Nie každý plug-in hybrid sa hrá na ekológiu. Nový Mercedes-AMG GLC63 S E-PERFORMANCE má v praxi (takmer) dlhší názov než elektrický dojazd. Na jedno nabitie totiž prejde len 12 kilometrov – aj to len pri ľahkej nohe. Inžinieri z nemeckého Affalterbachu sa totiž sústredili výhradne na dych vyrážajúce zrýchlenie a extrémne jazdné vlastnosti. Takmer zázračne sa im ale podarilo dosiahnuť aj veľmi príjemný kompromis v súlade s komfortom.

V recenzii sa dozvieš:

  • Aká je v praxi spotreba tohto superšportového kolosu a akú dieru ti urobí v peňaženke
  • Čo tvojim vnútornostiam urobí Launch Control a kedy ho určite nesmieš používať
  • Ako vyzerá najnovší exteriér a interiér nového „GLC-éčka“
  • Z ktorého detailu na aute nespustíš oči a malo by ho mať každé jedno AMG

Mercedes GLC v úprave od továrenského úpravcu AMG si pre rok 2024 prichystalo fundamentálne zmeny. Verzia GLC63 S prešla kúrou, ktorá prakticky „odrezala“ polovicu motora. Toto superšportové SUV totiž medzigeneračne prešlo zo 4-litrového osemvalca na 2-litrový štvorvalec. Ide síce o takmer totožný spaľovák, aký nájdeš vo „vstupnom“ Mercedes-AMG A45, no to vo finále nie je až taký problém.

Aj napriek polovičnej kapacite motora hovoríme o náraste výkonu z 510 koní na ohromných 680 konských síl. Nejde však o čistokrvných benzínových tátošov. Ako som už spomenul, nové GLC63 S dostalo do svojho názvu aj formulku „E-PERFORMANCE“, ktorá signalizuje prítomnosť elektromotorov a batérie, i keď s relatívne malou kapacitou. Tento elektrický pohon sám o sebe dokáže vyvinúť výkon až 200 koní.

Michal Luciak/FonTech

Batéria vystačí na prejdenie necelých 12 kilometrov v meste, spaľovák sa ale naštartuje ešte predtým, než ju vybiješ. Teoreticky by ti mohla postačiť na to, aby si sa dostal na nákup a späť domov, no na to si ale takéto auto nikto nekupuje.

Celkový dojazd auta na jednu nádrž a nabitú batériu je okolo 450 kilometrov pri bežnej jazde, pričom kombinovaná spotreba pri ťažšej nohe je zhruba 14,1 l/100 km. Vďaka 9-stupňovej prevodovke a hybridnému pohonu našťastie na diaľnici pri 130-tke klesne na omnoho príjemnejších 9,0 l/100 km. Dá sa jazdiť ešte ekonomickejšie, to je ale úplne irelevantné.

Michal Luciak/FonTech

Skutočný dôvod, prečo si ľudia toto auto kúpia, objavíš až keď prestaneš brať ohľad na spotrebu (a radšej si ju z displeja pred vodičom odstrániš, aby ťa nepichalo pri srdci), prepneš auto do pretekového režimu a zošliapneš plynový pedál.

Nielen v kabíne, ale aj vonku sa rozozvučí spaľovacia symfónia plná dunivých tónov a agresívnych prasknutí. Toto je skrátka jediná vec, ktorú čistý elektromobil nedokáže nahradiť. Je pritom až zarážajúce, že tento nádherný zvuk vychádza z dvojlitrového štvorvalca.

Michal Luciak/FonTech

Nie je to však len o zvuku. Nové GLC63 S dostalo aj obrovské zvýšenie výkonu, ktoré sa odráža na jeho kosti lámajúcom zrýchlení. To je k pasažierom tak surové, že pripomína americký muscle car, no zároveň je z neho cítiť nemeckú precíznosť. Naozaj som presvedčený, že ide o jedinečnú kombináciu, ktorú dnes ponúka len AMG.

Toto brutálne „GLC-éčko“ má ale v rukáve skrytý jeden trik. Je ním Launch Control, ktorý je dostupný len vo verzii s prívlastkom „S“ v názve. Aktivuješ ho zošliapnutím brzdy a následne plynu. Auto sa v priebehu niekoľkých momentov pripraví a utiahne ti bezpečnostný pás. Zostáva už len zodvihnúť nohu z brzdového pedálu a nasleduje totálne šialenstvo.

Michal Luciak/FonTech

Stiahnutý pás ti nedovolí sa pohnúť, no nezabráni tomu, aby sa ti „premixovali“ všetky vnútornosti. Pocit, že sa ti žalúdok otočil naruby, skrátka nezastavíš. Auto sa z 0 na 100 km/h dostane za 3,5 sekundy, čo sa mi aj skutočne podarilo dosiahnuť. Ide o čas, ktorým hravo predbehneš aj väčšinu starších superšportov s dvanásťvalcom.

Launch Control na GLC63 S je skrátka zážitok, ktorý ešte pred pár rokmi ponúkali jedine pretekárske špeciály. To už ale vďaka hybridnému pohonu nie je pravda a toto auto je dôkaz, že aj kompaktné rodinné SUV môže byť ako na denné vozenie, tak aj na víkendové výlety či dokonca voľnočasové pretekanie na okruhu. Daj si ale pozor a Launch Control radšej nezapínaj na klzkom alebo mokrom povrchu, pretože pri 680 konských silách sa dokáže tento 2300 kg vážiaci kolos veľmi rýchlo stať neovládateľným.

Michal Luciak/FonTech

Okrem oslňujúcich technických parametrov a zarážajúcich jazdných vlastností, ako si si už určite všimol, ide o nesmierne krásne auto. Najmä v testovanom striebornom lakovaní, ktoré samo o sebe stojí 5160 €. Vyzdvihnúť musím aj nádherný detail, ktorým je červené zafarbenie modelového označenia GLC63 S. Ide o drobnosť, ale som presvedčený, že najmä v tejto farebnej kombinácii ide o niečo, čo si každý hneď všimne a aj človek, ktorý sa autám nerozumie, bude hneď vedieť, že ide o niečo špeciálne. Dokonca by som povedal, že by takéto alebo podobné kontrastne zafarbené označenie mohli mať aj všetky modely AMG.

Michal Luciak/FonTech

Interiér tiež nesklame, všetko je potiahnuté kožou a neslávne známe vŕzganie interiérov Mercedesu je v ňom obmedzené na minimum. Niekoho možno naštve absencia fyzických tlačidiel, ale ide skrátka o trend, ktorému sa žiadne auto nevyhne. V strede dominuje veľký displej s najnovším infotainmentom Mercedesu, cez ktorý sa ovláda prakticky celé auto.

Michal Luciak/FonTech

Pred vodičom je ďalší veľký displej, kde šofér dostane všetky informácie, ktoré potrebuje. Sekunduje mu veľmi dobre spracovaný a modifikovateľný head-up displej, ktorý je veľký a jasne čitateľný aj v najhorších podmienkach.

Celkovo je interiér minimalistický, plný kvalitných materiálov a v testovanom kuse aj luxusnej príplatkovej kože za 3168 €. Nechýbajú ani najnovšie technológie v podobe všetkých asistentov, ktoré si len dokážeš predstaviť. Veľmi sa mi páčila najnovšia verzia automatického parkovacieho asistenta, ktorá je omnoho jemnejšia a ešte precíznejšia než u doterajších Mercedesov.

Michal Luciak/FonTech

Finálny verdikt

Najnovšie „AMG-éčko“ vie jazdiť nielen dynamicky a športovo, ale aj komfortne. S dojazdom okolo 450 kilometrov sa síce nedostaneš ďaleko, no dostaneš sa tam tak rýchlo, ako s máloktorým rodinným SUV. Je to auto, ktoré vezmeš na nákup v elektrickom režime bez toho, aby si spálil jedinú kvapku drahého benzínu, a následne aj na okruh, kde využiješ celých 680 koní.

Určite ti je ale jasné, že takéto auto nebude zadarmo. Mercedes si za sériovú výbavu účtuje 123 240 €, v testovanej konfigurácii ťa ale vyjde na ohromných 152 907 €. Momentálne však ide o najextrémnejšie AMG v karosérii SUV. Za svoje peniaze tak dostaneš nesmierne veľa muziky – v tomto prípade nebude ale vychádzať len zo špičkových reproduktorov, ale aj z výfuku auta.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú