Návrat legendy je vždy spojený s obrovskými očakávaniami. Keď sa však táto legenda vráti v podobe, ktorá nielenže ctí svojho predchodcu, ale zároveň ho katapultuje do 21. storočia s takou gráciou a sebavedomím, výsledkom je malá revolúcia. Nový elektrický Renault 5 E-Tech nie je len ďalším autom do mestskej premávky. Je to dizajnový manifest, technologický šperk a predovšetkým koktail emócií, ktorý ti dokáže zmeniť pohľad aj na tú najvšednejšiu cestu do práce. Po týždni strávenom za volantom testovanej verzie Iconic Cinq s výkonom 110 kW a 52 kWh batériou ti môžem s istotou povedať, že Francúzi namiešali niečo výnimočné.

V recenzii sa dozvieš:

  • Ako hodnotím dizajn nového Renault 5 E-Tech
  • Čo hovorím na interiér
  • Ako sa jazdí na reinkarnácii kultového modelu
  • Na akú spotrebu sa treba pripraviť
Dizajn, ktorý otáča hlavy

Ak existuje auto, ktoré v poslednej dobe spôsobilo na uliciach rozruch, je to práve tento malý Renault. Poviem ti to úplne na rovinu, je to extrémne štýlové auto, za ktorým sa každý otáčal a každý sa ma naň pýtal. Doteraz bola za ikonu štýlu v segmente malých áut považovaná značka Mini, no Renault 5 ju bezpochyby zosadil z trónu a stal sa novým kráľom. Dizajnérom sa podaril majstrovský kúsok – dokonale prepojili retro odkaz pôvodného Renaultu 5 z roku 1972 s futuristickými prvkami. Výsledkom je auto, ktoré vyzerá hravo, sebavedomo a absolútne moderne.

Mário Šimovič/FonTech

Predné svetlomety s unikátnou grafikou, ktorá pripomína žmurkajúce oči, vertikálne zadné svetlá či zapustené kľučky zadných dverí sú len niektoré z detailov, ktoré odkazujú na minulosť, no zároveň pôsobia sviežo. Azda najvtipnejším a zároveň praktickým prvkom je indikátor stavu nabitia batérie na kapote, štylizovaný do číslice 5. Každý z piatich dielikov predstavuje 20 % kapacity, takže už z diaľky vieš, ako je na tom tvoje auto s energiou. Informácia o stave nabitia batérie vyčítaná z tohto ukazovateľa nie je úplne presná, no rozhodne ide o zaujímavý dizajnový prvok.

Mário Šimovič/FonTech

Testovaný model v žiarivej žltej farbe je magnetom na pohľady. Táto farba mu nesmierne pristane a podčiarkuje jeho veselý charakter. Má to však aj jednu praktickú nevýhodu. V lete je táto farba ako magnet na mušky a hmyz. Prakticky je nemožné sadnúť si do auta bez toho, aby nejaké nevleteli aj dnu, čo môže byť občas otravné. Je to však malá daň za to, koľko pozitívnej pozornosti si s týmto autom na cestách získaš.

Prémiový koktail s francúzskym šarmom

Nadšenie z exteriéru pokračuje aj po otvorení dverí. Interiér pôsobí takmer prémiovým dojmom, čo je v tejto triede vozidiel obrovským prekvapením. A keď ti poviem, že žlto čalúnený interiér v kombinácii so žltou farbou karosérie vyzerá famózne, tak mi ver, že nepreháňam. Vytvára to jedinečnú a veselú atmosféru, vďaka ktorej sa budeš v aute cítiť skvele. Materiály sú kvalitné, spracovanie je na vysokej úrovni a celá kabína je veľmi dobre odhlučnená, čo prispieva k pocitu komfortu z vyššej triedy. A sedenie na predných sedadlách? Cítil som sa úplne, ako keby som sedel na retro kresle so 70-tich rokov.

Mário Šimovič/FonTech

Dominantou palubnej dosky je dvojica displejov systému OpenR Link s integrovanými službami od Google, ktorý poznáme z väčších modelov značky ako Mégane alebo Austral. Grafika je ostrá, reakcie sú bleskové a celková logika ovládania je intuitívna. Renault si zaslúži obrovskú pochvalu za to, že popri moderných displejoch zachoval aj niekoľko fyzických tlačidiel na ovládanie klimatizácie. Je to dôkaz, že niekto v Renaulte naozaj premýšľa a vie, že šmátrať po displeji počas jazdy pre zmenu teploty je nepraktické a nebezpečné.

Mário Šimovič/FonTech

Francúzi by neboli Francúzi, keby nepridali nejaký typicky svojrázny prvok. V prípade Renaultu 5 je to prútený košík na bagetu umiestnený na stredovom tuneli. Áno, čítaš správne. Je to síce milý odkaz na francúzske DNA a životný štýl, no z praktického hľadiska ide o asi najzbytočnejšie príslušenstvo, aké som kedy v aute videl. Spolujazdcovi skôr zavadzia a jeho reálne využitie je, povedzme si úprimne, nulové. Chápem to však ako štýlový doplnok, ktorý k autu s takýmto charakterom patrí, a dokážem to prekusnúť.

Asistent Reno s občasnými vrtochmi

Nový infotainment postavený na systéme od Google je jedným z najlepších na trhu. Navigácia Google Maps funguje bezchybne a vďaka integrácii s autom dokáže efektívne plánovať trasy vrátane nabíjacích zastávok, pričom ti ukáže aj odhadovaný stav batérie pri príchode. Prepočet odhadovaného stavu nabitia po príchode do cieľa je navyše mimoriadne presný, asi najpresnejší v neprémiovom segmente. Hlasový asistent Reno, ktorý je súčasťou systému, je v mnohých ohľadoch skutočne inteligentný.

Mário Šimovič/FonTech

Zažil som to na vlastnej koži a milo ma to prekvapilo. Sadol som si poobede do rozhorúčeného auta, ktoré stálo na slnku. Po prejdení pár metrov sa ma asistent Reno sám od seba spýtal, že v aute je horúco a či chcem spustiť klimatizáciu na maximálny výkon. Toto je presne ten typ proaktívnej funkcie, ktorá ukazuje budúcnosť interakcie s vozidlom. Je to malý detail, ktorý ti však spríjemní život.

Najštýlovejší elektromobil súčasnosti. Toto je nový Renault 5

Na druhej strane, postrehol som aj zopár problémov, ktoré ma dosť iritovali. Hlasový asistent sa počas týždňa niekoľkokrát samovoľne aktivoval, keď v rádiu alebo v našej konverzácii v aute započul slovo podobné jeho menu. Zakaždým sa ozvalo pípnutie a otázka „Čo pre vás môžem urobiť?“, čo bolo po čase fakt otravné. Toto je softvérová chyba, ktorá by sa v sériovom aute rozhodne nemala diať a pevne verím, že ju Renault čoskoro opraví jednoduchou aktualizáciou na diaľku.

Motokára pre dospelých

Renault 5 je postavený na úplne novej platforme AmpR Small, ktorá bola vyvinutá špeciálne pre malé elektrické vozidlá. V kombinácii s kolesami umiestnenými v rohoch karosérie, nízkym ťažiskom vďaka batérii v podlahe a krátkym rázvorom to z Renaultu 5 robí extrémne agilné a zábavné auto.

Mário Šimovič/FonTech

Vďaka krátkym rozmerom a relatívne širokému rozchodu kolies je auto mimoriadne stabilné a skvele sa riadi. Prejazdy zákrutami sú čistá radosť a auto pôsobí ako motokára pre dospelých. Riadenie je presné a podvozok predstavuje výborný kompromis medzi komfortom a športovosťou. Je o niečo tvrdší, no aj na 18-palcových kolesách, ktoré sú štandardom pre všetky verzie, dokáže veľmi dobre filtrovať nerovnosti a zadná náprava na nerovnostiach neodskakuje.

Podvozok má obrovské rezervy, čo sa však nedá povedať o pneumatikách. Štandardne dodávané pneumatiky s rozmerom 195/55 R18 sú skôr úzke a pri ostrejšej jazde som mal pocit, že práve ony sú limitujúcim faktorom, nie samotný podvozok. Trocha širšie obutie by autu rozhodne pristalo a posunulo by hranice zábavy ešte ďalej podobne, ako je to pri vozidlách značky Mini. Medzi menšie výhrady patrí aj obmedzená možnosť nastavenia rekuperácie, kde si môžeš prepínať len medzi režimom D a silnejším B pomocou voliča prevodovky. Chýba tu však plnohodnotná jazda s jedným pedálom, ktorá by autu do mesta veľmi pristala.

Famózna mestská spotreba

Testovaný model bol vybavený väčšou batériou s využiteľnou kapacitou 52 kWh, ktorá podľa cyklu WLTP sľubuje dojazd až 410 km. Reálne hodnoty sú však, ako vždy, závislé od štýlu jazdy a podmienok. A tu ma Renault 5 E-Tech opäť veľmi príjemne prekvapil. V meste a na okresných cestách sa dá pri pokojnej jazde hravo jazdiť so spotrebou okolo 12 kWh/100 km. To by znamenalo, že reálny dojazd sa môže vyšplhať až k hranici 430 kilometrov.

Mário Šimovič/FonTech

Ešte pôsobivejšie sú hodnoty na diaľnici, ktoré sú zvyčajne achillovou pätou malých elektromobilov. Pri rýchlosti do 120 km/h je spotreba famózna, pohybuje sa na úrovni okolo 18 kWh/100 km. Ani pri plnom diaľničnom tempe 130 km/h nestúpa dramaticky, ustáli sa na hodnote okolo 23 kWh/100 km, čo stále znamená slušný diaľničný dojazd približne 220-230 km na jedno nabitie. S ohľadom na primárne mestské a prímestské zameranie vozidla sú to vynikajúce čísla.

Maximálny nabíjací výkon na DC nabíjačkách je 100 kW, čo umožňuje nabiť batériu z 10 % na 80 % za približne 30 minút. Palubná AC nabíjačka má výkon 11 kW. Renault 5 navyše disponuje funkciou V2L (Vehicle-to-Load), vďaka ktorej môžeš z auta napájať externé spotrebiče s výkonom až 3,7 kW, a tiež technológiou V2G (Vehicle-to-Grid), ktorá v budúcnosti umožní vrátiť energiu späť do siete.

Zhodnotenie

Renault 5 E-Tech je auto, ktoré si nekupuješ z rozumu, ale zo srdca. Je to auto, po ktorom jednoducho túžiš. Francúzom sa podarilo vytvoriť nielen najlepšie retro auto na trhu, ale aj jeden z najkomplexnejších a najpríťažlivejších malých elektromobilov súčasnosti. Kombinuje úchvatný dizajn s vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami, modernými technológiami a takmer prémiovým interiérom.

Mário Šimovič/FonTech

Samozrejme, má aj svoje drobné muchy, ako je občas zmätený hlasový asistent či nepraktický košík na bagetu, no tieto nedostatky sa strácajú v mori pozitívnych vlastností. Je to auto, ktoré ti prinesie radosť a emócie do bežnej rutiny a ukazuje, že elektromobilita nemusí byť nudná ani sterilná. Je to nová ikona štýlu, ktorá právom získala titul Európske auto roka 2025 a ktorá má potenciál prilákať k elektromobilite aj tých najväčších skeptikov. Ak hľadáš auto, ktoré ti bude robiť radosť každý jeden deň, práve si ho našiel.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP