V texte boli použité materiály TASR.

Vodiči na Slovensku aj v celej Európskej únii sa budú musieť pripraviť na sprísnenie pravidiel pri dopravných priestupkoch, ktoré už čoskoro nebudú poznať hranice medzi štátmi. Európsky parlament už rokuje o nových pravidlách pre vodičské preukazy a ich vymožiteľnosť naprieč členskými krajinami, čo potvrdil Peter Javorčík, generálny riaditeľ Rady EÚ pre dopravu, energetiku, životné prostredie a vzdelávanie, v rozhovore pre podcast Okno do sveta portálu SITA.

Cieľom pripravovaných zmien je, aby členské štáty mohli reagovať aj na vážne dopravné priestupky, ktorých sa vodiči dopustia mimo svojej domovskej krajiny. Ak napríklad slovenský vodič spôsobí závažné porušenie pravidiel cestnej premávky v inom štáte EÚ, v budúcnosti mu môže byť odobratý vodičský preukaz priamo slovenskými úradmi. Podľa Javorčíka je síce otázne, ako efektívne sa podarí tento systém nastaviť, no v rámci zvyšovania bezpečnosti na cestách ide o významný krok, ktorý môže zmeniť doterajšiu prax, keď sa mnohým priestupkom v zahraničí podarilo vyhnúť.

zákaz šoférovania
Facebook/PoliciaSR/Unsplash (Úprava redakcie)

Priestupok v cudzine ťa môže dobehnúť doma

Téma bezpečnosti však v európskej dopravnej politike nehrá jedinú rolu. Ešte väčšou výzvou je znižovanie emisií a postupná transformácia dopravy na bezuhlíkové riešenia. Zatiaľ čo v oblasti energetiky a priemyslu sa už darí znižovať uhlíkovú stopu – len minulý rok emisie v EÚ klesli o tri percentá – v doprave sa situácia výrazne nemení. Emisie z ciest, letov a lodí naďalej stagnujú alebo dokonca rastú.

Ambicióznym cieľom, ku ktorému sa Únia zaviazala, je ukončiť výrobu vozidiel so spaľovacím motorom do roku 2035. To však podľa Javorčíka nebude jednoduché, pretože vozidlá s klasickým pohonom budú jazdiť ešte dlho – možno až do polovice tohto storočia. Transformácia sa teda neudeje zo dňa na deň a bude si vyžadovať koordinované kroky, podporu inovácií aj investície.

Výzvy sa netýkajú len osobnej, ale aj nákladnej dopravy. Európska únia sa snaží presunúť väčší objem tovarov z ciest na železnicu, ktorá je ekologickejšia alternatíva. No práve v tejto oblasti sú výsledky zatiaľ skromné. „Až tak sa to nedarí, napríklad čo sa týka tovarov, tak ten podiel železníc nerastie, za posledné roky je veľmi stabilný. Hoci ciele boli iné. Je to ovplyvnené aj tým, že železničná infraštruktúra, aj keď je v Európe veľmi dobrá, nie je tak flexibilná, aby človek vedel všetko z bodu A do bodu B premiestniť železnicou,“ vysvetlil Javorčík a dodal, že cieľom je preto skôr ekologizácia kamiónovej dopravy než jej odstránenie.

Budúcnosť dopravy sa podľa neho bude preto stále spoliehať na kamióny, no tie by sa mali čoraz viac presúvať na alternatívne pohony – napríklad elektrinu či vodík. V podobnom duchu bude potrebné riešiť aj leteckú a námornú dopravu, ktoré patria k veľkým producentom emisií. Prechod na bezuhlíkovú dopravu tak bude komplexný proces, do ktorého bude musieť Európska únia investovať značné zdroje a kapacity.

Z pohľadu občanov sa teda chystajú zmeny, ktoré môžu zjednodušiť cezhraničné riešenie priestupkov, no zároveň sa otvára široká debata o tom, ako dopravu v EÚ nastaviť tak, aby bola nielen efektívna, ale aj klimaticky zodpovedná.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP