Tichá hrozba narastá. Jedna z najzákernejších chorôb vystrašila svet, pozor si musia dávať hlavne Slováci
Počet prípadov rakoviny čriev u osôb mladších ako 50 rokov narastá alarmujúcim tempom. Výskumníci upozorňujú, že jedným z hlavných faktorov tohto nárastu sú zmeny v našich stravovacích návykoch. O téme informoval portál Science Alert.
Dostaň Fontech do svojich Google odporúčaní
Pridať ako preferovaný zdroj Fontech, odkaz sa otvorí v novom okneTichá hrozba
Rakovina tráviaceho traktu patrí medzi najnebezpečnejšie formy rakoviny a sú zodpovedné za približne tretinu úmrtí na rakovinu na celom svete. Môžu sa objaviť kdekoľvek v tráviacom systéme, od pažeráka cez žalúdok, pankreas, črevá až po konečník.
Výskumníci Flinders University v Austrálii vykonali rozsiahle štúdie, ktoré odhalili významné spojenie medzi nezdravými stravovacími vzorcami a rakovinou tráviaceho traktu. „Vysoká konzumácia červeného a spracovaného mäsa, fast foodu, rafinovaných obilnín, alkoholu a sladených nápojov môže významne zvýšiť riziko týchto smrteľných ochorení,“ uviedol epidemiológ Yohannes Melaku.

V rámci rozsiahlej analýzy preskúmal tím vedený epidemiológom Zegeye Abebem 28 vedeckých štúdií o stravovacích návykoch a ich vplyve na riziko rakoviny tráviaceho systému. Výsledky jednotlivých výskumov sa v niektorých aspektoch líšili, celkový záver však ukazuje, že zdravé stravovacie návyky vo všeobecnosti znižujú riziko rakoviny.
Prevencia: zdravá strava
Ďalšia štúdia, kde výskumníci analyzovali údaje od 97 561 ľudí, potvrdila, že strava bohatá na vlákninu a nenasýtené tuky môže významne znížiť riziko vzniku rakoviny hrubého čreva. Odborníci predpokladajú, že tento typ rakoviny by mohol do roku 2040 spôsobiť až 1,6 milióna úmrtí ročne.
„Vzhľadom na rastúci počet rakovín tráviaceho traktu, ako je rakovina čriev, diagnostikovaných na celom svete a čoraz častejšie u ľudí mladších ako 50 rokov, je čas konať na ochranu zdravia tráviaceho traktu ľudí,“ uvádza Melaku.
Vedci sa domnievajú, že negatívny vplyv nezdravých diét na tráviaci systém súvisí so zápalovými procesmi v tele a s interakciami v črevnej mikroflóre. Potraviny bohaté na antioxidanty, ako sú bobuľové ovocie, listová zelenina, orechy, ryby či kurkuma, pôsobia protizápalovo. Naopak, spracované mäso, sladené nápoje a rafinované sacharidy, ktoré sú v bielom pečive, môžu zápaly podporovať a zvyšovať riziko inzulínovej rezistencie, ktorá je známym rizikovým faktorom rakoviny.
„Inzulínová rezistencia spúšťa mechanizmy, ktoré môžu podporovať rast nádorov,“ uvádza tím vedený Abebem.
Podpora zdravých stravovacích návykov
Štúdie publikované v časopisoch European Journal of Nutrition a Nutrition Reviews potvrdzujú, že diéta založená na čerstvých potravinách, vláknine a nenasýtených tukoch je pre zdravie kľúčová.
„Zistili sme, že potraviny s vysokým obsahom vlákniny, ako je ovocie a zelenina, podporujú zdravé črevné baktérie, ktoré môžu znížiť zápal. Dôraz na vlákninu a zdravé tuky by mal byť neoddeliteľnou súčasťou stravy každého človeka,“ vysvetlil Melaku.
Autori výskumu zdôrazňujú, že zdravé stravovanie a vzdelávanie v oblasti výživy môžu byť kľúčovým faktorom pri prevencii. „Vzdelávanie v oblasti výživy a podpora zdravých stravovacích návykov by mohli výrazne zlepšiť výsledky pacientov a pomôcť predchádzať týmto ochoreniam,“ hovorí Melaku.
Dostaň Fontech do svojich Google odporúčaní
Pridať ako preferovaný zdroj Fontech, odkaz sa otvorí v novom okneČítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Na Slovensko mieri najdrahší seriál sveta. Slováci ho už v minulosti odmietli

Drahší smartfón ťa vyjde lacnejšie. Slováci zabúdajú na trik EÚ, máme prepočet

Mal to byť nový začiatok, nakoniec úplne pohorel. Akčný veľkofilm 2026 dorazil online aj s dabingom

Ukrývajú sa všade a riziko narastá. Brusel oddnes spustil prísne limity najväčšej pliagy ľudstva

Jedna z najbežnejších potravín prepísala evolučnú históriu človeka. Vedci našli dôkaz v DNA
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

MIMORIADNE: V slovenskej nemocnici nahlásili bombu. Všetky zákroky pozastavili, polícia prehľadáva areál
PREMIUMUniesli ho v Južnom Sudáne: „Opakovane sa mi vyhrážali smrťou a mierili na mňa zbraňami,“ opisuje Matej 18 hodín v zajatí

Slovensko dnes zahalí čiastočné zatmenie slnka: Poznáme presné časy pre tvoje mesto. Lekári varujú pred podceňovaním ochrany zraku

Slováci nahromadili 22 miliárd eur. Odborník varuje: Štát si môže prísť pre vaše peniaze

Prach po psovi nie je len špina: Štúdia ukázala, ako mikróby z tvojho miláčika chránia pľúca bábätka
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nová česká komédia valcuje internet. Ponúka ju jediná služba, poráža aj Spider-Mana
- Astronómovia pustili AI k riadeniu teleskopu. Svojím prvým rozhodnutím ich poriadne prekvapila
- Slováci na nich prerobili už milióny eur. Z diaľničných známok sa stáva drahá pasca na vodičov
- Číňania vystrelili 1,1-tonový vlak na 800 km/h. Dokázali to v rekordnom čase
- Stojí menej než 10 000 eur a len tak sa po ňom zapráši. Tento čínsky elektromobil nemá chybu
-
- Nová česká komédia valcuje internet. Ponúka ju jediná služba, poráža aj Spider-Mana
- Astronómovia pustili AI k riadeniu teleskopu. Svojím prvým rozhodnutím ich poriadne prekvapila
- Pritvrdili proti elektrokolobežkárom. Prilba nestačí, jazdci musia po novom nosiť aj toto
- Veľké finále sa odkladá. Netflix v tichosti presúva jeden zo svojich najdrahších seriálov
- Fantasy udalosť leta sa skončila, ale chystá sa niečo oveľa lepšie. Toto všetko ešte príde
-
- Nová česká komédia valcuje internet. Ponúka ju jediná služba, poráža aj Spider-Mana
- Pritvrdili proti elektrokolobežkárom. Prilba nestačí, jazdci musia po novom nosiť aj toto
- Astronómovia pustili AI k riadeniu teleskopu. Svojím prvým rozhodnutím ich poriadne prekvapila
- Veľké finále sa odkladá. Netflix v tichosti presúva jeden zo svojich najdrahších seriálov
- Fantasy udalosť leta sa skončila, ale chystá sa niečo oveľa lepšie. Toto všetko ešte príde
Európa chcela odstrihnúť Putina, deje sa však opak. Dovoz ruského LNG prudko vzrástol
USA chystajú vesmírny štít za 160 miliárd eur. Prvý ostrý zásah príde v roku 2029
Mochovce dosiahli kľúčový míľnik. Štvrtý blok už rozbehol jadrovú reakciu
Ojazdené autá na Slovensku citeľne zdraželi. Priemerná cena stúpla, mení sa aj ponuka
Umelá inteligencia produkuje sofistikovaný podvod. Odborníci varujú pred novou vlnou
Zelená domácnostiam pokračuje, no podmienky stále chýbajú. SIEA prezradila, čo sa zmení
Extrémne sucho zasahuje už 38 % Slovenska. SHMÚ varuje pred kriticky vyschnutou pôdou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

MIMORIADNE: V slovenskej nemocnici nahlásili bombu. Všetky zákroky pozastavili, polícia prehľadáva areál
PREMIUMUniesli ho v Južnom Sudáne: „Opakovane sa mi vyhrážali smrťou a mierili na mňa zbraňami,“ opisuje Matej 18 hodín v zajatí

Slovensko dnes zahalí čiastočné zatmenie slnka: Poznáme presné časy pre tvoje mesto. Lekári varujú pred podceňovaním ochrany zraku

Slováci nahromadili 22 miliárd eur. Odborník varuje: Štát si môže prísť pre vaše peniaze

