Renault Megane si počas svojej existencie stihol vybudovať celkom slušné renomé. Predošlé generácie francúzskeho hatchbacku žali úspech aj medzi Slovákmi. Pred pár mesiacmi však Renault oznámil, že ďalší Megane už bude elektrický a dnes ho tu máme v plnej paráde. Novinka reprezentuje azda najväčší technologický posun automobilky.

Vydarený dizajn dopĺňajú prvotriedne technológie na čele so systémom Android Automotive, ktorý je jednou z najsilnejších zbraní. Elektrický hatchback je navyše plnohodnotným elektromobilom, ktorý je vhodný a na dlhé trasy aj napriek tomu, že v tej najvyššej verzii disponuje „iba“ 60 kWh batériou.

Ako je to možné? Renault Megane E-Tech Electric totiž dosahuje fantastickú efektivitu. Na úvod ti môžem prezradiť, že tu máme horúceho kandidáta na „ľudový“ elektromobil roka.

V recenzii sa dozvieš:

  • Aké technologické vychytávky prináša Renault Megane E-Tech Electric
  • Aké sú spotreby v meste, na okreskách a diaľnici
  • Čo považujem za najväčšie nedostatky elektrického Meganu
  • Ako funguje systém Android Automotive a čo všetko umožňuje
  • Ako na mňa pôsobil pohon predných kolies

Loading...

Loading…

Renault Megane E-Tech Electric prišiel na trh v dvoch verziách. Najlacnejšia verzia so 40 kWh batériou začína na sume 37 100 € a lepšie vybavený model so 60 kWh batériou štartuje až na 41 900 €. Model s menšou batériou má výkon 130 koní, pri väčšej dostaneš 220-koňový elektromotor. V oboch prípadoch tu však máme iba pohon prednej nápravy.

Filip Šimovič/FonTech

Výkon 220 koní prenášaný na prednú nápravu mi ale spôsoboval vrásky na čele. Pri zošliapnutí plynového pedálu až na podlahu je okamžitý maximálny krútiaci moment 300 Nm cítiť a menej skúsený vodič by mohol mať problém udržať auto na vozovke. V tomto prípade platí, že pri elektromobile je jednoznačne výhodnejší pohon zadných, alebo všetkých štyroch kolies.

Filip Šimovič/FonTech

Elektromobil ale nemá žiadne športové ambície aj napriek zrýchleniu z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy. Megane E-Tech je auto na bežné jazdenie a na tento účel je adekvátny aj podvozok či celková ovládateľnosť. Keď už som pri plynovom pedáli, s tým v Renaulte rozhodne nie je niečo v poriadku. Problémy som postrehol pri týždňovom teste a aj pri prvých jazdách ešte máji.

Filip Šimovič/FonTech

Extrémne ma vytáčali vibrácie prenášané do plynového pedála po tom, čo auto začalo rekuperovať. Inými slovami, medzi polohou, kedy som využíval energiu auta na pohon a polohou, kedy naopak auto energiu získavalo brzdením, bolo počuť zreteľné cvaknutie a tiež spomínanú vibráciu.

Filip Šimovič/FonTech

Tento problém sa ale dal obísť tak, že som pádlami pod volantom vypol rekuperáciu. Auto teda rekuperovalo iba po zošliapnutí brzdového pedálu a nie už pri uvoľnení toho plynového. Megane E-Tech tak bol prvým autom, kde som automatickú rekuperáciu okamžite vypínal. Pomaly prechádzam k spotrebám, a teda aj dojazdu elektrického hatchbacku, ktorý ma po tejto stránke očaril už pri prvých jazdách a počas týždenného testu tomu nebolo inak.

Filip Šimovič/FonTech

Po Bratislave sa mi podarilo zajazdiť so spotrebou 9,6 kWh/100 km, čo je bezkonkurenčne najlepšia spotreba, akú som kedy dosiahol. V tomto prípade som ale jazdil extrémne úsporne a vyhol som sa akýmkoľvek obchvatom.

Filip Šimovič/FonTech

Po meste sa mi naopak pri dynamickej jazde spotreba vyšplhala až na 15,8 kWh/100 km, bežne sa ale môžeš spoľahnúť na spotrebu niekde medzi týmito dvoma hodnotami, teda zhruba 12 kWh/100 km. So 60 kWh batériou by som v takýchto podmienkach prešiel na jedno nabitie až 500 km a tento výsledok zrejme nepotrebuje žiaden komentár.

Zobraziť celú galériu (41)
Filip Šimovič/FonTech

Okresková spotreba sa pohybuje na úrovni 14 kWh/100 km, no pri prvých jazdách sa mi ju podarilo skresať len na 10,8 kWh/100 km. Diaľnica a tempomat nastavený na 120 km/h z batérie ťahal v priemere 19,4 kWh/100 km a s takouto spotrebou by som hravo prešiel 300 km na jedno nabitie.

Filip Šimovič/FonTech

Pri tempomate nastavenom na 130 km/h sa spotreba vyšplhala na 22,8 kWh/100 km. Skúsil som aj diaľničnú rýchlosť 140 km/h, no v tomto prípade už spotreba vystrelila až na 27 kWh/100 km. Ideálne diaľničné tempo pre Renault Megane E-Tech je okolo 120 km/h. Fanúšikov lacného AC nabíjania rozhodne poteší až 22 kW palubná AC nabíjačka, ktorá je dostupná už v základe. Pomocou nej sa dokáže auto plne nabiť už za niečo okolo 3 hodín.

Filip Šimovič/FonTech

K dispozícii je aj 130 kW DC nabíjanie (verzia so 40 kWh batériou má iba 85 kW DC nabíjanie), s ktorým elektromobil nabiješ z 10 na 80 % za 30 minút. Nechýba ani nastaviteľná rekuperácia v troch úrovniach pomocou pádiel pod volantom. Ich kvalita je jednou zo slabších stránok auta, pádla totiž na dotyk pôsobia lacno a už pri novom aute boli „vymykané“.

Filip Šimovič/FonTech

Celkovo som v interiéri našiel niekoľko miest a materiálov, kde to Renault odflákol. Okrem spomínaných pádiel pod volantom to boli napríklad tvrdé plasty na dverách či lacno pôsobiaci matný plast na prístrojovej doske.

Filip Šimovič/FonTech

Je to škoda, že takýmito materiálmi automobilka prakticky zabila inak pekný a prémiovo pôsobiaci dizajn, ktorému dominuje dvojica obrazoviek s integrovaným systémom Android Automotive.

Vo videu vyššie som zhrnul všetko podstatné, vypichnem iba tie veci, ktoré za to rozhodne stoja. Jednou z nich je mimoriadne jemné rozlíšenie virtuálneho kokpitu. Google Mapy na ňom vyzerajú úchvatne, grafika je jednoduchá a prehľadná.

Filip Šimovič/FonTech

Rovnako jednoduché je aj menu infotainmentu. Vertikálny stredový displej je prakticky tablet so systémom Android, cez ktorý sa okrem iného ovládajú aj funkcie auta.

Filip Šimovič/FonTech

Google Mapy sú v tomto prípade prepojené s riadiacou jednotkou auta a pri navigovaní samé ukážu, kde a na ako dlho musíš zastaviť na nabíjanie. Mapy dokonca ukážu, s koľkými percentami prídeš do cieľa, pričom vždy kalkulujú s tým, akoby si jazdil maximálnymi povolenými rýchlosťami. Skôr sa teda stane, že do cieľa prídeš s viac percentami v batérii ako bude ukazovať navigácia. Mne sa to stalo pri ceste z Bratislavy do Nitry, keď mi palubný počítač na začiatku ukazoval, že prídem s 37 % batérie, no napokon som dorazil so 40 %.

Filip Šimovič/FonTech

Integrácia systému Android Automotive je zrejme to najlepšie, čo mohol Renault urobiť. Nechcem nikoho podceňovať, no myslím si, že keby do auta vložili nejaký vlastný systém, ani zďaleka by nebol tak dobrý, ako je ten od Google.

Filip Šimovič/FonTech

Tým, že sa jedná prakticky o upravený Android, máme v aute aj obchod s aplikáciami. Ich ponuka je značne obmedzená a upravená pre potreby auta, no mne sa podarilo stiahnuť klasický webový prehliadač, ktorý razom odomkol všetky možnosti internetu ako sledovanie Netflixu, YouTube, či hranie webových hier.

Veľmi milým prekvapením boli masážne sedadlá, ktoré sú v tomto segmente vozidiel skôr raritou. Audiosystém Harman Kardon zrejme predstavovať netreba. Deväť reproduktorov a subwoofer v kufri sa starajú o naozaj hodnotný audio zážitok.

Filip Šimovič/FonTech

S čím som však nebol úplne spokojný, boli asistenti jazdy, konkrétne teda navádzanie na stred jazdného pruhu. Párkrát sa mi totiž stalo, že auto sa mi po ceste na diaľnici ťahalo mimo jazdný pruh. Naopak veľmi príjemnou vlastnosťou je možnosť nastaviť si povolené prekročenie rýchlostného limitu.

Filip Šimovič/FonTech

Ak si zapneš funkciu preberania rýchlosti podľa dopravných značiek, vieš si nastaviť, či má ísť auto o pár kilometrov za hodinu rýchlejšie alebo pomalšie ako ukazuje značka. Škoda len, že toto nastavenie sa mi po každom vypnutí vozidla vynulovalo a musel som ho tak nastavovať znova.

Zhodnotenie

Renault Megane E-Tech je rozhodne zaujímavý elektromobil a obstojný konkurent k VW ID.3. Obe autá sú totiž z rovnakého „Céčkového“ segmentu, kde je ale zatiaľ elektromobilov ako šafránu.

Francúzsky hatchback rozhodne vedie nad VW svojou efektivitou a infotainmentom, ktorý je v prípade Meganu naozaj špičkový. Megane E-Tech s väčšou batériou však začína na sume takmer 42 000 €, čo je iba o 1 300 € menej ako je cena ID.3, takže o nejakej cenovej konkurencii tu nemôže byť ani reč.

Určite ale môžeš dať všetky predsudky bokom, pretože Renault Megane E-Tech Electric je rozhodne iným Renaultom, aké sme mohli doteraz vidieť. Technologický pokrok tu vidno vo všetkých smeroch, no cenovka pod 40 000 € za verziu so 60 kWh batériou by mu rozhodne pristala viac.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú