Ubehli takmer presne dva roky, od kedy Elon Musk ohlásil vznik spoločnosti The Boring Company a jej smelých plánov. Po včerajšku sú opäť o čosi bližšie k naplneniu.

Včera sa totiž konalo vopred ohlásené otvorenie prvého tunelu v americkom meste Los Angeles. Ceremónie sa zúčastnili pozvaní hostia a vybraní reportéri. Viacerí z nich dostali možnosť aj vyskúšať si jazdu v tuneli, ktorý meria približne 2,3 kilometra a je takmer 4,3 metra široký. Ide o víziu dopravy, ktorú sa snaží premeniť na realitu Elon Musk. Podľa neho sú zápchy v mestách niečo čo „ničí dušu“ a predstavený tunel neoznačil za formu metra, ale skôr za podzemnú diaľnicu, informuje agentúra Associated Press.

Pomocné kolieska

Demonštrovaná technológia, ktorá umožňuje pohyb tunelom, je pritom trochu iná než boli vopred prezentované vízie. Najskôr totiž The Boring Company premýšľali nad špeciálnymi prepravnými „saňami“ či podmi, ktoré by prevážali jednotlivé vozidlá pod zemou. Neskôr mali byť tunely určené skôr pre prepravu chodcov a cyklistov v zariadeniach pripomínajúcich súpravy metra.

Elon Musk /Twitter

Počas včerajšieho otvorenia však prebiehali demo jazdy v špeciálne upravených elektromobiloch Tesla Model X. Tie disponovali sústavou menších kolies po stranách, ktoré umožňovali navigáciu vozidla v tuneli. Jazdy prebiehali približne pri rýchlosti 64 kilometrov za hodinu, pričom v ostrej prevádzke bude rýchlosť podľa Muska na úrovni až 241 km/h.


Doprava v mestách by tak aj počas ranných či poobedných špičiek trvala násobne kratšie ako nad zemou. Počas prezentácie The Boring Company ukázal aj výťah, ktorým boli autá dopravené do podzemných tunelov.

„Nebolo by úžasné, keby ste mohli cestovať po LA, New Yorku, DC, Chicagu, Paríži, Londýne, kdekoľvek, pri rýchlosti 240 km/h? To by bolo fenomenálne,“ cituje slová Muska agentúra Associated Press.

Podľa viacerých zdrojov však neboli prvé jazdy veľmi pohodlné. Musk povedal, že za to môže nedotiahnutý betónový podklad, po ktorom sa vozidlá pohybovali. Šéf The Boring Company priznal, že nemali dostatok času na plnú optimalizáciu tejto súčasti tunelov. Keď však všetko dokončia, bude to „hladké ako sklo,“ sľúbil počas predstavenia.

Veľa výziev, ale obdivuhodný pokrok

Včerajšia udalosť tak bola skôr predstavením technológie a možností tunelov, ktoré chce stavať The Boring Company. Aj vybudovaná podzemná diaľnica pod Los Angeles je ešte ďaleko od komerčnej prevádzky. Pred spoločnosťou stoja výzvy v podobe dotiahnutia technológie dopravy pod zemou, aby sa cestujúci necítili nepohodlne a prekážkou sú zatiaľ aj administratívne povolenia.

Spôsob, akým tunely zatiaľ fungujú zároveň vyžaduje prispôsobenie vozidiel. Počas otvorenia boli menšie kolieska implementované na Modeloch X „na pevno“, avšak podľa šéfa The Boring Company v budúcnosti budú umiestnené v podvozku vozidla a vysúvať sa budú automaticky. Takáto výbava v prípade Tesiel má stáť približne 200 až 300 dolárov, pričom montáž bude možná nielen na výrobnej linke, ale aj dodatočne.

Otázkou je, čo autá iných výrobcov. Isté je, že do tunela budú môcť len elektromobily, pretože výpary zo spaľovacích motorov by mohli predstavovať problém. Zároveň budú vyžadované aj určité funkcie autonómnej jazdy, ktoré by pod zemou riadili zrýchľovanie a brzdenie. Doprava v tuneloch The Boring Company bude musieť byť preto dostatočne atraktívna, aby lákala spoluprácu aj iných automobiliek ako je Tesla.

The Boring Company

Každopádne, ešte pred dvomi rokmi sa Muskovi smiali, keď na Twitteri povedal, že začne kopať tunely. Včera už predstavil viac ako dvojkilometrovú podzemnú diaľnicu, ktorá môže byť základom novej dopravy v mestách. The Boring Company stálo vybudovanie tunela podľa dostupných informácií 10 miliónov dolárov.

Spoločnosť tvrdí, že bežne sa ceny pohybujú na úrovni jednej miliardy dolárov za približne 1,6 kilometra tunela. Pred Elonom Muskom a jeho The Boring Company teda stojí stále veľké množstvo výziev, avšak zdá sa, že ak by niekto mohol „prekopať“ dopravu v mestách, mohli by to byť práve oni.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú