+ Brutálne súboje a nájazdy
+ Návrat k stealth mechanikám a asasínskej línii
+ Viditeľný posun na next-gen konzolách

- Opäť mizerná inteligencia protivníkov
- Množstvo bugov
- Chýbajúca česká lokalizácia

Pri ďalekom pohľade do minulosti na vôbec prvý diel série Assassin’s Creed je až ťažké uveriť, akými zásadnými zmenami séria za 13 rokov prešla. Najväčší odklon od koreňov bolo možné badať pred troma rokmi pri diele Origins, ktorý do pozadia odsunul večný boj medzi rádom Templárov a Asasínov a do centra hrateľnosti naopak vo veľkom postavil RPG prvky skombinované s masívnym otvoreným svetom.

Nepáčilo sa to každému, zmenu už však značka potrebovala ako soľ a za nás môžeme povedať, že nový smer Assassin’s Creed v posledných dvoch dieloch aj napriek otravným chybám mimoriadne pristál. Práve na základoch predošlej dvojice dielov je postavený aj posledný prírastok do rodiny Asasínov, ktorý hráča tentokrát zavedie na anglický a nórsky vidiek na sklonku 9. storočia.

FonTech

Hodnú chvíľu sa síce špekulovalo o sťahovaní sa do feudálneho Japonska, na veľké šťastie sa vývojári z Ubisoftu týmto smerom nevydali, pretože z priameho súboja s excelentným Ghost of Tsushima by s istotou vyšli skrátka. Namiesto toho svoju novú hru zasadili do čias dobyvačných Vikingov, v ktorých medovina tiekla prúdom a ručiaci divosi so sekerami a štítmi nemilosrdne drancovali anglický vidiek.

Práve zasadenie hry vo veľkom umocňuje výsledný dojem z hry. Kto má napozeraných Vikingov, pozná Ragnara Lothbroka či základy nórskej mytológie, bude sa pri hraní Valhalla cítiť komfortne a s prehľadom sa môže stať, že sa pri objavovaní nádherného a autentického prostredia zabudne na dlhé hodiny. Assassin’s Creed totiž nikdy nevyzeral lepšie a to isté platí aj o jeho hrateľnosti. Tá však na zopár chýb predsa len dopláca.

Zoznámte sa s novým dobyvateľom

V centre nového príbehu tentokrát stojí rešpektovaný vikingský bojovník Eivor, ktorý sa spoločne so svojou družinou v službách miestneho jarla ocitá na výprave za bohatstvom a večnou slávou na pobrežie Anglicka. Hlavný hrdina má však nevyriešené spory aj vo svojej nórskej domovine, hlavná dejová línia je tak rozvetvená na dve odlišné prostredia, ktoré bude hráč objavovať.

Eivor je sympatický v mužskom aj ženskom prevedení, disponuje bohatými možnosťami úprav vzhľadu

Podobne ako v predchádzajúcom diely Odyssey je k dispozícii mužská aj ženská verzia hlavnej postavy, medzi ktorými si však tentokrát hráč môže počas napredovania svojvoľne prepínať. Odpadajú tak starosti s úvodným buildom postavy, hlavne, ak si spomenieme na vyložene zbabranú verziu Alexiosa v Assassin’s Creed Odyssey, ktorý za charizmou a celkovým stvárnením ženského náprotivku zúfalo zaostával.

V novom diele je to s vyrovnanosťou postáv našťastie citeľne lepšie a na obidve verzie hrdinov sa aj vďaka prvotriednemu dabingu výborne pozerá, aj keď pri celkovom porovnaní sa miska váh podľa nášho názoru prikláňa k mužskej podobizni. Bez ohľadu na výber postavy však treba povedať, že úvodný čas strávený v Assassin’s Creed Valhalla je pomerne sterilný a bezvýrazný.

Prvé hodiny sa zameriavajú na budovanie dejovej zápletky, rozhovory s hlavnými i dôležitými vedľajšími postavami ako i odhalenie dejovej linky zameranej na asasínov, ktorá má vo Valhalla citeľne dôležitejšiu úlohu ako v predchádzajúcich dvoch dieloch.

Prvotné objavovanie na nemilé prekvapenie v oblasti hrateľnosti až prílišne pripomína predchádzajúci diel Odyssey, vďaka čomu sme sa spočiatku trocha obávali, či sa nám vývojári z Ubisoftu nesnažia predať rovnaký obsah v zimnom kabáte.

Aj s podporou historických osobností

Celkový dojem z hry sa našťastie začína diametrálne meniť po dorazení k anglickým brehom. Nemôže za to len nové, neopozerané prostredie ostrovného vidieka, ale tiež posun v deji, ktorý začína naberať atraktívne krivky a miestami sa tiež nebojí prekvapovať.

Hráč sa pri honbe za získaním rešpektu pre svoj klan stretne s plejádou skutočných historických postáv, medzi ktorými nechýbajú Alfréd Veľký či známi synovia dobyvateľa Ragnara Lothbroka, vrátane Ivara či Bjorna.

Eivor pri napredovaní stretne viacero sympatických aj zákerných postáv. Nechýbajú medzi nimi ani historické osobnosti

S niektorými z nich hráč bude spolupracovať viac, s inými zasa menej, hlavný hrdina sa však už čoskoro po príchode do Anglicka ocitne v centre politických intríg, ktoré bude musieť riešiť. Vo významnej miere tak napríklad prispeje k zosadeniu zákerného miestokráľa, pomôže vyberať následníkov trónu alebo odhalí sprisahanie, za ktoré niektorá z postáv na základe hráčovho výberu bude musieť zaplatiť životom.

Neľahkých rozhodnutí v hre nie je málo, vývojári navyše nikdy nedávajú správnu odpoveď na otázku, či sa hráč rozhodol správne alebo na večný odpočinok k Odinovi poslal niekoho nevinného. Hlavný hrdina je sudca a kat v jednej osobe a viaceré z dejových liniek, na ktoré narazí, vyvrcholia v prekvapivé rozuzlenie. Pri objavovaní prostredia hráč narazí aj na množstvo vedľajších úloh, tie sú však spravidla obmedzené na pár minútovú odbočku a hra pozornosť neustále upriamuje na hlavnú dejovú líniu.

Príbeh a hrateľnosť síce bavia, neskôr sa však začnú opakovať

Tá síce baví, približne od polovice hry sa už ale jej náplň a jednotlivé misie začínajú opakovať a dostavuje sa typický syndróm hier od Ubisoftu, kedy hru nad vodou drží len zábavná hrateľnosť. Aj v tomto smere vývojári stavili na istotu a skôr ako revolúciu Valhalla ponúka len drobnú evolúciu vo vybraných oblastiach, pričom najväčšiu novinku predstavuje správa dediny, ktorú hráč dostane pod svoju kontrolu po svojom príchode do Anglicka.

Dobývaj a buduj

Hráč za získané suroviny stavia alebo upgraduje budovy, ktoré mu za odmenu odomykajú nové herné možnosti. Niektoré z nich ako sídlo pre asasínov či chatrč pre veštkyňu, ktorá Eivara pravidelne posiela do ríše snov, sú pre pokrok v hre zásadné, drvivá väčšina ďalších budov má ale len kozmetický charakter a odomyká iba vizuálne čačky, bez ktorých sa hlavná postava bez problémov obíde. Hlavne, keď si ich vie zadovážiť v spriatelených osadách.

FonTech

Kde sa rozvinutosť osady naopak prejaví je bonus pri lúpežných výpravách, ktorý Eivar a jeho družina dostane pri usporiadaní hostiny. Bonusy sa rôznia v závislosti od pokročilosti sídla, v tomto smere sa teda oplatí investovať do dediny čas aj suroviny. Plienenie bezbranných dediniek prebieha zatrúbením na roh, kedy sa k Eivarovi razom pridajú jeho verní bojovníci a spoločne likvidujú zúfalých miestnych obrancov.

Správa vlastnej dediny je vítané, no v zásade pomerne nedôležité spestrenie

Nájazdy vo Valhalla patria k najväčším prednostiam hry a neposkytujú len atraktívne odmeny vo forme surovín alebo skrytých zručností, ale rozpútavajú tiež masívnu bojovú vravu, pri ktorej nám po prvom zatrúbení na roh naskočili zimomriavky. Eivar pri nich nepriateľov reže doslova po desiatkach a práve drancovanie a dobýjanie pevností dáva naplno vyniknúť novým pohybom a smrtiacim bojovým kombám, ktoré si hlavný hrdina postupne osvojí.

Súbojový systém pozostáva z ľahkých a ťažkých útokov, ktoré slúžia na prerazenie protivníkovej obrany a zasadenie kritických zranení. Na rozdiel od predošlých dielov hráč musí dbať aj na správu staminy, keďže tá sa počas súbojov neobnovuje automaticky ale je pridávaná za úspešné zásahy protivníka. Hlavný hrdina je tak nútený neustále dotláčať na protivníka, prehnanou defenzívou koniec koncov Vikingovia nikdy príliš neoplývali a takýto štýl hráča skôr trestá.

Súboje majú grády, má to však háčik

Tradičnú bojovú výstroj pozostávajúcu zo štítu a sekery je možné obmieňať a kombinovať a Valhalla ponúka pestrú paletu možností, ako protivníkov zlikvidovať. Sekery, meče, kladivá, ťažké zbrane, skrytá čepeľ či luk a šíp, to všetko v hre možno zužitkovať a nechať sa unášať salvou smrtiacich pohybov a brutálnych finišerov, ktorými Eivar zdolaných nepriateľov dokončí. Zbrane je možné vylepšovať a prostredníctvom rún im dodať špeciálne vlastnosti, ktoré najviac vyhovujú hráčskym preferenciám.

FonTech

Súboje sú brutálne a bavia, syndróm prihliadajúcich sa vojakov naďalej pretrváva

Bojové inštrumenty z nepriateľov zďaleka nepadajú tak húfne ako v Assassin’s Creed Odyssey, čo rozhodne kvitujeme. Aj tentokrát je samozrejme možné dať dokopy efektné a vizuálne pôsobivé sety zbrojí alebo zbraní, Valhalla však kladie dôraz predovšetkým na hlavnú postavu a jej nadobudnuté skilly. Strom zručností je jedným slovom masívny, rozdelený je do oblastí boja na diaľku, tichého zabíjania a súbojov na blízko.

Jednotlivé kategórie však obsahujú aj všeobecné bonusy ako zvýšenie zdravia či šance na kritický zásah, nie je preto potrebné hádzať všetky nadobudnuté body len do jednej oblasti. Hra v tomto smere nabáda na experimentovanie, keďže zručnosti je možné zresetovať a opätovne ich investovať do nových kategórií. Zamrzí len, že celý strom nie je odkrytý hneď od začiatku.

Trocha netradične vývojári pristúpili k objavovaniu špeciálnych zručností, ktoré je možné použiť pri súbojoch na blízko i na diaľku. Hra umožňuje priradenie až ôsmych špeciálnych pohybov pre každú kategóriu, pre ich odomknutie je najskôr potrebné objaviť pergamen, ktorý sprístupní náhodne zvolenú vlastnosť. Na jednej strane týmto spôsobom hra nabáda na dôsledné objavovanie okolia, na strane druhej zasa hráč stráca kontrolu nad buildom postavy a je odkázaný len na náhodu.

Hra ponúka desiatky zručností, mnohé z nich sa sprístupnia až po dôkladnom preskúmaní prostredia

Za čo autorov opäť raz pochváliť nemôžeme je inteligencia protivníkov, ktorá aj naďalej zaostáva za očakávaniami, a to bohužiaľ pomerne citeľne. Správanie nepriateľov je extrémne predvídateľné, vojaci sa len tupo prizerajú, ako Eivar ničí ich kamaráta v zbrani a čakajú, kedy príde rad aj na nich. To isté platí aj o súbojoch s bossmi, ktorí síce predstavujú väčšiu výzvu, no neustále opakujú tri či štyri pohyby, čo z nich po chvíli robí ľahký terč.

Atmosféra opäť na jednotku. Len tie bugy…

Čo Ubisoftu naopak vždy išlo je dizajn prostredia, ktorý je v novinke zvládnutý na výbornú. Dobrodružstvo hlavnej postavy sprevádza citeľne pochmúrnejší tón spojený s typickým ostrovným počasím, čo po slnkom nasiaknutých dieloch Origins a Odyssey hre mimoriadne pristane. Hráč postupne preskúma množstvo originálnych dobových lokalít, medzi ktorými nechýbajú stredoveké dediny, chátrajúce pevnosti, zdanlivo nedobytné hrady aj pompézne katedrály.

FonTech

Historické zasadenie hralo v sérii Assassin’s Creed vždy kľúčovú rolu, vývojári z Ubisoftu sa preto aj tentokrát dôkladne oboznámili s dobovým prostredím a zvyklostiami obyvateľov, ktoré sú zobrazené aj v novej hre.

Základné detaily ako pestrofarebné štíty, dlhé vikingské lode či dizajn dôležitých miest sú doplnené o tonu drobných detailov, ktoré si hráč možno naprieč celou hrou vôbec nevšimne. Či už sú to historické tance, piesne, štýl vyjadrovania alebo pomôcky, ktoré pri práci používajú bežní sedliaci, Valhalla je priam nasiaknutá drsnou a autentickou vikingskou atmosférou, akú poznáme z obľúbených seriálov.

Next-gen skok stojí za to. Predovšetkým po stránke snímkovania rýchlosti načítania

Rovnako pôsobivá je aj vizuálna stránka, ktorá síce ešte nevyužíva plný potenciál nových herných konzol, skok je ale rozhodne cítiť, a to predovšetkým v oblasti rýchlosti načítavania a snímkovania. Hru sme hrali na Xbox Series X, na ktorom si až na drobné výnimky celý čas držala stabilných 60 fps pri 4K rozlíšení, vďaka čomu bola hrateľnosť citeľne dynamickejšia a živšia.

Rovnako oceňujeme aj detailnosť vyobrazenia dychberúcich scenérií, ktoré sa naskytnú pri vyšplhaní na vrchol veže alebo miestnej hory. V týchto prípadoch sme sa neraz prichytili pri tom, ako len točíme kamerou a vychutnávame si detailnosť herného prostredia.

O to viac naopak zamrzí prítomnosť bugov, ktorých v hre nie je málo. Najväčšia kritika z našej strany smeruje k prelínaniu textúr, pri ktorých sa neraz stalo, že Eivar do polovice tela zmizol v chatrči alebo jeho koňa prekryl prechádzajúci sedliak.

Podobných situácií je v hre viac, než by bolo milé, nepotešia ani občasná krkolomná fyzika postáv alebo zbabrané animácie, kedy sa Eivar napríklad tvári, že popravuje kľačiaceho vojaka, no v skutočnosti na obrazovke mácha rukami do prázdna a nepriateľ už dávno leží na zemi.

Nemilé prekvapenie na hráčov čaká aj v podobe absencie českých titulkov, ktoré už Valhalla neobsahuje a budúce diely Assassin’s Creed s veľkou pravdepodobnosťou ani obsahovať nebudú. Československý región a jeho herná základňa sa pre Ubisoft ukázali ako príliš malé, hráči sa teda v novom dobrodružstve budú musieť zaobísť bez českých textov. Na jednej strane znalosť angličtiny nie je pre pochopenie príbehu kritická, hra však disponuje dostatkom listov a reálií dopĺňajúcich historickú atmosféru, pri ktorých by sa české titulky určite zišli. Škoda.

Stojí za vyskúšanie

Aký je teda nový Assassin’s Creed? V zásade presne taký, aký fanúšikovia série mohli očakávať. Plný brutality, nádherných scenérií aj nefalšovanej dobovej atmosféry, ktorú vie Ubisoft doručiť naozaj prvotriedne. Hra je postavená na stabilných základoch predchádzajúcich dielov a v zásade disponuje veľmi podobnými, ak nie úplne identickými silnými, no aj slabými stránkami.

Poteší súbojový systém, historické zasadenie aj návrat ku koreňom v oblasti asasínskej línie, nahnevá naopak hlúpa umelá inteligencia, opakujúca sa náplň misií aj viacero bugov, ktoré však určite zmiznú po ďalších aktualizáciách.

Za nás môžeme Assassin’s Creed Valhalla s čistým svedomím odporučiť, vo veľkom sa na tom podpisuje aj slabosť pre danú historickú éru. Pre fanúšikov série ide o jeden z najlepších, ak nie vôbec najlepší diel série, kritikov značky však Valhalla s vysokou pravdepodobnosťou opäť príliš nepresvedčí.

8.5/10