Koncom leta sa Kalifornia len o vlások vyhla výpadkom elektrickej energie, pretože vlna horúčav zaťažila jej energetický systém. Spoločnosť Tesla vyzvala zákazníkov, aby nabíjali mimo špičky, čo podporil aj štátny prevádzkovateľ siete pre všetkých majiteľov elektromobilov.

Na túto skutočnosť sa zosypali odporcovia, ktorý opäť hlásili, že elektromobily spôsobia kolaps energetických sietí po celom svete.

Nemecký TeslaMag však informuje, že Colin Mckerracher, vedúci analytik BloombergNEF, sa na tieto tvrdenia pozrel cez optiku reálnych dát. Matematika a čísla neklamú, tak ako je to naozaj? Položí energetickú sieť nástup elektromobilov?

Toto hovoria tvrdé čísla a fakty

Podľa experta z agentúry Bloomberg, na rozdiel od všeobecného presvedčenia nemusí byť zaťaženie dodávok energie pre elektrické vozidlá také vážne, ako si predstavujeme. Odhaduje sa, že do konca roka bude 27 miliónov elektromobilov na celom svete potrebovať 60 terawatthodín elektrickej energie ročne.

Hoci sa to zdá byť značný objem, v roku 2022 by to predstavovalo len 0,2 % celkového globálneho dopytu po energii. Na porovnanie Mckerracher uvádza, že celosvetová spotreba energie elektromobilov bude na úrovni Singapuru.

Pozrime sa na Nórsko

Nórsko, priekopník v zavádzaní elektrických vozidiel, poskytuje bezprecedentný pohľad na to, čo náhly nástup elektromobilov spôsobí s energetickou infraštruktúrou krajiny. Elektromobily v ňom tvoria 80 % nových registrácií a 20 % celkového počtu vozidiel. Prekvapivo ich spoločný vplyv na spotrebu energie v Nórsku predstavuje len 1,4 %.

Jedinečné podmienky Nórska, vrátane chladného počasia a vysokého využívania elektrického vykurovania, však zvyšujú celkový dopyt po elektrickej energii, takže dopad elektromobilov sa zdá byť relatívne skromný.

Bing Image Creator

Vzhľadom na to, že v nasledujúcich dvoch desaťročiach bude výskyt elektrických vozidiel na celom svete naďalej rásť, Mckerracher zostáva optimistom.

Podľa prognóz BNEF bude do roku 2040 na cestách 730 miliónov až viac ako 1 miliarda elektromobilov, čo povedie k miernemu nárastu celosvetového dopytu po elektrickej energii o 7 až 9 %.

Ak zohľadníme úžitkové vozidlá, ako sú nákladné vozidlá a autobusy, zvýši sa podiel na 11 %, respektíve 15 %. Dokonca aj v scenári, v ktorom sa takmer všetka cestná doprava do roku 2050 zmení na elektrickú, by tento podiel predstavoval prijateľných 27 %.

Ticho pred búrkou?

Hoci tieto prognózy predstavujú významný posun, Mckerracher ubezpečuje, že prechod je ešte ďaleko. Je potrebné zaviesť praktické riešenia, ako je motivácia nabíjania mimo špičky, nákladovo efektívne vylepšenia siete a integrované plánovanie.

Analytik zdôrazňuje, že tieto výzvy sú riešiteľné v dlhšom časovom horizonte a nezastavia nástup elektromobilov.

Martin Katler/FonTech

Ako svet smeruje k elektrifikovanej budúcnosti, riešenie energetických potrieb elektrických vozidiel sa zdá byť menej prekážkou a viac schodnou cestou so strategickým plánovaním a progresívnymi riešeniami.

Koniec koncov, ľudstvo aj tak čaká veľká a postupná revízia zdrojov elektrickej energie, vrátane prechodu na obnoviteľné a karbónovo neutrálne zdroje, ak chceme spomaliť globálne otepľovanie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP