Elektromobily sú drahé. V porovnaní so spaľovákmi je priemerný elektromobil drahší aj o 10 000 eur, preto sa pre mnohých stáva nedostupný či cenovo neatraktívny.

Uvedomuje si to aj výrobný šéf koncernu Stellantis Arnaud Deboeuf. Tvrdí, že ak neznížime ceny nových elektromobilov, trh s autami skolabuje, píše InsideEVs.

Lacné auto na batérie? Zabudni

Nájsť cenovo dostupný elektromobil na našom trhu je v súčasnosti prakticky nemožné. S cenou do 30 000 € tu máme zrejme iba Citroën e-C4 a malú Daciu Spring, no tu ponuka „relatívne dostupných“ elektromobilov končí.

Michal Varga/FonTech

VW ID.3 ako elektrická alternatíva k populárnemu Golfu začína na sume cez 43 000 €. Nová Kia Niro ako elektromobil začína až na 44 000 €, zatiaľ čo hybridná verzia štartuje na 27 500 €, čo je o 16 500 € menej prakticky za rovnaké auto.

Ceny elektromobilov musia klesnúť

Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi je definitívny a od roku 2035 si auto so spaľovacím motorom ako nové nekúpiš. Európska únia totiž bude akceptovať iba autá s nulovou produkciou emisií a za každý jeden gram nad tento limit budú výrobcovia platiť pokutu, čo autá predraží.

Teoreticky tak automobilky budú môcť vyrábať autá so spaľovacími motormi aj naďalej, no priemerný nafťák so spotrebou 4,3 l/100 km produkuje zhruba 100 g CO2/km. Ak by platila súčasná výška pokuty 95 € za každý prekročený gram CO2, výrobca by musel za každé auto zaplatiť pokutu 9 500 €, čo by sa, pochopiteľne, prejavilo na jeho cene.

Takto to nepojde

To je však nie je scenár, ktorým chceme dosiahnuť cenovú partitu elektromobilov a spaľovákov.

Chceme, aby sa znížili výrobné náklady elektromobilov a aby ich cena klesla, nie, aby sa na ne spaľováky cenovo dorovnali zdražením.

Ako povedal Deboeuf pre Bloomberg, tieto náklady musíme do roku 2035 jednoznačne znížiť, inak trh s autami skolabuje. Stellantis robí všetko pre to, aby na trh prinášal čo najlacnejšie elektromobily.

Koncern chce do roku 2030 znížiť cenu elektromobilov až o 40 %, čím by sa prakticky vyrovnali cenám nových spaľovákov rovnakej triedy. Všetko sa ale bude odvíjať od ceny lítia, respektíve ceny batérií, ktorá je stále najdrahšou súčiastkou elektromobilu.

Nemci to povedali jasne

Rapídny nárast počtu elektromobilov na cestách môžeme očakávať vtedy, keď sa ich cena vyrovná či dokonca podlezie cenu áut so spaľovacími motormi.

Markus Schäfer, technický riaditeľ automobilky Mercedes, však v rozhovore pre portál Road and Truck povedal, že tento moment je ešte v nedohľadne.

Za všetkým stojí najzákladnejší a najdôležitejší komponent elektromobilov – batérie. Ich cena síce v poslednom desaťročí výrazne klesla, no stále sme sa nedostali pod magickú hodnotu 100 dolárov za 1 kWh kapacity batérie, ktorá má byť, podľa viacerých odborníkov, „zlomová“ a zapríčiní, že elektromobily budú konečne lacnejšie než spaľováky.

Mercedes

Podľa Schäfera by sme sa s cenou za 1 kWh kapacity museli dostať pod hodnotu 50 dolárov, teda asi 46 €, aby sa elektromobily vyrovnali cene áut so spaľovacími motormi. Toto štádium je však ešte v nedohľadne, tvrdí technický riaditeľ automobilky Mercedes. Súčasné batériové technológie totiž nič takéto zatiaľ neumožňujú.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú