najmä integrácia základných komponentov (katóda, anóda, elektrolyt, separátor) do valcového formátu, zatiaľ bránili väčšine výrobcov, vrátane LG, Samsung a SK On dosiahnuť komerčný úspech.

LG Energy Solution sa však netají ambíciami byť prvým, kto túto prekážku prekoná. Svedčí o tom aj fakt, že spoločnosť plánuje začať masovú výrobu batérií 4680 v decembri 2024, čo je o štyri mesiace neskôr, než bolo pôvodne plánované. Ak by sa to podarilo, LG by získala významnú konkurenčnú výhodu nielen nad ostatnými výrobcami batérií, ale aj nad spoločnosťou Tesla, ktorá má s vlastnou produkciou 4680 problémy.

Úspech LG by mohol zmeniť rozloženie síl na trhu s batériami pre elektromobily, pritiahnuť ďalších veľkých výrobcov automobilov a pomôcť jej upevniť pozíciu medzi svetovými lídrami v tejto oblasti. Inak povedané, spoločnosť LG sa snaží poraziť v pretekoch o výrobu 4680 batérií a konkurovať spoločnostiam CATL, Samsung, SK, Panasonic a Tesla.

Tesla 4680

Ako sme informovali aj v samostatnom článku, batériové články 4680 so sebou priniesli nové možnosti zapojenia. Tesla v podstate vytvorila štrukturálnu batériu, ktorá nie je implementovaná do vozidla samostatne, ale tvorí súčasť nosnej kostry auta.

Tesla

Nová štrukturálna batéria taktiež umožní montáž konštrukcie sedadiel priamo na ňu a to len vďaka tomu, že samotná batéria je zároveň nosným prvkom auta. Vzhľadom na to, že batéria pozostáva zo samostatných článkov Tesla 4680, nenachádzajú sa tam žiadne moduly. Ide tak v podstate o jeden celok. To je samozrejme výhodou, pretože takto zostavená batéria je veľmi dobre škálovateľná, pridaním viacerých článkov sa jednoducho navýši celková kapacita.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú