Revolúcia elektromobilov. Briti zázračným spôsobom radikálne znížili nabíjací čas
Výrobcovia batérií sa snažia neustále vylepšovať akumulátory aj z hľadiska rýchlosti nabíjania. Pomáhajú nové technológie a chémia batérií, no britská firma Gaussion na to ide inak. Ich revolučná nabíjacia podložka dokáže skrátiť nabíjací čas bežného akumulátora o desiatky minút. Na tému upozornil portál Autocar.
Technológia, ktorá dokáže skrátiť čas nabíjania elektromobilu o polovicu bez toho, aby sa akýmkoľvek spôsobom musela upraviť batéria, znie na prvé počutie ako hlúposť alebo dokonca ako nejaký podvod.
Firma Gaussion a jej produkt indukčnej podložky MagLiB ale nie je žiadnym „rýchlo pečeným“ startupom a za touto technológiou stojí početná skupina odborníkov a inžinierov.
Za 10 minút na nabíjačke cez 300 km dojazdu
Technológia MagLiB je v zásade veľmi jednoduchá, ba priam primitívna, preto sa divíme, že s týmto nápadom doposiaľ ešte nikto neprerazil. V zásade sa jedná o elektromagnetickú podložku, ktorá je podobná napríklad indukčnej nabíjačke smartfónu. Táto podložka ale vytvára slabé magnetické pole, ktoré pôsobí na batériu uloženú v podlahe elektromobilu.
Zakladateľ a CEO Gaussion, Thomas Heenan, pre Autocar uviedol, že pri testoch sa im podarilo skrátiť nabíjanie bežnej batérie až o polovicu, pričom vykonali podstatne viac nabíjacích cyklov, než mala batéria podľa výrobcu zvládnuť. Podložka MagLiB teda pozitívne vplýva aj na životnosť batérie.
Ako príklad uviedol test na batérii, ktorá je navrhnutá, aby sa z 0 na 100 % nabila za hodinu. Použitím položky MagLiB sa im ale podarilo batériu nabiť z 10 na 80 % už za 10 minút, pričom vykonali viac ako 1 000 nabíjacích cyklov. Všetky boli stabilné s takto krátkym nabíjacím časom (tieto články pritom mali zvládnuť len 300 nabíjacích cyklov).
Magnetické pole znižuje odpor v batérii
Ako sme už spomenuli, princíp fungovania technológie je veľmi jednoduchý. Podložka vytvára magnetické pole, ktoré je však slabšie ako magnetické pole generované elektromotormi.
Úlohou magnetického poľa je uľahčiť pohyb iónov v batérii počas nabíjania, ktoré sa pri nabíjacom procese presúvajú z katódy na anódu, avšak ich pohyb nie je priamočiary. Ióny sa totiž musia vyhýbať ďalším časticiam iných materiálov, čo v podstate vytvára odpor.
Za normálnych okolnosti musí vysoký nabíjací prúd klesnúť aby nedošlo k poškodeniu batérie, avšak magnetická podložka dokáže „pritiahnuť“ materiály v batérii na spodnú časť, čím sa vyčistí cesta na pohyb iónov. V podstate sa teda vďaka magnetickému poľu zníži odpor v batérii, takže je možné nabíjať ju vyšším výkonom a okrem toho nižší odpor znamená aj vyššiu životnosť.
Verejná prezentácia už v polovici dekády
Magnetická podložka MagLiB sa pritom nemusí uplatniť iba pri nabíjaní elektromobilov na verejných nabíjačkách, ale svoje miesto by si mohla nájsť aj v továrňach, kde sa vyrábajú batériové články. Tie sa podľa Heenana musia na začiatku niekoľkokrát opakovane nabíjať a vybíjať, pričom celý tento proces trvá až 250 hodín.
Takéto „kalibrovanie“ batérie predstavuje až jednu tretinu nákladov celej produkcie. CEO spoločnosti Gaussion odhaduje, že v továrni s ročnou produkciou 35 GWh by mohla ušetriť viac ako 11 miliónov eur ročne, ak by celkový čas nabíjania a vybíjania dokázali skrátiť iba o 1 %, teda o 2,5 hodiny.
Samotný projekt začal už v roku 2014, no ešte má pred sebou poriadny kus cesty aj napriek preukázateľne skvelým výsledkom. Prvé verejné demonštrácie má spoločnosť v pláne ukázať už v roku 2025 a následné nasadenie do reálnej prevádzky by mohlo byť vzhľadom na jednoduchosť technológie veľmi rýchle.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
Ponúkajú rýchle tankovanie aj dlhý dojazd. Stellantis stopol vodíkové plány, má na to jasné dôvody
Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými" palivami, vieme kedy
Z 0 na 100 za 3,2 sekundy a zvuk motora V8. Hyundai odhalil svoj nový pretekársky elektromobil (+VIDEO)
Bentley ukázal elektrickú beštiu s výkonom tanku. Vedľa nej vyzerá nový Jaguar ako hračka
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci si polepšia: Budú mať vyššie výplaty, aj keď im zamestnávateľ nepridá
Umelá inteligencia mi ušetrila 780 eur mesačne. Nie je to hype, zjednodušilo mi to život
4 kúpaliská a vodné plochy, kde sa radšej nekúp. V obľúbenej lokalite bol potvrdený výskyt parazitov (ZOZNAM)
„Sme pripravení predať milión áut ročne.“ Tím startupistov ide zmeniť jeden z najkonzervatívnejších trhov v Európe
Firmy sa chystajú na nástup generácie Alfa: „Manažér už nebude autorita, ale game master“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP