Jediná svojho druhu. Nemá konkurenciu. Najluxusnejšie auto sveta. Toto je len zopár superlatív, s ktorými sa môžeš stretnúť, ak sa niekde spomenie Trieda S od Mercedesu. Prvý kameň dnes už slávneho modelového radu prišiel pred 70 rokmi.

Najnovšia generácia, o ktorej bude dnes reč, je niečo, čo zrejme čakal len málokto. Páni, to čo ten Mercedes predstavil? Nejak takto znelo asi veľa ľudí, keď prvýkrát zbadali inovácie, dizajn a hlavne interiér Triedy S. To auto má toľko noviniek, že by mi nestačili ani 3 recenzie, aby som ich všetky do detailov pokryl. Rozhodol som sa inak.

Zobraziť celú galériu (31)
Martin Katler / FonTech

Vybral som 5 najkritickejších a najrevolučnejších inovácií, ktoré robia z novej Triedy S auto, aké nie je žiadne iné na svete. Darmo má Rolls-Royce status, BMW radu 7 športovejší a možno agresívnejší dizajn, darmo má Audi A8 lepšie jazdné vlastnosti, až po zasadnutí za volant Triedy S pochopíš, čo je to cit pre detail a vyspelosť na každom jednom centimetri štvorcovom.

Najprv si však položme jednu otázku hneď na začiatok. Páči sa ti nová trieda S ako celok? 

Páči sa ti nový Mercedes triedy S?

Načítava sa... ... Načítava sa... ...

Dizajn a vizuálna stránka sú veľmi subjektívne črty, zameriam sa radšej na vlastnosti, ktoré robia Triedu S Triedou S a ktoré ju v roku 2021 stavajú na absolútny piedestál luxusných automobilov. Čo dnes budeme teda v našej recenzii rozoberať?

  • Aké sú najväčšie výhody a nevýhody nového revolučného interiéru
  • Prečo nafta ani zdaleka nie je mŕtva a v Triede S žije „svätý grál“ motorov
  • Najväčšie technologické inovácie a asistenčné systémy
  • Ktorá vlastnosť ma šokovala a prevyšuje všetko ostatné
  • Spotreba takmer 5,4 metrov a vyše 2,3 tony veľkého auta v meste, mimo mesta a na diaľnici
  • Aké je sedenie v „prezidentskom kresle“ vzadu a aké máš možnosti ako pasažier
  • Ako funguje najpokročilejšia svetelná technika, ktorá odmieta používať lasery a našla inú cestu
Kráľ, ktorý sa navonok čoraz viac podobá svojim podriadeným

Dizajn auta je veľmi subjektívna vec a riešiť ho v akomkoľvek smere je ako bodnúť do osieho hniezda motoristických fanúšikov. Majestátnosť, punc luxusu a masívne proporcie nejde novej Triede S rozhodne uprieť. Ja som mal ešte k tomu k dispozícii predĺženú verziu s celkovou dĺžkou 5289 cm, ktorú na cestách bez akýchkoľvek okolkov určite neprehliadneš. Najväčšie zmeny však prekvapivo nenastali ani tak v siluete auta, ale hlavne na prednej maske a v zadnej časti, kde je tých zmien voči predchodcovi naozaj veľa a sú zrejmé na prvý pohľad.

Zobraziť celú galériu (31)
Martin Katler / FonTech

Prednú časť klasicky charakterizujú svetlomety s trojbodovým denným svietením, ktoré je pre Triedu S také typické, avšak v tomto prípade sú svetlá o niečo plochšie a menšie, respektíve sa naťahujú viac do šírky prednej masky. Integrujú zároveň aj novú technológiu digitálnych Multibeam LED svetlometov, ktoré sa skladajú z 1,3 milióna drobných natáčajúcich zrkadiel.

Zobraziť celú galériu (31)
Martin Katler / FonTech

Dokopy tak majú rozlíšenie 2,6 milióna pixelov a maximálny dosvit 680 m (zákonom maximálny povolený dospit pre autá jazdiace na Slovensku). Riadiaca jednotka s grafickým procesorom využíva pripojenie podobné HDMI, aby generovala nepretržitý tok do zrkladiel. Svetlá vedia aj prediktívne osvetliť nebezpečenstvo pred vozidlom či dokonca doslova premietať symboly priamo na vozovku pred vozidlom pri prácach na ceste, upozornenie na STOP značku či zákaz vjazdu alebo pomôcť pri zúžených cestách.

Môže sa to javiť ako zbytočnosť, no pri šoférovaní do dotvára krásny celok luxusu. Vieš, čo mám na mysli? Predsa hrdo sa týčiaci znak Mercedes, ktorý má svoje stabilné miesto na konci kapoty a pri šoférovaní ho krásne vidíš pred sebou! Nechápem však úmyslu, prečo je pod ním potom rovno ďalšie logo, ktoré tak pôsobí zbytočným dojmom.

Detailná galéria exteriéru Triedy S: 

Rýchlym presunom na zadnú časť vidno ďalšiu radikálnu zmenu novej generácie, ktorú predstavujú  zadné svetlomety s unikátnou grafikou, respektívne privítacou animáciou, kedy prebliknú postupne všetky LED segmenty svetla, ktoré na prvý pohľad pripomínajú sviečky. Svetelná technika využíva OLED technológiu. Celkovo sa tentokrát už predná a zadná časť čoraz väčšmi podobá na Mercedesy z nižších (nie nutne lacnejších) kategórií, no to zákonite nie je vôbec zlé. Unifikácia medzi všetkými modelovými radami nie je nič výnimočné a v dnešnej dobe sa jej drží drvivá väčšina automobiliek.

Zobraziť celú galériu (31)
Martin Katler / FonTech

Mercedes Triedy S je ale stále pohľadné auto už od prvej sekundy a prvého pohľadu. Skôr však zastávam názor, že to, čím si ťa Mercedes podmaní tentokrát, sa nenachádza ako niečo viditeľné v exteriéri, ale to „zlato“ je skryté vo vnútri a po sadnutí za volant.

Ako som spomínal vyššie, Trieda S možno z prémiovej nemeckej trojky pôsobí najsubtílnejšie, avšak všetko „chýbajúce“ dvakrát kompenzuje v iných oblastiach. Voliteľnou výbavou sú potom aj tieto krásne zapustené kľučky dverí, ktoré sa vysunú v prítomnosti vodiča alebo pri dotyku ich vonkajšieho povrchu.

Zobraziť celú galériu (31)
Dávid Igaz / FonTech

Mechanizmus funguje z 80 % spoľahlivo, no párkrát sa mi predsa len stalo, že nezaregistrovali moje „pohladenie“ či prítomnosť kľúčika vo vačku a ostali jednododucho zasunuté. Všetky tieto proporčné zmeny zároveň prispeli k úctyhodnému úspechu, s hodnotou cw od 0,22 je Trieda S jedným z najaerodynamickejších vozidiel vôbec.

Príjemný šok a najlepšia vlastnosť novej Triedy S hneď po nasadnutí?

Sadol som si do sedadla poholdnejšieho ako ten najlepší domáci gauč, naštartoval naftový motor, ktorý nepočuť v 99 % prípadoch a odosobnil som sa od akýchkoľvek rušivých zvukov z okolia aj vďaka špeciálnym akustickým sklám, ktoré dokážu odfiltrovať aj dážď a vyrazil som.

Unikátnemu motoru sa povenujem neskôr, no tu chcem poukázať na jednu absolútne dokonalú vlastnosť Triedy S. Manévrovať a otáčať sa s akýmkoľvek íným 5,2 metrovým kolosom nie je v uliciach mesta či podzemných garážach nič príjemné. Nepovedal by som však, že už takto na začiatku nájdem vlastnosť, ktorú na novej Triede S milujem od prvej sekundy.

Riadenie zadnej nápravy (je to príplatková výbava) s uhlom natočenia kolies až 10° zlepšuje obratnosť až na úroveň kompaktnej Triedy A. Áno, vážení, čítate správne. Jazdiť, manévrovať v úzkych uličkách či parkovať je s Triedou S až primitívne jednoduché. Len pre lepšie pochopenie, väčšina konkurentov od Audi či BMW disponuje uhlom natočenie prinajlepšom 5-6°, avšak natočenie zadnej nápravy Mercedesu je viditeľné voľným okom už na prvý pohľad. Upozorňujem len, že v základnej výbave má Trieda S natáčaciu nápravu s maximálnym 4,5° natočením.

Priemer otáčania modelu s dlhým rázvorom a náhonom na všetky kolesá sa s riadením zadnej nápravy zmenší o 1,9 metra na skvelých 10,9 metra. Natáčanie cíti dokonca aj pasažier vzadu, ktorý pri maximálnom vytočený zadných kolies opísal zážitok ako v „harmonikovom autobuse“, samozrejme len v tom najlepšom zmysle slova.

Tento prvok však veľmi pomáha už aj pri obyčajnej jazde zákrutami, preraďovaní na diaľnici do iného pruhu či športovejšej jazde, kedy stačí skutočne minimálny pohyb volantom a auto ide okamžite na miesto určenia. Je to vec, čo sa veľmi ťažko vysvetľuje slovami, no skús si pozrieť video vyššie z úzkeho garážového domu, kde sú kvality natáčacej zadnej nápravy vidieť najlepšie.

USS Enterprise je pripravená na štart

Bol to šok. Prvé oficiálne fotografie interiéru Triedy S vzdbudili obrovskú vlnu senzácie. Nebudeme si klamať, Mercedes opäť posunul možnosti interiérov automobilov o poriadny kus vyššie. Prešiel do doby digitálne v maximálnej možnej miere, pričom výpočtový výkon infotainmentu MBUX narástol v porovnaní so systémom predchodcu o 50 %. Prenosová rýchlosť pamäte dosahuje 41 790 MB/s a nájdeš tu napríklad aj operačnú pamäť RAM s kapacitou 16 GB či grafickú jednotku s výpočtovou silou 691 gigaflopov. Nie sú to však špecifikácie, čo robia toto auto takým výnimočným.

Je to až obsesívne vysoký štandard citu pre detail. Od madiel dverí, prepínačov jednotlivých ventilátorov, ktoré nemajú mechanické posuvné koliesko, ale tlačidlá s 3 stupňami intenzity, až po ambientné osvetlenie, ktoré vytvára atmosféru ako v žiadnom inom aute s 250 LED svetlami rozmiestnenými každých 16 mm od seba. Samotné osvetlenie je trieda, v akej zatiaľ nie je iné auto a to, ako dokáže spríjemniť cestovanie či dojem z interiéru, naozaj nejde bez osobnej skúšky dostatočne opísať.

Rýchly videopohľad na interiér: 

Trieda S sa vôbec netají ambíciami, veď sama automobilka hlási, že interiér je inšpirovaný jachtami, pričom dominujú veľké leské plochy, displeje, pravé drevené obloženie či prešívanie kožou na všetkých dôležitých miestach.

Pohľad očí však určite najviac pritiahne nová palubná doska s obrovským OLED displejom orientovaným na vyšku o uhlopriečke 12,8-palcov (rozlíšenie 1888 x 1728 pixelov). Ten obsahuje všetky ovládacie prvky multimediálneho systému, avšak šikovne je vyriešená spodná časť displeja, ktorá je nemenná a obsahuje vždy ovládanie klimatizácie, rýchle prepnutie skladieb / rádia, respektíve veľmi dôležité domovské tlačidlo a krok späť pre navigáciu v rámci menu. Spočiatku som sa úprimne trocha obával, aby toto výhradne dotykové ovládanie a práca so systémom počas šoférovania nepôsobilo skôr rušivo než prakticky, no opak je pravdou.

Zobraziť celú galériu (31)
Martin Katler / FonTech

Systém je, čo sa týka rýchlosti a animácií, zvládnutý na jednotku hneď s dvomi hviezdičkami a rovnako pozitívne vnímam aj intuitívnosť prostredia. Nič nemusíš hľadať, v akejkoľvek situácii je každá položka menu vždy na správnom mieste. Auto disponuje masívnymi možnosťami prispôsobenia, na veľké prekvapenie však ponuka nepôsobí chaoticky alebo rušivo.

Vždy vieš, v ktorom submenu je aké nastavenie a navyše pomáha aj umelá inteligencia, ktorá časom prispôsobuje nastavenia a odporúčané prvky podľa tvojich návykov šoférovania. Konečne Mercedes pridal aj bezdrôtový Apple CarPlay, ktorý využíva celú aktívnu časť OLED displeja, ktorá má 12,3-palcov.

Zobraziť celú galériu (31)
Martin Katler / FonTech

Voči staršej generácii MBUX je menu situované oveľa väčšími ikonami, pod ktorými sú rýchle skratky na najčastejšie používané akcie a celkovo je systém veľmi výrazne prerobený, aby sa dotykovému ovládaniu prispôsobil v maximálnej možnej miere. Mercedes myslel aj na intuitívne a jednoduché personalizovanie nastavenia vozidla. Len pomocou oskenovania QR kódu je nová vlajková loď automaticky spárovaná s profilom Mercedes Me a majiteľ si tak môže preniesť svoje nastavenia či obľúbené rádiostanice.

Jedno vozidlo môže mať sedem takýchto profilov. Nastavenia je tiež možné uložiť v cloude a využiť v iných vozidlách s týmto MBUX systémom. Bezpečnosť je nadovšetko a vie o tom aj Mercedes, ktorý integroval do nového prostredia aj autorizáciu používateľa PIN kódom, ale aj biometrické overovanie odtlačkom prsta, tvárou a hlasom. Tvár dokáže overiť napríklad dvojica kamier v displeji pre vodiča. Tieto autorizačné prvky potom umožňujú využiť aj digitálne platby priamo z vozidla.

Ďalšiu obrazovku nájdeme za volantom, teda klasický digitálny prístrojový štít s uhlopriečkou 12,3-palcov, ktorý ponúka vynovenú grafiku niekoľkých predvolených zobrazení.

Zobraziť celú galériu (31)
Martin Katler / FonTech

Zobraziť celú galériu (31)
Martin Katler / FonTech

V tomto smere ale k žiadnej zásadnej revolúcii neprišlo a je to skôr o „učesaní“ všetkých detailov a doladení grafického zobrazenia. Navyše dokáže stlačením tlačidla zobrazovať údaje aj v 3D bez nutnosti použitia okuliarov. Je to zaujímavá vlastnosť a dodáva to displeju pred vodičom istú dávku unikátnosti, no osobne to považujem skôr za zbytočnosť ako praktickú inováciu, po čase mi totiž 3D displej začal vadiť a unavovať oči.

Vďaka všetkým prítomným displejom a hlavne dotykovému ovládaniu však z interiéru ubudlo až 27 hardvérových tlačidiel. Nezabudnem opomenúť ani volant, ktorý je už rovnako vyrobený len s dotykovým ovládaním a žiadny mechanický prepínač na ňom nenájdeš. Opäť platí zásada, že ak si fanúšikom dotykového ovládania, bude ti to vyhovovať (všetko funguje maximálne intuitívne), no ak ti vyslovene chýbajú mechanické prepínače, môže ti istú chvíľu trvať, kým si na takéto ovládanie zvykneš.

Zobraziť celú galériu (31)
Martin Katler / FonTech

Dotykové je napríklad aj ovládanie nastavenia sedadiel na bočniciach dverí, ktoré však považujem skôr za krok späť. Mechanické prepínanie z predchádzajúcej generácie má niečo do seba a ak mám byť úplne úprimný, pôsobí to ešte o kus luxusnejšie a dôraznejšie na najmenšie detaily.

Zobraziť celú galériu (31)
Martin Katler / FonTech

30 reproduktorov a osem budičov harmonického zvuku je súčasťou špičkového 4D ozvučenia Burmester s výsledným výkonom 1750 W. To, že sa po pridaní / ubratí hlasitosti vyrolujú reproduktory na A stĺpikoch pred vodičom a spolujazdcom, považujem naozaj za obsesívnu poruchu inžinierov. Tí takýmto premysleným citom pre detail veľmi dráždia majiteľov a hlavne pasažierov, ktorí v Triede S sedia prvýkrát. A mimochodom, reproduktor sa nachádza aj v sedadlách, aby si hudbu v najvyššej možnej kvalite precítil naozaj až do špiku kosti.

Samozrejmosťou je prítomnosť head-up displeja, no nie je to len taký hocijaký variant. Sme totiž svedkami úplnej novej generácie a tentokrát je k dispozícii rozšírená realita, ktorá napríklad pri navigácii vytvára animované šípky a premieta ich presne do jazdného pruhu, pričom zároveň funguje aj s asistenčnými systémami.

Napríklad pri nastavovaní vzdialenosti od vozidla pred tebou pre adaptívny tempomat reálne vidíš na tomto displeji skutočnú vzdialenosť, na akú si nastavuješ rozostup od auta pomocou malých zelených čiarok. Plocha head-up „displeja“ potom zodpovedá obrazovke s uhlopriečkou 77-palcov.

Majiteľ Triedy S (obvzlášť tejto predĺženej verzie) si však musí byť vedomý, že sedieť vzadu je oveľa väčší pôžitok ako za volantom. „Prezidentské kreslo“, ako veľmi rád nazývam sedenie vpravo vzadu, je skutočne miestom pokoja a maximálneho luxusu. Vankúšiky na opierkach hlavy, extrémne pohodlné sedadlo, možnosť si vystrieť nohy do takmer ležatej polohy či technologická výbava na mieru šitá pre zadných pasažierov. Čo majú k dispozícii?

VIDEO zo sedenia vzadu + ukážka vlastností: 

V prvom rade sú to dva OLED displeje v hlavových opierkach, ktoré majú akoby svoj vlastný svet a plejádu nastavení. Nechýba možnosť indivuálneho nastavenia ambientného osvetlenia, rádia, zapnúť zvuk len zo zadných reproduktorov, sledovanie televízie či nastavenie ionizácie vzduchu alebo masáže sedadiel z viacerých prednastavených režimov.

Sedenie vzadu je skutočne unikátny zážitok a akákoľvek cesta či iné dlhšie trasy nerobia tomuto luxusnému „krížniku“ najmenší problém. Vycibrenosť na 110 % dotvára aj ambientné ovládanie či hlasové ovládanie (medzi 27 jazykmi stále chýba podpora slovenčiny, no čeština je z minulosti relatívne funkčná aj u nás) systému MBUX, ktorý vie, že na neho rozpráva niekto zo zadu a práve týmto pokynom reálne prispôsobí vykonané akcie. Palec hore, naozaj premyslené!

Viac ako 50 elektronických komponentov možno aktualizovať bezdrôtovo formou OTA aktualizácie. Medzi tieto komponenty patrí kompletný infotainment MBUX, displej vodiča, asistenčné jazdné systémy či vonkajšie systémy osvetlenia.

Posledný vlajkový Mercedes so šoférom, ďalší už „pôjde“ sám

Asistenčné systémy, bezpečnosť, technológie a online komunikácia s okolitým svetom či majiteľom samotným len podtrhujú vyspelosť tejto vlajkovej lode. Začnime postupne.

O novinky nie je núdza hlavne pri bezpečnosti, pričom najväčšie zmeny prichádzajú pre oblasť asistenčných systémov. Mercedes prináša úplne nový systém Drive Pilot, ktorý umožní autonómnu jazdy 3. úrovne do rýchlosti 60 km/h. Cieľom automobilky je sprístupniť túto technológiu v Nemecku od druhej polovice 2021, kedy by mala získať legislatívne schválenie. Prítomnosť vodiča je stále nutná, no napríklad v rámci mesta by mohla Trieda S prejsť z jedného bodu k druhému bez akýchkoľvek problémov.

Okrem toho sa prvýkrát v histórii objavujú vo vozidle airbagy pre čelný náraz aj pre zadných pasažierov. Pre lepšiu predstavu, v prípade, že vozidlo detekuje blížiacu sa bočnú zrážku, dokáže systém E-Active Body Control (aktívny elektromechanický vzduchový podvozok založený na 48-voltovej sústave) spolu s aktívnym odpružením zdvihnúť vozidlo až o 8 centimetrov za zlomok sekundy, čím sa sila nárazu prenesie na spodnú časť konštrukcie.

Pomocou kamier v centrálnom paneli nad hlavou vie systém MBUX dokonca predvídať úmysly cestujúcich. Rozpozná ich napríklad pohybom hlavy či rúk a reaguje príslušnými funkciami vozidla, ako napríklad zapínanie a vypínanie vnútorných svetiel či nastavenie sedadiel. Systém napríklad upozorní vodiča aj vtedy, ak kamera rozpozná detskú sedačku na sedadle spolujazdca s neupevneným bezpečnostným pásom.

Typické vlastnosti ako adaptívny tempomat s preberaním dopravných značiek, mapových podkladov v reálnom čase pre prispôsobenie rýchlosti podľa profilu cesty alebo automatické presúvanie sa medzi pruhmi na diaľnici len umocňujú komfort auta. Veľká symbióza Triedy S funguje tradične s aplikáciou Mercedes Me, ktorá okrem bežných vlastností umožňuje tentokrát vyparkovať, zaparkovať či neskôr v budúcnost privolať auto na povel cez telefón / inteligentné hodinky.

Zobraziť celú galériu (31)
Martin Katler / FonTech

Nová Trieda S zvláda autonómne parkovanie bez nutnosti vodiča sedieť v kabíne už nielen medzi vozidlá, ale aj na miesta vymedzené len čiarami, pričom práve riadená zadná náprava je v tomto smere ako „dar z neba“ a extrémne, naozaj extrémne vylepšuje predpoklady parkovania dlhého S-ka. Režim autonómneho šoférovania sa dá samozrejme zapnúť už aj teraz a funguje až do rýchlosti 200 km/h, no vždy musíš dávať autu na volante najavo, že si pri vedomý a vieš kedykoľvek prebrať ovládanie.

Ako som však získal pocit z novej Triedy S, ďalšia už sama rozhodne bude vedieť jazdiť a ty sa môžeš z predných sedadiel rovno presunúť dozadu aj bez nutnosti si zaobstarať drahého šoféra. Nuž, na jednej strane smútok, no na druhej nespochybniteľná realita a extrémny tlak na vývoj revolučných technológií. Mercedes si tento vlak rozhodne nenechá ujsť.

Svätý grál naftových motorov – spotreba, technické špecifikácie + dojmy

Označiť na prvý pohľad úplne bežný naftový motor novej Triedy S ako „svätý grál“ môže vyvolať na prvé počutie pohoršenie, chápem to. Dovoľ mi však vysvetliť, čo ma na tomto fenomenálnom motore skutočne šokovalo. Asi je všetkým jasné, že do S-ka patrí to najlepšie, najvyspelejšie a najodladenejšie z palety motorov Stuttgartskej automobilky.

Vlastnosti, ako úžasne sprevodovaná 9-stupňová automatická prevodovka, ktorá zbytočne motor nepodtáča a stále ho drží v tých správnych otáčkach, je snáď základ v aute, ktoré v mnou testovanej výbave cenou výrazne prevyšuje 100 000 € čiastku. Prevodovka je teda skutočne elegantne zvladnutá pre čo najlepší pomer okamžitého výkonu, spotreby a spĺňania emisných noriem.

Zobraziť celú galériu (31)
Martin Katler / FonTech

Pre zaujímavosť, pri rýchlosti 60 km/h točí motor veľmi príjemných 1800 otáčok / min na 4 prevodovom stupni, čím sa eliminuje zbytočne podtáčanie a nanútená „lenivosť“ pre spĺňanie emisných noriem a znižovanie spotreby. Pri typickom diaľničnom tempe 130 km/h je potom zaradený 9 prevodový stupeň a bez akýchkoľvek problémov si motor extrémne potichu pradie s menej ako 1500 otáčkami za minútu.

Ľahkosť, cit radenia a celkovo hlavne charakteristika 243 kW motora s 330 koňmi pod kapotou opäť len dokazuje, čo v skutočnosti Trieda S reprezentuje. 700 Nm točivého momentu bohato stačí aj tým najnáročnejším klientom a keby aj nie, stále ostáva v ponuke aj monštruózny benzínový 12 válec.

Kľúčové špecifikácie motoru 400d:

Loading...

Loading…

Od prvej chvíle ťa však opantá zrýchlenie (z 0 na 100 km / len za 5,4 sekúnd!), ktoré je napriek veľmi agilným papiérovým parametrom stále maximálne subtílne, krásne lineárne a v akejkoľvek situácii ťa dokáže tento motor s ľahkosťou preniesť na miesto určenia. Zjednodušene povedané, auto zrýchľuje ako ľoď a na trhanie či iné nežiadúce javy tu môžeš rovno zabudbnúť.

O tom, že naftové agregáty minimálne v takomto stave ešte zďaleka nepovedali posledné slovo, nemá zmysel polemizovať. Motor 400d, ktorý je navyše automaticky vždy s pohonom všetkých 4 kolies 4Matic, je podľa môjho názoru v 95 % prípadoch to najlepšie a najpraktickejšie, čo si do Triedy S vieš zaobstarať.

V pozitívnom smere šokovala aj spotreba: 

  • V meste  – 8,9  – 9,4 l / 100 km
  • Okresné cesty 6,4 – 7,2 l / 100 km
  • Diaľničné tempo 8,4 – 9,0 l / 100 km

Čerešničkou na torte bola potom výsledna spotreba na 350 km trase, ktorá skombinovala všetky tri vyššie spomenuté typy jázd a celkovo na konci dňa svietila na palubnom počítači fenomenálna priemerná spotreba 6,8 l / 100 km. A aby sa nezabudlo, stále sa bavíme o aute, ktoré má 5,3 metrov a hmotnosť takmer 2,3 tony. Neuveriteľné…

Onedlho bude k dispozícii aj benzínová V8-čka s integrovaným štartovacím generátorom (ISG) a so 48-voltovým mild-hybridným elektrickým systémom. V tomto roku potom pribudne aj plug-in hybrid, ktorý prejde na jedno nabitie takmer 100 km a zaiste bude disponovať aj rýchlonabíjacou technológiou, ktorá batériu s odhadovanou kapacitou okolo 30 kW nabije už za 30 minút. Takýto systém funguje aj v modeli GLE 350de, ktorý ma vlastnosťami veľmi príjemne prekvapil počas testu, celá recenzia TU.

Zhodnotenie

Napísať všetko, čo je nové a lepšie na Triede S v generácii W223 je naozaj náročná úloha. Dizajnom, exteriérovými proporciami či nebodaj statusom totiž stále mätie mnohých ľudí a myslia si, že je to len prerastený a „predražený“ Mercedes. Len tá hŕstka lojálnych fanúšikov nemeckej automobilky však vie pochopiť a uznať, čo odkaz a status Triedy S vo svete automobilizmu reprezentuje.

Zobraziť celú galériu (31)
Martin Katler / FonTech

Navyše v tejto novej generácii je to opäť len ešte väčšmi podčiarknuté a aj keď exteriér klame pohľadom, to, čo sa skrýva za masívnymi dverami a veľkou kapotou, je absolútny vrchol automobilového priemyslu nielen na rok 2021, ale rovno na ďalších niekoľko rokov. Technologicky ide bez najmenšej diskusie o kráľa ciest a aktuálne sa mu nepribližuje žiadny z prémiových konkurentov, nová Trieda S si totiž aspoň zatiaľ kope svoju vlastnú ligu. V prítomnosti BMW radu 7 či Audi A8 má ťažšiu úlohu rok čo rok, avšak aj po 70 rokoch si drží hodnotný odznak etalónu luxusných sedanov.

Zobraziť celú galériu (31)
Dávid Igaz / FonTech

Vlajková loď zo Stuttgartu v roku 2021 ukázala budúcnosť áut a opäť je to štartovacia čiara inovácií a revolučných technológií, ktoré sa ale postupom času dostanú v „potravinovom reťazci“ áut aj do nižších kategórií, no to už tu bude ďalšia generácia Triedy S a ako spomínam vyššie, už to bude zrejme auto, ktoré ťa ako vodiča nebude potrebovať.

Zviesť sa a vyskúšať si prístup Mercedesu k luxusu, aký dokáže vyrobiť v najvyššej možnej kvalite, je naozaj zážitok, ktorý nezažiješ v inom aute. Samozrejme, kvalitou má z 90 % vyrovnaných konkurentov, no vieš čo oddeľuje zrno od plievu? Práve tých 10 %, ktoré zvláda Mercedes jednoducho lepšie ako všetci ostatní.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú