Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Spoločnosť BMW Group predstaví na Veľtrhu spotrebnej elektroniky (CES) 2023 v Las Vegas, ktorý sa bude konať už v najbližších dňoch svoju víziu digitálneho zážitku budúcnosti. Je ním futuristický sedan strednej triedy BMW i Vision Dee.

Označenie Dee znamená Digital Emotional Experience (Digitálny emocionálny zážitok), čím chce nemecká automobilka vyzdvihnúť najmä nevšedné a nadčasové digitálne funkcie. Zbudzujú v nás zmiešané pocity, no jedna inovácia má potenciál zmeniť spôsob, akým používaš autá.

Dôkazom toho, že budúcnosť digitálnych funkcií nestojí len na hlasovom ovládaní či asistenčných systémoch vodiča je aj fakt, že BMW Head-up displej sa natiahne na celú šírku čelného skla, čím poskytne náhľad na ďalšiu generáciu vozidiel. Od roku 2025 sa táto inovácia stane dostupnou súčasťou modelového radu vozidiel NEUE KLASSE, teda „novej triedy“, hovorí BMW.

„Prostredníctvom štúdie BMW i Vision Dee ukazujeme, čo možno dosiahnuť, keď sa spoja hardvér a softvér. Takto dokážeme využiť plný potenciál digitalizácie a premeníme vozidlo na inteligentného spoločníka. To je budúcnosť pre automobilových výrobcov a taktiež aj pre značku BMW: spojenie virtuálneho zážitku s nezameniteľnou radosťou z jazdy,” uviedol predseda predstavenstva spoločnosti BMW AG Oliver Zipse.

Posúvač do zmiešanej reality BMW

Novinkou je tiež posúvač do zmiešanej reality BMW, ktorý v spojení s novým BMW Head-up displejom, predstavuje digitálnu novinku a centrálny ovládací prvok. Ten využíva skryté ovládače na ovládacom paneli, pričom vodiči sa sami môžu rozhodnúť, koľko digitálneho obsahu si chcú zobraziť na pokročilom BMW Head-up displeji.

Používateľ má pritom možnosť siahnuť od analógových informácií o jazde, cez obsah z komunikačných systémov premietanie rozšírenej reality, až po vstup do „virtuálnych svetov“. Auto zároveň ponúka zatmaviteľné okna, ktorými chce BMW presunúť užívateľov bližšie k virtuálnemu svetu.

BMW

Nový BMW Head-up displej vo vozidlách NEUE KLASSE od roku 2025

Od roku 2025 sa fanúšikovia BMW môžu tešiť na spomínaný nový Head-up displej. Nemecká automobilka týmto odhaľuje potenciál projekčnej technológie, a toho ako by v budúcnosti mohli vyzerať pokročilé Head-up displeje.

Tie už totiž nebudú musieť slúžiť len na premietanie a zobrazovanie, ale i na ovládanie. Zostáva len dúfať, že tento prvok sa skutočne dostane do sériovej výroby. Ide o revolučný prvok, ktorý má potenciál zmeniť používanie auta a mnohonásobne zvýšiť bezpečnosť počas jazdy.

Uvítacie animácie s hlasom a fygitálnymi ikonami

BMW však nemyslí iba na interiér. Prilákať nových a udržať stálych zákazníkov sa pokúsi aj digitálnym zážitkom na vonkajšej strane vozidla. Tam sa budú nachádza na mieru upravené uvítacie animácie spájajúce svetelné, grafické a zvukové prvky. Aspoň teda v predstavenom koncepte, na ceste si tento prvok nevieme predstaviť.

BMW

 Svetlomety a uzatvorená ľadvinová maska chladiča BMW spolu vytvárajú na jednotnom podklade „fygitálnu“ (spojenie fyzického a digitálneho) ikonu, čím vozidlu umožňujú vytvoriť rôzne výrazy tváre. To znamená, že BMW i Vision Dee dokáže ľudí osloviť a zároveň vizuálne vyjadriť nálady (nech už to znamená čokoľvek) ale tiež dokáže premietnuť vodičovho avatara priamo na bočné okno.

Týmito exteriérovými prvkami sa BMW snaží predovšetkým zaujať, je nereálne, aby sa dostali na sériovo vyrábané kusy. Chcel by si, aby tvoje auto „vyjadrovalo náladu“?

Reduktívny dizajn — vnútri aj vonku

Čo sa týka samotného dizajnu, BMW definuje exteriér i Vision Dee ako klasický trojpriestorový sedan, ktorý tvorí základ značky BMW. Tradičné dizajnové prvky ako ľadvinová mriežka chladiča, dvojité okrúhle svetlomety a Hofmeisterov oblúk dostali nové stvárnenie, pričom fygitálne ikony nahradili analógové prvky.

V interiéri sa digitalizácia ruka v ruke spája s minimalistickým využívaním materiálov, ovládačov a displejov. V interiéri si medzi prvými všimneš nekonvenčný dizajn volantu, so stredovými vertikálnymi ramenami, vytvára dotykové body, ktoré po priblížení, prípadne dotyku ožívajú a dajú sa ovládať pohybom palca. Tieto fygitálne dotykové plochy ovládajú výber obsahu premietaného na čelnom skle spolu s Head-up displejom.

Svetová premiéra plnofarebnej technológie E Ink

BMW Group rozhodla vo svetovej premiére predstaviť na štúdii BMW i Vision Dee plnofarebnú verziu technológie E Ink, ktorá sa dá využiť ako vonkajšia koža vozidla.

BMW

BMW i Vision Dee, na rozdiel od známeho prepínania medzi bielou a čiernou, teraz predvádza viacfarebný, plne variabilný a individuálne nastaviteľný exteriér. Na karosériu sa nanesie film v podobe ePaper od firmy E Ink, čím vznikne táto pôsobivá prezentácia farieb. Paleta obsahuje až 32 farieb.

Povrch karosérie BMW i Vision Dee pokrýva 240 samostatne ovládateľných panelov E Ink. Vďaka tomu sa v priebehu sekundy môže na vozidle zobraziť a vymeniť takmer nekonečné množstvo vzorov. Proces laserového vyrezávania na vytvorenie filmu ako aj jeho elektronické ovládanie vzišli zo spoločného vývoja s firmou E Ink.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú