Predpovedajú jej veľkú budúcnosť: Slovenská firma zrecykluje batérie elektromobilov. Spätne vytaží takmer 100 % materiálu
Spoločnosť InoBat Auto bude nielen vyvíjať a vyrábať lítiové batérie, ale v rámci novej divízie InoBat Recycling ich bude aj opätovne recyklovať.
Na Slovensku tak vznikne nové recyklačné centrum na batérie do elektromobilov. Vďaka recyklácii sa pritom zlepší životnosť batérií do elektromobilov, umožní sa ich opätovné využívanie, zvýši sa množstvo recyklovaných cenných materiálov, zredukuje sa uhlíková stopa a zároveň sa odstráni neekologické zneškodňovanie batérií.
Recyklácia sa bude realizovať v dvoch fázach. Už tento rok začne spoločnosť s budovaním linky na fyzickú šrotáciu batérií, ktoré bude po ukončení ich životnosti sťahovať z trhu a opätovne recyklovať.
V druhej fáze, ktorá bude prebiehať v najbližších rokoch, sa bude realizovať aj hydrometalurgická linka. Výsledkom bude 95-percentná miera spätného získavania kovov, zníženie výrobných nákladov o 35 % a zníženie produkcie CO2 o 20 %.
„Darmo by sme jazdili na ekologických vozidlách, ak sú ich batérie vyrábané neekologicky. Konečne budú zavedené kvóty na obsah recyklovaných materiálov v batériách, výrobcovia budú musieť zabezpečiť ich zber na konci životnosti aj následnú recykláciu. Postupne tak vymeníme nedobíjateľné batérie za dobíjateľné a pri ich výrobe znížime uhlíkovú stopu,“ uviedla CEO divízie InoBat Recycling Marta Tomišová.
Recyklovať budú až 95 % materiálu batérií
InoBat spolu s americkou spoločnosťou Wildcat Discovery Technologies priniesol na Slovensko investíciu vo výške 100 miliónov eur a pracovné miesta až pre 150 ľudí zameraných na vývoj a výrobu batérií do elektrických vozidiel. Po výskumno-vývojovom centre a výrobnej linke bude do roku 2025 nasledovať 10 GWh gigatováreň.
Mnohé zaujímavé informácie nám o revolučných batériách InoBat prezradili v rozhovore manažéri spoločnosti. V otázke recyklácie a životností týchto batérií spoločnosti je podľa vyjadrenia Ota Pisoňa pre FonTech.sk cieľom zaistiť udržateľnosť týchto produktov a maximalizovať životnosť batérií. Nie je však možné vyvinúť „nesmrteľné“ batérie, a preto má InoBat vlastnú stratégiu aj v tejto oblasti.
„Cieľom spoločnosti InoBat je vybudovať v blízkej dobe moderné recyklačné centrum. V tomto centre následne použitím technológie drvenia Li-Ion batérii a následnou hydrometalurgiou dokážeme spätne vyťažiť z recyklovaných produktov až 95 % použitého materiálu. Tento materiál je pripravený na opätovné použitie,“ vyjadril sa v rozhovore pre FonTech.sk Oto Pisoň, projektový manažér kancelárie predstavenstva spoločnosti InoBat Auto.
Spoločnosť pritom vyrobila prvé batérie len 15 mesiacov po svojom založení. InoBat aktuálne rokuje s viacerými odberateľmi, ktorí budú v budúcnosti využívať batérie zo slovenskej produkcie, a to nielen pri osobných autách. Všetky ďalšie zaujímavosti o batériách a spoločnosti InoBat sa dočítaš v našom veľkom rozhovore.
V článku boli použité materiály SITA.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
Výber Citroën auta pre mladú rodinu
Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
69-ročný Slovák s majetkom 270 miliónov eur: Najväčšia výhoda mojej generácie bola, že sme boli pri prerozdeľovaní majetku
Legendárne kúpele zatvárajú brány. Slováci ich milovali pre liečivú vodu a unikátnu architektúru
Finfluenceri prezrádzajú: 8 vecí, ktoré prestali kupovať, vďaka čomu ušetrili stovky eur (ZOZNAM)
Dôchodky stúpnu o 3,7 %, matky dostanú viac. Niektorí seniori si v roku prilepšia hneď dvakrát (VÝPOČET)
Putin sa chválil novými „super tankami“. Sú to len prelakované staré stroje, odhalil detail
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP