Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Ponuka mestských elektromobilov je naozaj bohatá a vybrať si svojho favorita v tomto segmente už nemusí byť také ľahké a jednoznačné. So zvyšujúcou sa konkurenciou musí stúpať aj kvalita jednotlivých modelov a ja som sa celý týždeň presviedčal o kvalitách elektrického crossoveru Peugeot e-2008.

Pred pár týždňami sme mali v redakcii na test elektrického súrodenca „svalnatej“ e-2008, model e-208 a zhodnotili sme, že ide o jeden z najlepších mestských elektromobilov na trhu.

Peugeot e-208 a e-2008 totiž zdieľajú rovnakú platformu, majú rovnaký výkon, rovnakú batériu a líšia sa teda len veľkosťou karosérie a aj celkovou váhou vozidla. Inak sú tieto dve autá v podstate totožné a rozpisovať sa o niečom, čo si už dávno čítal, je zbytočné.

Zameral som sa preto na jeden dôležitý aspekt – ako si rýdzo mestský elektromobil poradí pri „nemestských“ jazdách.

V recenzii sa dozvieš:

  • Akú technologickú a technickú výbavu ponúka Peugeot e-2008
  • Aké sú spotreby na diaľnici, v meste a mimo mesta
  • Aké má Peugeot e-2008 nabíjanie
  • Čo sú najväčšie nedostatky tohto mestského elektrického crossoveru
  • Ako fungujú asistenti na diaľnici v zlom počasí
  • Čo ma na tomto aute extrémne sklamalo
  • Aké dizajnové a funkčné vychytávky ponúka Peugeot e-2008

Loading...

Loading…

„Francúzska“ koncernová platforma pre elektromobily zatiaľ poskytuje iba jednu konfiguráciu, technicky je tak Peugeot e-2008 rovnaký ako nedávno testovaná e-208. Pod kapotou sa ukrýva elektromotor s výkonom 100 kW (136 koní). Krútiaci moment 260 Nm zabezpečuje, že je auto pomerne živé, mestské rýchlosti mu vyhovujú najviac, no pomerne dobre sa dokáže „rozgúľať“ aj pri jazde na diaľnici.

Michal Varga/FonTech

Papierový údaj zrýchlenia z 0 na 100 km/h udáva automobilka na hranici 8,5 sekundy. Rozhodne nejde o najrýchlejší elektromobil, ale na ten sa Peugeot e-2008 ani nehrá.

Michal Varga/FonTech

Elektromotoru dodáva šťavu batéria s kapacitou 50 kWh, no využiteľná kapacita sa pohybuje niekde na úrovni 45 kWh. Aj táto hodnota naznačuje, že absolvovanie dlhších trás bude s e-2008 o čosi náročnejšie.

Michal Varga/FonTech

Udávaný dojazd na jedno nabitie podľa metodiky WLTP je na úrovni 310 km. Kombinovaná spotreba počas celého testovacieho týždňa sa zastavila na 17,4 kWh/100 km a pri tejto spotrebe je teda reálny nájazd na jedno nabitie niekde okolo 250 km.

Michal Varga/FonTech

Tu ale musím podotknúť, že som za týždeň najazdil viac ako 1000 km a približne 400 km z toho bola jazda po diaľnici. Keď už spomínam diaľnicu, pri svižnom tempe (130 km/h) sa priemerná spotreba pohybovala na úrovni 24 kWh/100 km. Keď som zvolil „deduškovské“ tempo a snažil som sa ísť rýchlosťou 110-120 km/h, spotreba klesla na 19 kWh/100 km. Pekný príklad a dôkaz toho, že pre elektromobil na diaľnici je ideálna rýchlosť okolo 115 km/h.

Michal Varga/FonTech

V meste a po okreskách v pomere 50/50 sa moja spotreba pohybovala na úrovni 13-14 kWh, čo ma veľmi milo prekvapilo. V takomto prípade by som hravo zvládol prejsť cez 300 km na jedno nabitie.

Michal Varga/FonTech

Údajmi o dojazde z palubného počítača by som sa však veľmi neriadil. Ten totiž dojazd prepočítaval častejšie, ako prepočítavali Slováci postupové kalkulácie našich hokejistov. Jednu chvíľu mi počítač ukazoval dojazd 250 km, no akonáhle som vyšiel z mesta na okresnú cestu, dojazd razom klesol aj pod 200 km. Následne, keď som vošiel do ďalšej obce, opätovne vyskočil hore.

Michal Varga/FonTech

Azda najväčším sklamaním pre mňa však bolo nabíjanie e-2008. Nabíjacia krivka každého elektromobilu v zásade nie je stabilná, koniec koncov, preto sa volá krivka, no väčšina elektromobilov dokáže držať maximálny nabíjací výkon v rozmedzí od 20 do 60-80 %.

GreenWay/FonTech

Testovaný Peugeot nedosiahol maximálny nabíjací výkon 100 kW ani raz, údajne ho vie držať iba do nejakých 20-30 % kapacity batérie. Na rýchlonabíjačke s výkonom 100 kW som ho nabíjal od 40 %, výsledok nabíjania si môžeš pozrieť na priloženej krivke. Nabíjací výkon v tomto momente činil 73 kW.

Michal Varga/FonTech

Nabíjací výkon klesal veľmi skokovo a pri 80 % kapacite batérie sa auto nabíjalo výkonom už iba 20 kW. Zo spomínaných 40 % na 90 % sa auto nabilo za 40 minút, čo rozhodne nie je najrýchlejšie. Pre domáce nabíjanie slúži 11 kW AC nabíjačka a z klasickej zásuvky sa auto doplna nabije za 17 hodín.

Michal Varga/FonTech

Čo sa týka jazdných vlastností, e-2008 je už tak „typicky francúzsky mäkký“. Nerovnosti, aj tie väčšie, filtruje veľmi dobre, na ostrejšiu jazdu auto stavané nie je, a preto mäkší podvozok v zásade ani nevadí.

Michal Varga/FonTech

Dizajnová stránka exteriéru je kapitola sama o sebe a dovolím si tvrdiť, že v segmente mestských elektrických crossoverov nemá e-2008 takmer žiadnu konkurenciu. Za autom sa totiž otáčajú ľudia, výrazný a „svalnatý“ dizajn mu nesmierne pristane, o čom sa koniec koncov môžeš presvedčiť aj sám.

Rovnako dizajnovo vydarený je aj interiér, no v prípade Peugeotu som už niekoľkokrát povedal, že dizajn je v určitých veciach nad praktickosťou a v e-2008 to platí tiež. Všetky dôležité postrehy som zhrnul vo videu vyššie a preto ich iba doplním.

Michal Varga/FonTech

3D prístrojový digitálny kokpit má veľkosť uhlopriečky 10″. V testovanom modeli som mal príplatkový displej s funkciou 3D zobrazenia, ktorá má iba estetický význam a po pár stovkách kilometrov som 3D efekt absolútne prestal vnímať.

Michal Varga/FonTech

Určite by som oveľa viac privítal head-up displej, ktorý však Peugeot neponúka, nakoľko sa na virtuálny kokpit vodič pozerá ponad volant, vďaka čomu by sa mal nachádzať lepšie v zornom poli. Head-up displej je však rozhodne praktickejší.

Michal Varga/FonTech

Multimediálny displej v strede má taktiež 10″, no nie je tak širokouhlý ako ten pred vodičom.

Michal Varga/FonTech

Čo naopak veľmi oceňujem, je šikovne schovaná priehradka na nabíjanie smartfónu. Po jej vyklopení dokonca vznikne „držiak“ na telefón, kde si ho môžeš uložiť na ležato a spustiť si na ňom napríklad navigáciu. Ak ale preferuješ navigáciu z mobilu pred tou v aute, zrejme využiješ káblové Android Auto alebo Apple CarPlay.

Michal Varga/FonTech

Nepáči sa mi dvojica USB-A portov, ktoré svietia vedľa priehradky na nabíjanie smartfónu. Uvítal by som viac, ak by boli tieto porty schované vo vnútri priehradky a v prípade jej zaklopenia by ich nebolo vidieť.

Michal Varga/FonTech

Predsa len, strieborné porty na lesklom čiernom povrchu „kričia“ a USB-A je už pomerne nemoderné a neohrabane veľké. Ak ich chceli inžinieri zachovať na viditeľnom mieste, mohli použiť minimalistickejšie USB-C porty.

Michal Varga/FonTech

K asistentom a ich fungovaniu som sa vo videu vyjadril tiež. Asistentov sa snažím vždy preveriť na diaľnici a ak to zvládnu bez najmenších zaváhaní, skúšam ich fungovanie aj na lepšie či horšie značených okreskách.

Michal Varga/FonTech

Peugeot ma v tomto prípade nemilo zaskočil, nakoľko aj po diaľnici má funkcia udržiavania v jazdnom pruhu niekoľkokrát naviedla úplne mimo môj pruh, no priznávam, počasie bolo naozaj zlé a celú cestu po diaľnici pršalo.

Michal Varga/FonTech

Našťastie som mal cestu po D1 aj v dobrých podmienkach, asistent už fungoval lepšie, no stále ma nepresvedčil, že by zvládol aj jazdu po okreske. Adaptívny tempomat taktiež odomňa nezískava najvyššie hodnotenie, nakoľko brzdil a akceleroval pomerne agresívne a neraz som sa zľakol, či systémy vôbec registrujú auto predomnou.

Michal Varga/FonTech

V nedávno testovanej vlajkovej lodi Peugeot 508 však toto všetko fungovalo bez najmenších problémov. Menšia e-2008 tak určite po tejto stránke nedostala to najlepšie, čo aktuálne koncern Stellantis ponúka.

Michal Varga/FonTech

Pozri si bohatú galériu Peugeotu e-2008:

Zhrnutie

„Svalnatejší brat“ dávnejšie testovaného Peugeotu e-208 prináša presne tie rozdiely, ktoré by si od crossoveru čakal. Je vyšší, o niečo priestrannejší, no zároveň má horší koeficient odporu vzduchu, čo sa negatívne prejaví na spotrebe.

Je teda už iba na zákazníkovi, či je ochotný obetovať zopár kilometrov na jedno nabitie kvôli väčšiemu komfortu, ktorý e-2008 oproti e-208 má. Testovaná verzia stála niečo málo cez 36 000 €, čo rozhodne nie je najmenej.

Za túto sumu už začínajú „plnohodnotné“ elektromobily ako Škoda Enyaq, VW ID.3 a ID.4. Je ale pravda, že testovaný Peugeot e-2008 bol takmer „v plnke“ a z príplatkovej výbavy chýbali už iba drobnosti. V nejakej „rozumnejšej“ konfigurácii si viem predstaviť, že by bol Peugeot e-2008 aj cenovo atraktívny a ak by som hľadal elektromobil do mesta, ktorý sa z času na čas nezľakne ani výletu do Tatier či na východ, určite by bol v hľadáčiku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú