Predpovedajú jej veľkú budúcnosť: Slovenská firma zrecykluje batérie elektromobilov. Spätne vytaží takmer 100 % materiálu
Spoločnosť InoBat Auto bude nielen vyvíjať a vyrábať lítiové batérie, ale v rámci novej divízie InoBat Recycling ich bude aj opätovne recyklovať.
Na Slovensku tak vznikne nové recyklačné centrum na batérie do elektromobilov. Vďaka recyklácii sa pritom zlepší životnosť batérií do elektromobilov, umožní sa ich opätovné využívanie, zvýši sa množstvo recyklovaných cenných materiálov, zredukuje sa uhlíková stopa a zároveň sa odstráni neekologické zneškodňovanie batérií.
Recyklácia sa bude realizovať v dvoch fázach. Už tento rok začne spoločnosť s budovaním linky na fyzickú šrotáciu batérií, ktoré bude po ukončení ich životnosti sťahovať z trhu a opätovne recyklovať.
V druhej fáze, ktorá bude prebiehať v najbližších rokoch, sa bude realizovať aj hydrometalurgická linka. Výsledkom bude 95-percentná miera spätného získavania kovov, zníženie výrobných nákladov o 35 % a zníženie produkcie CO2 o 20 %.
„Darmo by sme jazdili na ekologických vozidlách, ak sú ich batérie vyrábané neekologicky. Konečne budú zavedené kvóty na obsah recyklovaných materiálov v batériách, výrobcovia budú musieť zabezpečiť ich zber na konci životnosti aj následnú recykláciu. Postupne tak vymeníme nedobíjateľné batérie za dobíjateľné a pri ich výrobe znížime uhlíkovú stopu,“ uviedla CEO divízie InoBat Recycling Marta Tomišová.
Recyklovať budú až 95 % materiálu batérií
InoBat spolu s americkou spoločnosťou Wildcat Discovery Technologies priniesol na Slovensko investíciu vo výške 100 miliónov eur a pracovné miesta až pre 150 ľudí zameraných na vývoj a výrobu batérií do elektrických vozidiel. Po výskumno-vývojovom centre a výrobnej linke bude do roku 2025 nasledovať 10 GWh gigatováreň.
Mnohé zaujímavé informácie nám o revolučných batériách InoBat prezradili v rozhovore manažéri spoločnosti. V otázke recyklácie a životností týchto batérií spoločnosti je podľa vyjadrenia Ota Pisoňa pre FonTech.sk cieľom zaistiť udržateľnosť týchto produktov a maximalizovať životnosť batérií. Nie je však možné vyvinúť „nesmrteľné“ batérie, a preto má InoBat vlastnú stratégiu aj v tejto oblasti.
„Cieľom spoločnosti InoBat je vybudovať v blízkej dobe moderné recyklačné centrum. V tomto centre následne použitím technológie drvenia Li-Ion batérii a následnou hydrometalurgiou dokážeme spätne vyťažiť z recyklovaných produktov až 95 % použitého materiálu. Tento materiál je pripravený na opätovné použitie,“ vyjadril sa v rozhovore pre FonTech.sk Oto Pisoň, projektový manažér kancelárie predstavenstva spoločnosti InoBat Auto.
Spoločnosť pritom vyrobila prvé batérie len 15 mesiacov po svojom založení. InoBat aktuálne rokuje s viacerými odberateľmi, ktorí budú v budúcnosti využívať batérie zo slovenskej produkcie, a to nielen pri osobných autách. Všetky ďalšie zaujímavosti o batériách a spoločnosti InoBat sa dočítaš v našom veľkom rozhovore.
V článku boli použité materiály SITA.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Česká automobilka šokuje. Takto bude vyzerať nová Škoda Octavia
CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Konsolidácia zasiahne peňaženky všetkých: Minister Kamenický predstavil balík
Šesť miliónkrát menej ako zrnko soli. Virológ objasnil, prečo sa Kotlár mýli: „mRNA vakcíny nemenia DNA“ (ROZHOVOR)
Nebezpečný vírus „zaplavil“ Európu: Prvé príznaky oklamú aj lekára, rúška a umývanie rúk nestačia
Náborový príspevok až 5 000 eur a slušný plat: Finančná správa hľadá posily do tímu
Pyrotechnici zneškodňujú bombu v centre Bratislavy: Uzavreté sú klúčové úseky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
-
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
Nový prieskum odhalil trend. Platby kartou a mobilom sa stali štandardom na Slovensku
Prekvapenie: Európske automobilky úspešne plnia prísne emisie EÚ, zaostáva len slávna značka
Nemecký politik chce zrušiť zákaz spaľovacích motorov. Prehliadame vraj dostupnú alternatívu pre spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP