+ Dynamické súboje
+ Netradičné výtvarné poňatie
+ Skvelá hra na možnosti malého štúdia

- Príbeh hrá skôr druhé husle
- Miestami statický svet
- Krátke v prípade plnenia hlavného questu

Biomutant bol prvýkrát predstavený na Gamescome v roku 2017, kde sa pripravovaná novinka prezentovala hrateľným demom. Nový titul malého štúdia Experiment 101 očaril jedinečným výtvarným štýlom i postapokalyptickým zasadením v centre so zvieracími hrdinami. Od vydareného oznámenia sa však vývojári s hrou odmlčali a jednu dobu sa dokonca otvorene špekulovalo, že Biomutant bol kompletne zrušený.

O to prekvapivejšie sa na začiatku roka ukázala správa o vydaní hry ešte počas tejto jari. Zo strany autorov nasledovala klasická marketingová kampaň s predstavovaním prostredí a jedinečných charakteristík hry, len aby po vydaní Biomutant vyvolal ďalšiu vlnu diskusie. Od recenzentov totiž zbieral neštandardne rôznorodé známky začínajúce sa vysoko podpriemerných 4/10 až po 9,5/10 označujúcich takmer bezchybnú hru.

THQ Nordic

Kontroverznú novinku sme teda vyskúšali aj my a bez okolkov môžeme povedať, že ani jedna zo zmienených známok nie je oprávnená. Biomutant má od katastrofy na míle ďaleko, rovnako však nejde ani o kandidáta na hru roka. Jednoducho tu máme sympatickú oddychovku s originálnym zasadením určenú primárne pre fanúšikov otvorených svetov.

Videl si už?

Zmutovaní chlpáči

Je to práve svet a celé univerzum, ktoré na Biomutantovi baví azda najviac. Ľudstvo podľa prognóz dokázalo úspešne vyhladiť svoju existenciu a z rádioaktívnej spúšte, ktorú po sebe zanechalo, sa postupne vyvinul nový život.

Svet dýcha apokalypsou a zmutovanými príšerkami

Ten predstavujú zvieratá, ktoré postupne zmutovali do nevídaných podôb a v zásade sa začali správať ako ľudia. Vo veľkom im k tomu dopomohol aj Strom života, životodarná esencia, ktorá ozdravuje svet, no momentálne čelí invázii Svetožrútov usilujúcim sa o jeho deštrukciu.

THQ Nordic

Ako to už býva, v temnejúcich časoch prichádza nový hrdina, ochotný postaviť sa veľkým hrozbám, vysporiadať sa so svojou neľahkou minulosťou a popritom navrátiť harmóniu do krajiny pustošenej vojnami znepriatelených klanov.

Tu už do hry vstupuje hráč v úlohe chlpatého hlavného hrdinu, ktorého si hneď v úvode môže prispôsobiť na milión spôsobov a pripraviť svoju postavu na neľahkú cestu, ktorá bude nasledovať. Možností je veľa – od vytvorenia odolného tanka, cez vyznávača zbraní na diaľku až po príšerku disponujúcu psionickými schopnosťami.

Zvolený smer výrazne ovplyvňuje aj vzhľad postavy, čo je zároveň trocha škoda, keďže zvolené vlastnosti nemusia vždy korešpondovať aj so želaným vzhľadom. Investícia bodov do vitality napríklad hlavnej postavičke zväčší hlavu, body obratnosti naopak predĺžia jeho nohy. Možností je hneď v úvode neúrekom a autori názvu hry nezostali skutočne nič dlžní.

Krátky, dlhý?

Omnoho podstatnejšie, ako hrdina vyzerá však je, ako sa bude pri riešení problémov správať. Po lineárne ladenom úvode sa zmutovaný chlpáč dostáva do veľkého otvoreného sveta prekypujúceho možnosťami a predovšetkým vedľajšími misiami.

Hra vie zabaviť na desiatky hodín, príbeh je však možné prejsť už pod 13 hodín

Je pravdou, že hráč sa môže okamžite začať venovať hlavnej dejovej línii, ktorú je možné spraviť za menej ako 13 hodín, zároveň sa ale týmto spôsobom jednak uberá o zážitok a jednak investované peniaze do hry strácajú na hodnote. Pre objavenie plného potenciálu hry je potrebné investovať čas do objavovania sveta, plnenia vedľajších zadaní i bohatého systému tvorby predmetov.

Určite nezmeškaj
Tornádo ťahá helikoptéru a USA s Ruskom zničili svet. Úchvatný gameplay nového Battlefield 2042 ťa priklincuje k monitoru

Pri interakcii s postavičkami i svetom samotným si treba dávať pozor, hra disponuje systémom svetlej a temnej strany, od ktorej sa odvíja aj reputácia hlavnej postavy. Na smerovaní postavy sa vo veľkom podpíšu voľby v rozhovoroch, ale tiež spôsob riešenia jednotlivých problémov.

V závislosti od zvolenej strany hra ponúka aj dva konce, čo je vítaným osviežením. Ak by si hráč nebol istý, ktorou cestou sa vydať, pri rozhodovaní môže napomôcť dvojica príšeriek, ktoré vzájomne diskutuje o dopade kľúčových volieb.

Ničiteľ mutantov a mechov

Zvolenie strany je len vrcholom ľadovca vylepšovania hlavnej postavy a získavaním skúseností za questy či súboje sa zvyšuje úroveň postavičky, ktorú je následne možné vylepšiť vo viacerých smeroch. Prvou oblasťou je klasická investícia bodov do jednotlivých atribútov. Vyššia vitalita napríklad poskytuje bonus k životu, charizma je nápomocná v početných dialógoch s NPC postavičkami.

Možnosti úpravy postavy sú nesmierne bohaté, vlastnosti priamo ovplyvňujú aj vzhľad hrdinu

Ďalej je možné odomykať nové pohyby či vylepšovať svoje bojové umenie, ktoré v hre nesie názov wung-fu. Jednotlivé vlastnosti sú nápadité a neraz tiež pobavia. K dispozícii je napríklad možnosť nechať za sebou ohnivú stopu, zabaliť hrdinu do ochrannej bubliny, vytvoriť huby, po ktorých sa dá skákať či zmiasť nepriateľov toxickými slinami, výsledkom čoho začnú útočiť jeden na druhého. Možností je dostatok, zároveň však nie sú nijak svetoborné, navyše niektoré slúžia skôr na zábavu a prílišné využitie v súbojoch nemajú.

THQ Nordic

Autori sa pred vydaním hry viackrát nechali počuť, že v oblasti súbojového systému sa inšpirovali legendami žánru ako Devil May Cry alebo sériou Batman Arkham, vo výsledku však Biomutant skôr kĺže po ich povrchu ako komplexne využíva ich mechaniky. Hra pri stretoch s nepriateľmi neustále nabáda na striedanie útoku na blízko, na diaľku, rovnako ako použitie psionických (magických) schopností.

Špecializácia len na jeden typ boja by aj vzhľadom na rôzne druhy protivníkov chlpatého hrdinu nikam nedoviedla,  striedanie medzi štýlmi je preto nevyhnutnosťou a zároveň poriadne pridáva na dynamike inak jednoduchých súbojov. Poteší možnosť vytvárať kombá, každá zbraň má však obmedzený počet špeciálnych pohybov a žiadne veľké orgie sa v tomto smere nekonajú.

THQ Nordic

Aj keď sú súboje zábavné a predovšetkým v pokročilých fázach hry umožňujú skutočne experimentovať a vyhrať sa, strety s protivníkmi pôsobia trocha ťažkopádne, niekedy až umelo. Hlavný hrdina síce švihá mečom a rúbe všetko naokolo, pôžitok z deštrukcie je však vlažný, keďže nepriatelia na zásahy nereagujú prirodzene, neraz poškodenie úplne ignorujú a pokračujú vo svojich pohyboch.

Systém tvorby predmetov ponúka doslova tisícky možností, netrpezlivých hráčov môže časom otravovať

Paleta protivníkov je pestrá a na každého platí iná taktika. Na obludy so štítmi, prípadne opancierovaných nepriateľov napríklad nezaberajú zbrane na diaľku, v iných prípadoch naopak zlyháva taktika na blízko a treba použiť mágiu. Špeciálne to platí pri minibossoch a hlavných bossoch, ktorí majú rovnako silné a slabé stránky a treba im prispôsobiť aj štýl hrania.

Tisícky možností

To by zároveň nemal predstavovať najmenší problém, Biomutant totiž ponúka doslova tisícky spôsobov tvorby zbraní a brnenia, ktoré si skutočne môžete prispôsobiť do najmenších detailov.

Crafting patrí k najsilnejším stránkam hry a z nájdených zbraní je možné vybrať ich najlepšie časti a pozliepať ich dokopy. Fantázii sa medze nekladú a aj v tomto smere hra viackrát vyčarí úsmev na tvári, čo však v prípade menej trpezlivých hráčov po čase môže vystriedať aj bolestivá otravná grimasa.

THQ Nordic

Zbrane a doplnky totiž padajú viac než ihličie z vyschnutého vianočného stromčeka a nie je raritou, aby ste organizáciou inventára a objavovaním nových možností pokojne strávili desiatky minút. Kto má chuť objavovať nové veci, príde si na svoje, keďže možnosti sú viac než štedré, pre mnohých sa však craftovanie po čase stane len nutnou povinnosťou, navyše spojenou s prehľadávaním nie príliš intuitívneho inventára.

Nevenovať patričnú pozornosť, prípadne úplne ignorovať bohaté možnosti tvorby predmetov, by však bolo chybou, kombinovaním zbraní sa totiž dajú vytvoriť skutočne impozantné smrtiace hračky, navyše obohatené o elementálne poškodenia. Zbrane zároveň sršia originalitou a v tomto smere vývojári odviedli skvelú prácu.

Originálny, ale statický

To isté sa dá povedať aj o dizajne herného sveta, ktorý je hravý a prekypuje farbami, čo je naopak v ostrom kontraste s apokalyptickým zasadením hry. Výsledkom je netypický a v mnohých smeroch originálny svet, ktorý ponúka svoje špecifiká a neustále odkazuje na zvyšky ľudskej činnosti, aj keď narovinu treba povedať, že prostredie je veľmi statické a pri pohľade z bližšia detailmi príliš nehýri.

Svet je zobrazený v originálnych farbách, občas mu ale chýba život

Môže za to aj veľkosť samotného vývojárskeho štúdia, ktoré má menej ako 30 zamestnancov. Vzhľadom na túto skutočnosť vývojárov za odvedenú prácu treba pochváliť, keďže hra rozhodne neurazí. Na druhej strane od Biomutanta nemožno čakať, že sa pri svojej detailnosti i rozľahlosti vyrovná veľkým trojáčkovým titulom a je na mieste otázka, či si autori otvorenou RPG predsa len neuhryzli priveľké sústo.

Herný svet je, zároveň však aj nie je otvorený, keďže k mnohým regiónom sa viažu obmedzenia. Podobne ako v Zelda: Breath of the Wild sa hráč môže okamžite vybrať plniť hlavnú príbehovú linku, pri poctivom preskúmavaní prostredia však narazí na obmedzenia a nutnosť zvýšiť odolnosť voči nebezpečným elementom. Svet totiž disponuje viacerými nebezpečnými zónami, v ktorých bez patričnej ochrany hlavný hrdina príliš dlho nevydrží.

Okrem klasických pochôdzok je objavovanie sveta možné urýchliť aj nasadnutím na vybraných obyvateľov, osedlaním robotickej kostry či zajazdením si na skútri. Autori sa snažia hrateľnosť obmieňať čo umocňujú aj hádanky spojené s prostredím, zasadené predovšetkým do podzemných chodieb. Bonusom je tiež obsadzovanie nepriateľských táborov, ktoré nápadne pripomína dobre známy koncept zo série Far Cry.

THQ Nordic

Technické problémy sú fuč

Biomutant po vydaní trpel viacerými technickými nedokonalosťami, dokonca sa množili aj sťažnosti o kritických chybách a reštartoch konzol, vývojári však veľkú časť chýb adresovali vo vydaných záplatách a Biomutant aktuálne ponúka vyrovnaný zážitok bez výraznejších chýb. Nie je to perfektné, sem tam potrápi kolízia s objektmi aj pokles snímkovania pri pohľade do diaľky, rozhodne ale nejde o nič, čo by významne narúšalo hrateľnosť.

Po predstavení Biomutant zrážali viaceré technické nedostatky, väčšinu z nich už tvorcovia adresovali

Okrem technických nedokonalostí patche predstavili aj niekoľko vylepšení smerujúcich na samotný zážitok. Patrí sem napríklad obmedzenie komentáru robotického sprievodcu, ktorý vie pomôcť v bitkách, no predovšetkým komentuje dianie na obrazovke a prekladá mumlanie NPC postáv. Hlas sa však po čase môže zunovať, predovšetkým, keď žiadne postavy v hre nie sú nadabované, možnosť znížiť intenzitu týchto vstupov je preto nanajvýš vítaná.

THQ Nordic

Verdikt

Odhliadnuc od netradičného zasadenia je Biomutant zo strany vývojárov stávkou na istotu a otvorene sa inšpiruje viacerými hernými ikonami. Z Mass Effect tu máme systém dobra a zla, z Far Cry dobývanie pevností, o Zelde príbehovým zasadením i konceptom herného sveta ani nehovoríme.

V kombinácii s vlastnými nápadmi tvorcov však tento mix pekne funguje a Biomutant predovšetkým pre milovníkov otvorených svetov predstavuje voľbu, ktorou sa nedá nič pokaziť.

Príbeh možno príliš neprekvapí a prostredie miestami pôsobí až príliš sterilne i bez života, predovšetkým jedinečné poňatie, dynamický súbojový systém i bohaté možnosti craftovania však nedokonalosti ďaleko prevyšujú a prinášajú nadštandardný herný zážitok.

Nejde síce o nič revolučné, vzhľadom na možnosti malého vývojárskeho tímu ale ide o vysoko kvalitný počin, ktorý stojí minimálne za vyskúšanie. Predovšetkým počas limitovanej letnej sezóny.

7/10