Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
Na niektoré autá sa čaká s väčším napätím ako na iné. A Dacia Bigster bola presne ten prípad. Od prvého predstavenia konceptu, ktorý vyzeral ako drsný a futuristický ranger z divočiny, až po finálnu produkčnú verziu, automobilový svet s napätím sledoval, či sa Dacii podarí zopakovať úspech Dustera, tentokrát však o triedu vyššie.
Rumunská automobilka, dlhé roky vnímaná ako výrobca lacných, no funkčných áut, sa rozhodla urobiť odvážny krok – vstúpiť do vôd, v ktorých vládnu mená ako Škoda Kodiaq, Kia Sportage či Hyundai Tucson. A ja som mal tú česť stráviť týždeň za volantom verzie, ktorá má na Slovensku obrovský potenciál: mild-hybridný benzínový trojvalec 1.2 TCe s výkonom 130 koní, spojený so šesťstupňovým manuálom, a čo je dôležité, pohonom všetkých štyroch kolies.
Aby bol test naozaj komplexný a preveril auto v reálnych podmienkach, rozhodol som sa pre klasickú slovenskú dovolenkovú zaťažkávaciu skúšku – cestu do Chorvátska. Z Bratislavy do Zadaru a späť, plne naložený. A keď hovorím plne, myslím tým päť dospelých osôb a batožinový priestor zaprataný až po strechu. Ako teda obstálo toto najočakávanejšie SUV posledných rokov? Je to naozaj trefa do čierneho, alebo len ďalší dôkaz, že zázraky sa nedejú a nízka cena si vždy vypýta svoju daň?
Dizajn, ktorý budí rešpekt
Ešte predtým, ako sa dostaneme k priestoru a jazde, musíme sa na chvíľu zastaviť pri dizajne. Zabudni na staré, nenápadné Dacie. Bigster je auto, ktoré si na ceste všimneš. Je masívny, sebavedomý a pôsobí oveľa drahším dojmom, než v skutočnosti je. Postavený je síce na rovnakej platforme CMF-B ako menší Duster či Sandero, no konštruktéri ju natiahli na maximum. S dĺžkou 4 570 mm a štedrým rázvorom 2 704 mm sa Bigster hrdo stavia vedľa spomínaného Kodiaqu.
Prednej časti dominuje nová identita značky s minimalistickým logom a svetlami v tvare písmena „Y“, ktoré autu dodávajú moderný a dravý výraz. Mohutná kapota a hranaté blatníky evokujú pocit robustnosti a bezpečia. Z profilu vynikne dĺžka auta a veľké presklené plochy, ktoré sľubujú vzdušný interiér.
Zadná časť je potom už o niečo konzervatívnejšia, no stále funkčná a elegantná, opäť s charakteristickým svetelným podpisom. Bigster jednoducho vyzerá ako poctivé, veľké SUV, ktoré sa nehrá na zbytočné dizajnové výstrelky, ale stavia na funkčnosť a dojem solídnosti. A to sa mu darí na výbornú.
Vitaj v kráľovstve priestoru (a tvrdých plastov)
Po nasadnutí dovnútra ťa privíta známe prostredie z novších modelov Dacie, no všetko je akési väčšie a vzdušnejšie. Prvý dojem? Priestor, priestor a ešte raz priestor. Cesta do Zadaru bola ultimátnym testom a Bigster ho zvládol s prehľadom. Pätica dospelých sa usadila bez akýchkoľvek problémov. Dokonca aj osoba sediaca v strede zadného radu sa nesťažovala, čo je pri dlhých trasách malý zázrak. Miesta na kolená aj hlavu je na zadných sedadlách naozaj dostatok a vďaka takmer rovnej podlahe sa tam pohodlne usadia aj traja dospelí vedľa seba.
Batožinový priestor je kapitola sama o sebe. Verzia 4×4 ponúka solídnych 550 litrov, čo je hodnota, ktorá zahanbí aj niektoré kombíky. Naša dovolenková batožina pre päť ľudí – kufre, tašky, jedlo, nafukovačky – sa doň zmestila bez nutnosti strategického plánovania. Tvar kufra je pravidelný, nakladacia hrana v rozumnej výške a po sklopení sedadiel vznikne takmer rovná plocha.
Samozrejme, niekde sa šetriť muselo a v interiéri to cítiť najviac. Palubná doska, výplne dverí, stredový tunel – všade dominujú tvrdé, na poklep znejúce plasty. Je to daň za cenu a úprimne, pre cieľovú skupinu tohto auta to zrejme nebude prekážkou. Z praktického hľadiska sú tieto povrchy ľahko umývateľné, čo ocení každá rodina s deťmi. Osobne by som však prijal aspoň trochu zmäkčenia na lakťových opierkach vo dverách. Po siedmich hodinách cesty som mal pocit, že môj lakeť splynul s tvrdým plastom. Je to detail, no práve takéto detaily odlišujú dobré autá od tých skvelých.
Naopak, veľkú pochvalu si zaslúži infotainment. Centrálny 10-palcový displej má slušnú grafiku, rýchle reakcie a hlavne – podporuje bezdrôtové Apple CarPlay a Android Auto. Pripojenie telefónu je otázkou sekúnd a funguje bezchybne, čo je niečo, s čím majú problém aj oveľa drahšie autá. Potešilo ma aj zachovanie fyzických tlačidiel na ovládanie klimatizácie. Je to jednoduché, intuitívne a bezpečné riešenie, za ktoré Dacii tlieskam.
Motor a spotreba: Malý zázrak pod kapotou?
A teraz to najdôležitejšie – ako to celé jazdí? Pod kapotou testovaného kusu pracoval mild-hybridný benzínový trojvalec 1.2 TCe. Mnohí by mohli namietať, že trojvalec do takého veľkého auta nepatrí. Omyl. Agregát s výkonom 130 koní a krútiacim momentom 230 Nm si s plne naloženým Bigsterom poradil prekvapivo dobre.
Samozrejme, nejde o žiadneho pretekára a pri predbiehaní v stúpaní na diaľnici som musel podradiť do päťky, niekedy aj do štvorky, ale nikdy som nemal pocit, že by auto strácalo dych. Motor je navyše slušne odhlučnený a jeho typický trojvalcový zvuk preniká do kabíny len pri vyšších otáčkach.
Šesťstupňová manuálna prevodovka má presný chod a dobre nastavené prevody. Šiesty stupeň je dostatočne dlhý na to, aby pri diaľničnej stotridsiatke motor točil rozumné otáčky, čo prispieva k akustickému komfortu a hlavne k spotrebe.
A tá je, bez preháňania, famózna. Počas cesty do Chorvátska, s plným obsadením, plným kufrom a dodržiavaním rýchlostných limitov (teda 130 km/h na diaľnici), sa palubný počítač v cieli ustálil na hodnote 6,3 l/100 km. Poviem to ešte raz: šesť celá tri desatiny litra. Pre veľké, benzínové, rodinné SUV s manuálom a pohonom 4×4 je to údaj z ríše snov.
Pri ceste späť som mal naopak o niečo ťažšiu nohu a jazdil som svižnejšie, no spotreba sa vyšplhala len na 6,6 l/100 km, čo je stále vynikajúci výsledok. Tento motor je skutočne malý klenot a dokazuje, že aj bez zložitého full-hybridu sa dá jazdiť extrémne úsporne.
Auto vs. Lietadlo: Moderná dilema cestovateľa
Počas cesty sme si urobili malý experiment. Kamarát cestoval v rovnaký deň a do rovnakej destinácie – Zadaru – letecky z Viedne. Kým ja som sa o siedmej ráno predieral z Bratislavy, on sa presúval na Schwechat. Výsledok? V cieli bol o dve hodiny skôr. Letenka ho stála 40 eur. To nevyhnutne otvára otázku: oplatí sa ešte vôbec trápiť sedem hodín v aute?
Odpoveď nie je taká jednoduchá. Pre jednotlivca je let jasnou voľbou – rýchlejší a potenciálne lacnejší. Ale poďme počítať. Moja cesta tam stála na palive približne 43 litrov, čo je pri cene 1,50 €/l asi 65 eur. K tomu treba prirátať diaľničné známky. Ak by však letela celá naša päťčlenná posádka, cena leteniek by sa vyšplhala na 200 eur, plus doprava na letisko a z letiska, plus príplatky za batožinu. Zrazu je matematika úplne inde.
Auto ti navyše dáva absolútnu slobodu – neobmedzená batožina, možnosť zastaviť sa, kde chceš, a hlavne mobilita v cieľovej destinácii. Cesta „od dverí k dverám“ bez stresu z letiskových kontrol je benefit na nezaplatenie. Takže áno, pre rodinu alebo väčšiu skupinu zostáva auto stále tou najrozumnejšou a v konečnom dôsledku aj najlacnejšou voľbou. A s autom ako Bigster aj prekvapivo komfortnou.
Cena a verdikt: Kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ!
A sme vo finále. Cena. Testovaný kus vo verzii 4×4 a s bohatou výbavou (panoramatické strešné okno, bezdrôtové nabíjanie, všetky asistenčné systémy) tesne presiahol hranicu 30 000 eur. Niekto by mohol povedať, že 30-tisíc za Daciu je veľa. Ja hovorím, že je to neuveriteľne málo za to, čo dostaneš.
Dacia Bigster si ťa nezíska len vlastnosťami, ale aj dizajnom
Poďme sa pozrieť na konkurenciu. Nová Škoda Kodiaq? Zabudni na cenu pod 40 000 eur. Kia Sportage či Hyundai Tucson v porovnateľnej výbave a s pohonom 4×4? Priprav si minimálne o 5 až 10 tisíc eur viac. A za 30-tisíc eur dostaneš pri týchto značkách často len základné verzie s pohonom prednej nápravy. Dacia ti za tieto peniaze ponúkne plne vybavené, obrovské rodinné auto so štvorkolkou a fantastickou spotrebou.
Dacia Bigster nie je bez chýb. Interiér je more tvrdých plastov a odhlučnenie podvozka pri vyšších rýchlostiach by mohlo byť lepšie. Ale to sú všetko kompromisy, ktoré si schopný a ochotný akceptovať, keď sa pozrieš na cenovku.
Bigster je trefou do čierneho a auto, ktoré opäť prepíše pravidlá hry vo svojom segmente. Ponúka neuveriteľnú porciu hodnoty za peniaze a je dôkazom, že Dacia už dávno nie je len výrobcom lacných áut. Je to výrobca inteligentných áut pre ľudí, ktorí vedia, čo chcú, a nepotrebujú si nič dokazovať prémiovým logom na kapote. Ak hľadáš spoľahlivého, úsporného a neuveriteľne priestranného partnera pre svoju rodinu, tvoje hľadanie sa práve skončilo. Toto je bezpochyby jedna z najlepších rodinných volieb na trhu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Výnimočný motor posunie elektromobily vpred. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý zamotá trh
článok týždňa Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
Slovensko vraj na tom nie je vôbec zle. Ministerstvo zabúda na najdôležitejšiu vec, ktorá brzdí elektromobily
Najväčší strach EV je minulosťou. BMW ukázalo „nesmrteľnú“ AI batériu, akú svet ešte nevidel
Európska vláda pumpuje miliardy do elektromobilov. Chystá sa najväčšia investícia dekády (+dotácie)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Lekárka odhalila jasné znaky poškodenia pečene: Objavujú sa na rukách, väčšina Slovákov ich prehliada
Koniec hotovosti: Slovenských podnikateľov čaká zásadná reforma
Namiesto 500 eur zaplatíš len 50: Oddnes platí generálny pardon pre tisíce Slovákov
Za 150-tisíc eur si v Piešťanoch otvorili pekáreň: „Keď som upiekla 90 chlebov denne, vedela som, že to už nie je len hobby“
V Bratislave vyrástla unikátna československá piváreň. Majitelia uspeli, kde iné podniky zlyhali
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Výnimočný motor posunie elektromobily vpred. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý zamotá trh
- Slovensko vraj na tom nie je vôbec zle. Ministerstvo zabúda na najdôležitejšiu vec, ktorá brzdí elektromobily
- Najväčší strach EV je minulosťou. BMW ukázalo „nesmrteľnú“ AI batériu, akú svet ešte nevidel
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- Slovensko vraj na tom nie je vôbec zle. Ministerstvo zabúda na najdôležitejšiu vec, ktorá brzdí elektromobily
- Najväčší strach EV je minulosťou. BMW ukázalo „nesmrteľnú“ AI batériu, akú svet ešte nevidel
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
Fico opäť cúva pred Bruselom. Slovensko blokuje sankcie a riskuje miliardové žaloby
Kataster sa konečne spamätal. Oddnes si dôležitý dokument vybavíš aj na pošte
Na Slovensku vzniká lietadlo budúcnosti. Vodíkový VTOL má nahradiť vrtuľníky a zmeniť mestskú dopravu
Najzamestnávateľ roka v IT prekvapil verejnosť. Prepúšťa 150 ľudí a varuje pred neistotou
Poľsko aj Maďarsko majú svojich prvých vesmírnych hrdinov. Kapsula ISS bezpečne pristála v oceáne
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP