Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
Na niektoré autá sa čaká s väčším napätím ako na iné. A Dacia Bigster bola presne ten prípad. Od prvého predstavenia konceptu, ktorý vyzeral ako drsný a futuristický ranger z divočiny, až po finálnu produkčnú verziu, automobilový svet s napätím sledoval, či sa Dacii podarí zopakovať úspech Dustera, tentokrát však o triedu vyššie.
Rumunská automobilka, dlhé roky vnímaná ako výrobca lacných, no funkčných áut, sa rozhodla urobiť odvážny krok – vstúpiť do vôd, v ktorých vládnu mená ako Škoda Kodiaq, Kia Sportage či Hyundai Tucson. A ja som mal tú česť stráviť týždeň za volantom verzie, ktorá má na Slovensku obrovský potenciál: mild-hybridný benzínový trojvalec 1.2 TCe s výkonom 130 koní, spojený so šesťstupňovým manuálom, a čo je dôležité, pohonom všetkých štyroch kolies.
Aby bol test naozaj komplexný a preveril auto v reálnych podmienkach, rozhodol som sa pre klasickú slovenskú dovolenkovú zaťažkávaciu skúšku – cestu do Chorvátska. Z Bratislavy do Zadaru a späť, plne naložený. A keď hovorím plne, myslím tým päť dospelých osôb a batožinový priestor zaprataný až po strechu. Ako teda obstálo toto najočakávanejšie SUV posledných rokov? Je to naozaj trefa do čierneho, alebo len ďalší dôkaz, že zázraky sa nedejú a nízka cena si vždy vypýta svoju daň?
Dizajn, ktorý budí rešpekt
Ešte predtým, ako sa dostaneme k priestoru a jazde, musíme sa na chvíľu zastaviť pri dizajne. Zabudni na staré, nenápadné Dacie. Bigster je auto, ktoré si na ceste všimneš. Je masívny, sebavedomý a pôsobí oveľa drahším dojmom, než v skutočnosti je. Postavený je síce na rovnakej platforme CMF-B ako menší Duster či Sandero, no konštruktéri ju natiahli na maximum. S dĺžkou 4 570 mm a štedrým rázvorom 2 704 mm sa Bigster hrdo stavia vedľa spomínaného Kodiaqu.

Prednej časti dominuje nová identita značky s minimalistickým logom a svetlami v tvare písmena „Y“, ktoré autu dodávajú moderný a dravý výraz. Mohutná kapota a hranaté blatníky evokujú pocit robustnosti a bezpečia. Z profilu vynikne dĺžka auta a veľké presklené plochy, ktoré sľubujú vzdušný interiér.
Zadná časť je potom už o niečo konzervatívnejšia, no stále funkčná a elegantná, opäť s charakteristickým svetelným podpisom. Bigster jednoducho vyzerá ako poctivé, veľké SUV, ktoré sa nehrá na zbytočné dizajnové výstrelky, ale stavia na funkčnosť a dojem solídnosti. A to sa mu darí na výbornú.
Vitaj v kráľovstve priestoru (a tvrdých plastov)
Po nasadnutí dovnútra ťa privíta známe prostredie z novších modelov Dacie, no všetko je akési väčšie a vzdušnejšie. Prvý dojem? Priestor, priestor a ešte raz priestor. Cesta do Zadaru bola ultimátnym testom a Bigster ho zvládol s prehľadom. Pätica dospelých sa usadila bez akýchkoľvek problémov. Dokonca aj osoba sediaca v strede zadného radu sa nesťažovala, čo je pri dlhých trasách malý zázrak. Miesta na kolená aj hlavu je na zadných sedadlách naozaj dostatok a vďaka takmer rovnej podlahe sa tam pohodlne usadia aj traja dospelí vedľa seba.
Batožinový priestor je kapitola sama o sebe. Verzia 4×4 ponúka solídnych 550 litrov, čo je hodnota, ktorá zahanbí aj niektoré kombíky. Naša dovolenková batožina pre päť ľudí – kufre, tašky, jedlo, nafukovačky – sa doň zmestila bez nutnosti strategického plánovania. Tvar kufra je pravidelný, nakladacia hrana v rozumnej výške a po sklopení sedadiel vznikne takmer rovná plocha.
Samozrejme, niekde sa šetriť muselo a v interiéri to cítiť najviac. Palubná doska, výplne dverí, stredový tunel – všade dominujú tvrdé, na poklep znejúce plasty. Je to daň za cenu a úprimne, pre cieľovú skupinu tohto auta to zrejme nebude prekážkou. Z praktického hľadiska sú tieto povrchy ľahko umývateľné, čo ocení každá rodina s deťmi. Osobne by som však prijal aspoň trochu zmäkčenia na lakťových opierkach vo dverách. Po siedmich hodinách cesty som mal pocit, že môj lakeť splynul s tvrdým plastom. Je to detail, no práve takéto detaily odlišujú dobré autá od tých skvelých.

Naopak, veľkú pochvalu si zaslúži infotainment. Centrálny 10-palcový displej má slušnú grafiku, rýchle reakcie a hlavne – podporuje bezdrôtové Apple CarPlay a Android Auto. Pripojenie telefónu je otázkou sekúnd a funguje bezchybne, čo je niečo, s čím majú problém aj oveľa drahšie autá. Potešilo ma aj zachovanie fyzických tlačidiel na ovládanie klimatizácie. Je to jednoduché, intuitívne a bezpečné riešenie, za ktoré Dacii tlieskam.
Motor a spotreba: Malý zázrak pod kapotou?
A teraz to najdôležitejšie – ako to celé jazdí? Pod kapotou testovaného kusu pracoval mild-hybridný benzínový trojvalec 1.2 TCe. Mnohí by mohli namietať, že trojvalec do takého veľkého auta nepatrí. Omyl. Agregát s výkonom 130 koní a krútiacim momentom 230 Nm si s plne naloženým Bigsterom poradil prekvapivo dobre.
Samozrejme, nejde o žiadneho pretekára a pri predbiehaní v stúpaní na diaľnici som musel podradiť do päťky, niekedy aj do štvorky, ale nikdy som nemal pocit, že by auto strácalo dych. Motor je navyše slušne odhlučnený a jeho typický trojvalcový zvuk preniká do kabíny len pri vyšších otáčkach.

Šesťstupňová manuálna prevodovka má presný chod a dobre nastavené prevody. Šiesty stupeň je dostatočne dlhý na to, aby pri diaľničnej stotridsiatke motor točil rozumné otáčky, čo prispieva k akustickému komfortu a hlavne k spotrebe.
A tá je, bez preháňania, famózna. Počas cesty do Chorvátska, s plným obsadením, plným kufrom a dodržiavaním rýchlostných limitov (teda 130 km/h na diaľnici), sa palubný počítač v cieli ustálil na hodnote 6,3 l/100 km. Poviem to ešte raz: šesť celá tri desatiny litra. Pre veľké, benzínové, rodinné SUV s manuálom a pohonom 4×4 je to údaj z ríše snov.
Pri ceste späť som mal naopak o niečo ťažšiu nohu a jazdil som svižnejšie, no spotreba sa vyšplhala len na 6,6 l/100 km, čo je stále vynikajúci výsledok. Tento motor je skutočne malý klenot a dokazuje, že aj bez zložitého full-hybridu sa dá jazdiť extrémne úsporne.

Auto vs. Lietadlo: Moderná dilema cestovateľa
Počas cesty sme si urobili malý experiment. Kamarát cestoval v rovnaký deň a do rovnakej destinácie – Zadaru – letecky z Viedne. Kým ja som sa o siedmej ráno predieral z Bratislavy, on sa presúval na Schwechat. Výsledok? V cieli bol o dve hodiny skôr. Letenka ho stála 40 eur. To nevyhnutne otvára otázku: oplatí sa ešte vôbec trápiť sedem hodín v aute?
Odpoveď nie je taká jednoduchá. Pre jednotlivca je let jasnou voľbou – rýchlejší a potenciálne lacnejší. Ale poďme počítať. Moja cesta tam stála na palive približne 43 litrov, čo je pri cene 1,50 €/l asi 65 eur. K tomu treba prirátať diaľničné známky. Ak by však letela celá naša päťčlenná posádka, cena leteniek by sa vyšplhala na 200 eur, plus doprava na letisko a z letiska, plus príplatky za batožinu. Zrazu je matematika úplne inde.

Auto ti navyše dáva absolútnu slobodu – neobmedzená batožina, možnosť zastaviť sa, kde chceš, a hlavne mobilita v cieľovej destinácii. Cesta „od dverí k dverám“ bez stresu z letiskových kontrol je benefit na nezaplatenie. Takže áno, pre rodinu alebo väčšiu skupinu zostáva auto stále tou najrozumnejšou a v konečnom dôsledku aj najlacnejšou voľbou. A s autom ako Bigster aj prekvapivo komfortnou.
Cena a verdikt: Kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ!
A sme vo finále. Cena. Testovaný kus vo verzii 4×4 a s bohatou výbavou (panoramatické strešné okno, bezdrôtové nabíjanie, všetky asistenčné systémy) tesne presiahol hranicu 30 000 eur. Niekto by mohol povedať, že 30-tisíc za Daciu je veľa. Ja hovorím, že je to neuveriteľne málo za to, čo dostaneš.
Dacia Bigster si ťa nezíska len vlastnosťami, ale aj dizajnom
Poďme sa pozrieť na konkurenciu. Nová Škoda Kodiaq? Zabudni na cenu pod 40 000 eur. Kia Sportage či Hyundai Tucson v porovnateľnej výbave a s pohonom 4×4? Priprav si minimálne o 5 až 10 tisíc eur viac. A za 30-tisíc eur dostaneš pri týchto značkách často len základné verzie s pohonom prednej nápravy. Dacia ti za tieto peniaze ponúkne plne vybavené, obrovské rodinné auto so štvorkolkou a fantastickou spotrebou.

Dacia Bigster nie je bez chýb. Interiér je more tvrdých plastov a odhlučnenie podvozka pri vyšších rýchlostiach by mohlo byť lepšie. Ale to sú všetko kompromisy, ktoré si schopný a ochotný akceptovať, keď sa pozrieš na cenovku.
Bigster je trefou do čierneho a auto, ktoré opäť prepíše pravidlá hry vo svojom segmente. Ponúka neuveriteľnú porciu hodnoty za peniaze a je dôkazom, že Dacia už dávno nie je len výrobcom lacných áut. Je to výrobca inteligentných áut pre ľudí, ktorí vedia, čo chcú, a nepotrebujú si nič dokazovať prémiovým logom na kapote. Ak hľadáš spoľahlivého, úsporného a neuveriteľne priestranného partnera pre svoju rodinu, tvoje hľadanie sa práve skončilo. Toto je bezpochyby jedna z najlepších rodinných volieb na trhu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Hyundai vymyslel jeden z najlepších elektromobilov vôbec. Závidí mu veľký rival, ktorý ho okopíruje

Tesla sa rúti do záhuby. Ani jedna automobilka nechce ich „revolučný produkt“, takto reagoval Musk

Chcú zaviesť novú daň za každý prejdený kilometer. Európska vláda pretláča elektromobily zvláštnym spôsobom

Hyundai, ktorý utiahne Scaniu, aj najväčšia Kia na trhu. Experti vybrali TOP 5 elektromobilov v zime

Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Mimoriadna situácia na železnici: Vlaky nepremávajú, z rušňa stúpa dym

Európsky štát je na pokraji kolapsu: Sankcie proti Rusku prerušili dodávky ropy, vydržia len pár dní

Rada EÚ schválila kontroverzný „chat control“. Slovensko hlasovalo proti

Sporný 48-kilometrový „pevnostný pás“: Zelenského by zaň stíhali, Putin ho musí „predať“ ako víťazstvo (ANALÝZA)

Krstný otec AI varuje: Nástup umelej inteligencie prinesie masovú nezamestnanosť. Ľudia nebudú mať kam prejsť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Tesla sa rúti do záhuby. Ani jedna automobilka nechce ich „revolučný produkt“, takto reagoval Musk
- Slováci ešte nič rýchlejšie nevyrábali. Porsche predstavilo najsilnejší model vo svojej histórii, má 1 150 koní
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Hyundai vymyslel jeden z najlepších elektromobilov vôbec. Závidí mu veľký rival, ktorý ho okopíruje
- Tesla sa rúti do záhuby. Ani jedna automobilka nechce ich „revolučný produkt“, takto reagoval Musk
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Hyundai, ktorý utiahne Scaniu, aj najväčšia Kia na trhu. Experti vybrali TOP 5 elektromobilov v zime
Koniec TikToku a Instagramu. Európa chce odpojiť deti od sociálnych médií
600 satelitov prinesie Zemi nekonečný vesmírny internet. Už o rok sa spustí niečo, čo zmení globálnu komunikáciu
Finančná stabilita eurozóny je v ohrození: Prsty v tom má umelá inteligencia
Vesmírna stanica hlási kritický problém s kapsulou. Posádka ostala uväznená na orbite
Medzi ázijskými veľmocami to poriadne vrie. Dron spustil okamžitú reakciu stíhačiek
Šéfka ECB poslala Európe tvrdý odkaz. Už si nemôžeme dovoliť premeškať kľúčovú technologickú vlnu
Online podvodníci využívajú slabosť Slovákov. Nákupnú horúčku drzo zneužívajú
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Mimoriadna situácia na železnici: Vlaky nepremávajú, z rušňa stúpa dym

Európsky štát je na pokraji kolapsu: Sankcie proti Rusku prerušili dodávky ropy, vydržia len pár dní

Rada EÚ schválila kontroverzný „chat control“. Slovensko hlasovalo proti

Sporný 48-kilometrový „pevnostný pás“: Zelenského by zaň stíhali, Putin ho musí „predať“ ako víťazstvo (ANALÝZA)




