Zlaté časy západných luxusných automobiliek v Číne sa môžu čoskoro skončiť – aspoň pre Porsche. Zatiaľ čo ešte pred pár rokmi bola Čína kľúčovým trhom pre prémiové značky, dnes je situácia úplne iná. Domáci výrobcovia elektrických áut sa stali vážnou konkurenciou, ktorú už nie je možné ignorovať. A práve na to dopláca aj Porsche, ktoré v roku 2024 zaznamenalo pokles predaja o 28 percent – predalo len 79 283 áut. Prvý štvrťrok 2025 bol ešte horší, predaj padol o drastických 42 percent na 9 471 kusov. Na tému upozornil Motor1.

Nestíhajú držať krok

Za prepadom ale nie je to, že by 911-ka zrazu stratila na atraktivite. Problém je niekde inde. Porsche jednoducho nestíha držať krok s čínskymi výrobcami v segmente elektromobilov. Zatiaľ čo domácim značkám ako Xiaomi sa darí ponúkať výkonnejšie a zároveň výrazne lacnejšie elektromobily, Porsche čelí čoraz väčším ťažkostiam, ako sa na tomto preplnenom trhu presadiť. A tak vedenie značky reálne zvažuje radikálne riešenie – úplný odchod z čínskeho EV trhu.

porsche
Porsche

Generálny riaditeľ Porsche Oliver Blume počas výstavy Auto Shanghai 2025 priznal, že značka možno v najbližších dvoch až troch rokoch prestane predávať elektromobily v Číne. Jeho slová citoval aj portál Automotive News, kde Blume priamo povedal: „Uvidíme v nasledujúcich dvoch až troch rokoch, či bude Porsche v Číne ešte ako elektrická značka existovať.“ Blume zároveň poukázal na to, že predaje elektrických modelov značky na čínskom trhu sú zatiaľ relatívne nízke.

Zároveň dodal, že Porsche nemá záujem ísť cestou znižovania cien alebo ponuky lacnejších modelov, len aby zvýšilo objem predaja. „Chceme udržať ceny na úrovni, ktorá je pre Porsche vhodná,“ povedal Blume a tým naznačil, že ani pripravovaný elektrický Cayenne, ani budúci elektrický nástupca modelu 718 rozhodne nebudú cenovo dostupné alternatívy.

xiaomi SU7 Ultra
CarForLife/YouTube

Gigantický rozdiel

Rozdiel medzi Porsche a čínskou konkurenciou je priepastný. Napríklad nový model Xiaomi SU7 Ultra má výkon 1 548 koní a v Číne sa predáva za 529 900 jüanov, čo je približne 72-tisíc eur. Základný Taycan s výkonom 402 koní začína na sume 918 000 jüanov, teda zhruba 125-tisíc eur. Blume však tvrdí, že Xiaomi nie je pre Nemcov priamou konkurenciou. „Ide o lacnejší elektromobil, ktorý sa nemôže rovnať jazdným vlastnostiam Porsche.“

Na rozdiel od iných značiek ako BMW, Mercedes či Audi, Porsche doteraz neinvestovalo do modelov prispôsobených výhradne čínskemu trhu. Kým konkurencia vyrába predĺžené verzie sedanov alebo SUV s väčším priestorom pre zadných pasažierov, Porsche sa drží globálneho prístupu. Audi dokonca nedávno vytvorilo samostatnú sub-značku AUDI (písanú veľkými písmenami) zameranú len na elektromobily v Číne.

AUDI nový elektromobil
AUDI

Koncern Volkswagen, pod ktorý Porsche patrí, síce plánuje do roku 2027 uviesť v Číne až 20 nových plug-in hybridov a elektromobilov, no samotné Porsche zatiaľ neoznámilo žiadny konkrétny plán lokalizácie. Jedinou výnimkou je nový benzínový crossover, ktorý má nahradiť model Macan – ten sa však očakáva až ku koncu dekády.

Medzitým sa ostatné luxusné značky prispôsobili – napríklad Lexus so svojím luxusným minivanom LM alebo Volvo s modelom EM90. Čínske značky však majú výrazné výhody – lacnejšiu pracovnú silu, jednoduchší prístup k surovinám a logistickú prevahu na domácom trhu. Pre západné značky je čoraz ťažšie obstáť v tejto konkurenčnej džungli.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP