Najvyťaženejšie letisko Južnej Kórey, Incheon, sa stalo testovacím priestorom pre nový projekt automobiliek Hyundai a Kia, ktorý sľubuje revolúciu v nabíjaní elektromobilov. Vďaka ich robotickému systému s názvom Electric Vehicle Automatic Charging Robot (ACR) bude nabíjanie nielen rýchlejšie, ale úplne bez potreby zásahu vodiča. O téme informoval Interesting Engineering.

Robot ACR, ktorý má jeden pohyblivý ramenný mechanizmus, dokáže autonómne nájsť nabíjací port elektromobilu, otvoriť ho, pripojiť nabíjací kábel, nabiť vozidlo a napokon všetko bezpečne odpojiť a uzavrieť. Celý proces riadi pokročilý AI algoritmus, ktorý spolupracuje s 3D kamerou a sofistikovaným softvérom na rozpoznávanie tvarov, polohy vozidla, káblov aj prostredia.

Všetko funguje autonómne a bez problémov

Podľa automobiliek ide o dôležitý krok k vytvoreniu komplexného modelu pre autonómne nabíjanie v infraštruktúrach s vysokým zaťažením, ako sú letiská, prístavy alebo železničné stanice. „Obe strany plánujú túto spoluprácu využiť ako odrazový mostík na vytvorenie vedúceho kooperatívneho modelu, aby sa služba ‘robotického nabíjania elektromobilov’ mohla zaviesť v rôznych dopravných infraštruktúrach,“ uvádza sa vo vyhlásení spoločností.

Keď sa vozidlo zaparkuje, robot ACR sa najskôr spojí so systémom auta, otvorí jeho nabíjací port a prostredníctvom kamery vypočíta presnú polohu, uhol a vzdialenosť. Nabíjací kábel následne uchopí, zasunie do portu a po nabití ho bezpečne odpojí a vráti späť na miesto. Okrem základnej funkcionality sa systém vyznačuje schopnosťou reagovať na rôzne vonkajšie podmienky vrátane dažďa, prachu či prekážok.

Je vysoko odolný

Inžinieri z výskumného centra Hyundai a Kia vytvorili špeciálnu vonkajšiu testovaciu stanicu, aby otestovali robota v reálnych podmienkach. Vďaka tomu získal robot certifikáciu IP65, čo znamená vysokú odolnosť voči vode a prachu. Navyše je vybavený bezpečnostným stĺpom s laserovým senzorom na detekciu prekážok, čo zvyšuje jeho bezpečnosť pri práci v rušnom prostredí, akým je letisko.

Spolupráca s Incheon International Airport Corporation pritom nie je náhodná. Letisko, ktoré už teraz prevádzkuje svoju firemnú flotilu výlučne na ekologických vozidlách, si dalo ambiciózny cieľ. Do roku 2026 chce vybudovať až 1 110 nabíjacích staníc pre elektromobily. Prvé robotické jednotky ACR budú využívané na nabíjanie interných služobných áut letiska a ich prevádzka bude podrobená dôkladnému vyhodnocovaniu.

hyundai nabijanie ev
Hyundai

Softvér, roboty aj prevádzkové scenáre prispôsobia Hyundai a Kia špecifikám letiskového prostredia a budú ich priebežne vylepšovať na základe spätnej väzby od pracovníkov, ktorí technológiu používajú. Technologické know-how čerpajú z predchádzajúcich inštalácií ako ‘Factory Seongsu’ v Soule či nabíjacej stanice ‘Jeju Savile E-pit’, v rámci kampane Charging Now.

Koncový cieľ projektu je však omnoho väčší. Hyundai a Kia chcú tento koncept rozšíriť do ďalších dôležitých dopravných uzlov a vytvoriť tak škálovateľný systém nabíjania, ktorý by mohol slúžiť ako štandard budúcnosti.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP