Na slovenských cestách jazdí už viac ako 23-tisíc čisto elektrických vozidiel. Len za posledné tri mesiace pribudlo vyše tritisíc nových elektromobilov a od začiatku roka trh vzrástol o polovicu. Elektromobilita sa tak aj u nás pomaly stáva bežnou súčasťou premávky, hoci Slovensko má pred sebou ešte dlhú cestu, ak sa chce priblížiť európskemu priemeru. Na tému upozornila SEVA.

Podľa údajov Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) jazdí po našich cestách 21 833 osobných elektromobilov a spolu s elektrickými dodávkami, nákladnými autami a autobusmi ich počet dosiahol 23 259. Analytik SEVA Martin Jelenek hovorí, že slovenský trh s elektromobilmi sa konečne dostal do fázy systematického rastu. Kým ešte pred pár rokmi išlo skôr o výstrelky nadšencov, dnes už elektromobil zvažuje čoraz viac ľudí aj firiem.

Zlom nastal už v druhej polovici minulého roka, no v roku 2025 vidíme už systematický rast. Dopyt rastie vo firemnom sektore aj medzi individuálnymi vodičmi. Aj keď sme ešte ďaleko od európskeho priemeru, tempo rastu stále zrýchľuje,“ vysvetľuje Jelenek.

Zatiaľ čo v Európe majú nové elektrické autá v priemere takmer pätinový podiel na registráciách, u nás je to len niečo cez štyri percentá. Podľa riaditeľa SEVA Patrika Križanského to však nie je o nezáujme Slovákov, ale o realite trhu. Ceny, ponuka aj dostupnosť nabíjacích miest jednoducho nie sú také priaznivé ako vo vyspelých krajinách.

Rozhodne nie je pravda, že by Slováci o elektromobilitu nemali záujem. Rozhodujú sa však pragmaticky podľa cenovej a fyzickej dostupnosti vozidiel na trhu a naďalej uprednostňujú individuálny dovoz jazdených vozidiel zo zahraničia, najmä značky Tesla,“ hovorí Križanský.

štúdia vyvrátila najväčší mýtus elektromobilov
Unsplash/Tim Mossholder/FonTech

Práve dovoz jazdených elektromobilov je fenoménom posledných mesiacov. Individuálne dovezené vozidlá – často práve Tesly z Nemecka či Holandska – tvoria výraznú časť všetkých prírastkov. V treťom kvartáli ich pribudlo necelých 500, pričom novým predajom kraľuje koncern Volkswagen. Modely Škoda Elroq a Enyaq spolu prekročili hranicu tristo predaných kusov, VW ID.7 a ID.4 pridali ďalších viac než šesťdesiat.

Podľa údajov polície sa v treťom kvartáli 2025 na Slovensku zaregistrovalo 961 nových batériových elektromobilov a 879 plug-in hybridov. To znamená, že v septembri dosiahol podiel čisto elektrických áut 4,5 % a plug-in hybridov 3,6 %.

Aj keď čísla vyzerajú optimisticky, v európskom porovnaní je Slovensko stále na chvoste. Rakúsko má 20,9 %, Česko 6,4 %, Maďarsko 8,7 % a Poľsko 8,9 %. V rámci celej Európskej únie je priemer 18,9 %, pričom ak prirátame aj Veľkú Britániu, Nórsko, Švajčiarsko a Island, ide dokonca o 21 %.

Nórsko je v tomto smere neohrozeným lídrom. Až 97,7 % nových áut tam tvoria elektromobily, hoci krajina má podobné klimatické aj geografické podmienky ako Slovensko. „Slovensko, žiaľ, ostáva so 4,4 % na druhej priečke od konca, pričom posledné Chorvátsko má výborne našliapnuté k tomu, aby nás ešte pred koncom roka predbehlo. V auguste tam totiž z európskych peňazí spustili dotačný program, v rámci ktorého môžu firmy aj jednotlivci získať príspevky až do 40 % ceny vozidla,“ dodáva Križanský.

Na Slovensku zatiaľ žiadne takéto masívne dotácie nefungujú, a tak najväčšiu zásluhu na raste elektromobility majú firmy. Tie tvoria takmer 90 % všetkých nových registrácií, kým súkromní vodiči preberajú iniciatívu skôr pri jazdených vozidlách zo zahraničia.

Elektrifikácia teda na Slovensku napreduje, aj keď pomalšie než v susedných krajinách. Firemné flotily ťahajú trh dopredu, no ak sa majú pridať aj bežní vodiči, bude musieť štát spraviť viac – či už formou podpory, rozvoja infraštruktúry alebo zjednodušenia prístupu k dotáciám. Elektromobilita už dávno nie je len trend, ale realita, ktorá sa pomaly, no isto, dostáva aj na slovenské cesty.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP