Z ikonického Mini Cooperu je elektromobil – toto ma najviac sklamalo a zaujalo na viac ako 40 000 € verzii
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Mini je ikona ako žiadna iná v automobilovom priemysle. Malé, šikovné „do ruky“ a s nezameniteľným dizajnom, ktorý vyčarí úsmev na tvári nejedného okoloidúceho. Čo sa však stane, ak auto s viac ako 50 ročnou históriou aj v oblasti motoršportu dostane elektrický pohon?
Vlastne nič. Základným kameňom úspechu Mini Cooperu je jednoznačne jeho podvozok. Ten je mimoriadne hravý a šoférovi dodáva unikátny pocit vždy, keď si sadne za volant. Poviem vám úprimne, že som sa bál, ako to dopadne, keď dostane Mini elekrický pohon. Bál som sa, či to náhodou nezmaže ten ikonický pocit z jazdy. Nestalo sa tak! Problémy ale, žiaľ, nastali inde.
Ten typický „recept úspechu“ Mini je však aj naďalej dostupný a elektrifikácia mu rozhodne neuškodila. V dnešnom teste sa pozrieme hlavne na:
- Ako jazdí Mini Cooper SE
- Kde spravila automobilka najväčšiu chybu
- Prečo je dojazd nižší voči konkurencii
- Za ako dlho sa nabije na 100 %
- Koľko stojí elektrické Mini
Mini je vo všeobecnosti ako taká motokára pre dospelákov. V elektrickej verzii sa tohto tajného hesla drží ako kliešť a pri šoférovaní som si užil veľa zábavy. Či už dynamickejšia jazda v zákrutách, alebo bežné vozenie každý deň, ani raz som sa v jazdných vlastnostiach nesklamal.
135 kW, krútiaci moment 270 Nm a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy v prípade elektromobilu nie je málo a s dynamikou nemôže mať nikto problémy, ba čo viac, budeš z vlastnostní veľmi príjemne potešený. Mini Cooper SE disponuje 32,6 kWh, čo je na priemery mestských elektromobilov relatívne bežná a ničím špeciálna kapacita.
Elektrické Mini má celkovo na výber štyri režimy jazdy Sport, Mid, Green a Green +. Najväčší rozdiel je medzi režimami Green a Sport, kde dojazd na palubnom počítači ihneď poskočil o 30 km v prospech „zelených“ režimov. Podotýkam, že v obidvoch ekologických režimoch auto výrazne zlenivie na plyne a v prípade Green+ máš dokonca vypnuté všetky komfortné spotrebiče, ako klimatizácia či kúrenie.
Čo mi vyslovene vadilo bol najvyšší stupeň rekuperácie, ktorý mi prišiel až príliš agresívny na brzdenie. Samozrejme, v takomto prípade stačí používať len jeden pedál, no akosi mi viac prirástlo k srdcu jemnejšie nastavenie rekuperačného systému. Samotná rekuperácia ale úplne vypnúť nejde.
Počas viac ako 700 najazdených kilometrov sa výsledná spotreba zastavila na úrovni 14,6 kWh a bežne som dosahoval maximálny dojazd po takmer nulové vybitie okolo 190 km. BMW síce udáva 270 kilometrov, no úprimne, to je hodnota, ktorú sa pri komfortnej a ničním neobmedzujúcej jazde nedá dosiahnuť. Mestská a prímetská jazda vie dojazd pretlačiť cez 200 km, no tam to asi aj končí.
Veľkým pozitívom a v prípade elektromobilov aj vyslovene nutnosťou je rýchle nabíjanie. Výrobca integroval podporu 50 kW DC rýchlonabíjania, ktoré dobije batériu napríklad z 10 na 100 % už za hodinu a 16 minút. Treba mať samozrejme na pamäti, že od 80 % je nabíjanie rapídne pomalšie. Rýchle nabitie počas návštevy obchodných centier sú viac než vítané a už za krátkych 10 minút je auto schopné dotlačiť 7,5 kW, čo bez problémov stačí na 40-50 km dojazdu.
Nabitie z domácej 230 V nabijačky bude trvať okolo 10 hodín. Využívať nabíjanie, kde a kedy sa len dá, je tak aj v tomto prípade „mindset“, ktorý si treba pred kúpou hlavne mestského elektromobilu uvedomiť. Uvediem ešte jeden príklad nabíjania zo 46 %, teda takmer polovične vybitej batérie, sa dokázalo Mini na 80 % nabiť len za 17 minút.
Elektromobily sú ako smartfóny či iné konzumné zariadenia. Bez poriadneho softvéru to nikdy nebude ono. Žiaľ, tu som pri Mini natrafil na niekoľko kľúčových nevýhod. V prvom rade je to chýbajúca plejáda bezpečnostných asistentov, ako udržiavanie v jazdnom pruhu, adaptívny tempomat či prediktívne autonómne riadenie, ktoré do viac ako 40 000 € eletktromobilu (mnou testovaný model) rozhodne patrí. Bez neho to akosi stráca tú futurickosť a výhodu voči lacnejším, no stále rovnako „hardvérovo“ výbaveným konkurentom.
Musím sa priznať, že dlho som si zvykal na trochu neintuívny infotainment, ktorý síce zdieľa črty s tým v BMW, no Mini to akosi zbytočne prekombinovalo a pokazilo minimalistický dojem. Veľakrát sa mi dokonca stalo, že sa systém musel reštartovať a nereagoval na pokyny. Dominantou je hlavný displej v strednej časti, ktorý obkolesujú hardvérové tlačidlá rýchlych skratiek.
Vstavaná navigácia funguje dobre a podporuje zobrazovanie nabíjacích staníc od poskytovateľov ako Greenway či ZSE, Na stredovom displeji si dokonca vieš vďaka vstavanej dátovej SIM karte sťahovať aktuálne údaje do máp, predpovede počasie či pozrieť najnovšie správy zo zahraničia.
Hodnotne a veľmi originálne pôsobí aj ambietné podsvietenie interiéru s vyrytou anglickou vlajkou na palubnej doske zo strany spolujazdca. Interiér je skutočne niečo, čo Mini výrazne odlišuje od zvyšku „svorky“ e-áut.
Mrzí ma však absencia väčšieho množstva nastavení a personalizácie digitálneho displeja pred vodičom, ktorý je na informácie veľmi strohí a vôbec nevyužíva potenciál. Na funkcie, ako premietanie navigácie či špeciálne grafické rozhranie rovno zabudni, displej vie zobrať základné dáta o spotrebe, rýchlosti, prejdenej vzdialenosti a samozrejme ukazuje mieru využívania elektromotora a pri nabíjaní všetky podstatné informácie o čase či rýchlosti.
V podpore, bohužiaľ, chýba Android Auto, avšak Apple CarPlay tu podporované je a dokonca v bezdrôtovom prevedení so všetkými náležitými výhodami. Výborným prvkom je aj audio sústava Harman Kardon, ktorá svoju úlohu zvláda na jednotku s hviezdičkou.
Presuňme sa na exteriér, ktorý až skutočne atypický a na pomery Mini vzbudzuje v ľuďoch poriadnu zvedavosť. Na svedomí to majú aj špeciálne navrhnuté 17-palcové disky kolies MINI Electric Power, ktoré dopomáhajú k lepšiemu obtekaniu vzduchu a zníženiu aerodynamického odporu.
Ja som mal k dispozícii auto v krásnej striebornej farbe so žltými doplnkami a spätnými zrkladmi v tejto farbe, čo v konečnom dôsledku len umocnilo extravagantný, no skutočne jedinečný dojazd Mini, ktorý všetci tak zbožňujeme.
Elektrické Mini je k dispozícii len v trojdverovom vyhotovení a sedenie na zadných sedadlách je pre človeka, čo meria viac ako 185-190 cm problémové, no nie nemožné. Je to teda skôr auto, ktoré môže komfortne slúžiť dvojčlennému páru pokojne aj na dlhšie výlety. Moju najobľúbenejšiu vlastnosť na Mini som si naschvál nechal na záver. Elektrická verzia okrem rôznych znakov, že ide o elektromobil, neprestáva udivovať krásnym svetelným podpisom zadných LED svetlometov, ktoré sú vyhotovené do tvarov britskej vlajky. Efektné, krásne a unikátne – všetky palce hore.
Zhodnotenie
Ťažko sa mi pôvodne hľadali tie správne slová, pre koho a ako vlastne odporučiť Mini Cooper SE. Je drahé a v základe stojí viac ako 32 000 €. Na druhej strane, aký iný mestský elektromobil má tak silný imidž medzi ľuďmi, že aj takto upravená verzia v nich vzbudzuje záujem a hlásia, že je to krásne auto.
Problém by ani nebol slabší dojazd (Citigo iV dá viac ako 260 km na jedno nabitie a stojí zlomok z ceny) či chýbajúca technická výbava, no Slovensko jednoducho nemá ideálnu cieľovú skupinu pre tento elektromobil. Mini Cooper SE je veľmi podarený kúsok, ktorý má veľa vecí, čo konkurentom chýba, no odporučiť ho bežným Slovákom a hlavne v dobe, kedy treba kupovať elektromobil s rozvahou, naozaj nemôžem.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
7.8/10
Teraz čítajú
Väčší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a nižšia cena. Tesla má batériu, ktorá zmení elektromobily
Fotovoltika sa nikdy neoplatila viac. Tu sú 2 príbehy Slovákov, ktorým ušetrila tisíce eur
Google Mapy dostanú brutálnu novinku, toto prinesie
Autopilot Tesly môže byť čoskoro v každom aute. Prvá automobilka prejavila záujem
Spaľováky, traste sa. Dorazilo elektrické „Géčko” s gigantickou batériou, ktoré sa točí ako tank
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Google Mapy dostanú brutálnu novinku, toto prinesie
- Spaľováky, traste sa. Dorazilo elektrické „Géčko” s gigantickou batériou, ktoré sa točí ako tank
-
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Google Mapy dostanú brutálnu novinku, toto prinesie
- Spaľováky, traste sa. Dorazilo elektrické „Géčko” s gigantickou batériou, ktoré sa točí ako tank
-
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
Podiel žien v IT na Slovensku za európskym priemerom zaostáva
Airbus zaznamenal nárasť čistého zisku o viac ako štvrtinu
Od výbuchu v atómovej elektrárni v Černobyle uplynie 38 rokov
Trojčlenná misia Šen-čou-18 odštartovala k vesmírnej stanici Tchien-kung
Hry sa budú hrať samé. Známa značka chystá úplnú absurdnosť
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené