Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Dacia Spring je novým najlacnejším elektromobilom, ktorý je dostupný na Slovenskom trhu. Už z našej recenzie ti musí byť jasné, že nejde o žiadneho „trhača asfaltu“ či „diaľničný krížnik“, ale o čisto mestské presúvadlo. Mestským podmienkam rumunská automobilka prispôsobila aj výkon auta, ktoré údajne zrýchľuje pomalšie, než 40-ročná Škoda 120.

Nedávno sme ti totiž priniesli článok, že elektrická Dacia Spring je v akcelerácii na stovku papierovo pomalšia než najobľúbenejšie auto Čechov a Slovákov spred troch dekád. Škoda 120 v prevedení 742, ktorá sa začala vyrábať v roku 1976, dosiahne 100 km/h podľa papierov za 18 sekúnd.

FonTech

Dacia Spring to podľa výrobcu zvládne za približne 15 sekúnd, no reálne výsledky z viacerých testov ukázali, že Spring dosiahne rýchlosť 100 km/h aj za viac ako 19 sekúnd. Teoreticky by tak mal 40-ročný spaľovák zrýchľovať lepšie, ako nový elektromobil.

Šprint „na štvrť míle“

Papierové porovnávačky či porovnania na základe videí a testov z rozličných miest ale nie sú úplne relevantné. Daciu Spring a Škodu 120 sme preto postavili „na čiaru“, vedľa seba.

Pre vyššiu presnosť údajov sme mali v jednom aj druhom vozidle telemetriu, ktorá nám poskytla presnú informáciu o čase zrýchlenia z 0 na 100 km, ako aj čase, za ktorý obe autá zvládli šprint na 400 metrov, čiže takmer štvrť míle.

FonTech

Počas testu sme s oboma autami absolvovali hneď niekoľko šprintov a z oboch vozidiel sme zobrali ten najlepší dosiahnutý čas. Výsledok testu je až „prekvapivo neprekvapivý“.

Zub času je neúprosný

Pred štartom sme si absolútne netrúfli povedať, ktoré auto by mohlo šprint na 400 metrov vyhrať. Miernejším favoritom bol ale elektromobil a to aj napriek jeho zdanlivo horším špecifikáciám.

FonTech

Úvodné metre po štarte naznačovali fiasko a teda, že Dacia Spring bude skutočne pomalšia než 40-ročná Škoda 120. Po pár sekundách sa ale rumunský elektromobil začal predierať dopredu. Stará česká legenda totiž strácala cenné sekundy pri každom preradení prevodového stupňa, kedy logicky prichádzalo k prerušeniu prenosu výkonu na vozovku.

Už z vizuálneho hľadiska bolo jasné, že vo finále je Dacia rýchlejšia. Pomyselnú cieľovú pásku preťala pred „Škodovkou“ o niekoľko dĺžok auta. Namerané hodnoty z telemetrie nám odhalili ešte zaujímavejšie hodnoty.

Spring prešiel 400 m úsek za 19,3 sekundy, zatiaľ čo Škoda 120 ho zvládla až za 23,4 sekundy. Takmer 40-ročný spaľovák je teda o celé štyri sekundy pomalší. Na cieľovej páske dosiahla Dacia rýchlosť 103,8 km/h, zatiaľ čo Škodovka išla iba 90,7 km/h.

Pri meraní zrýchlenia z 0-100 km/h sme narazili na problém. Ten sa ale netýkal Dacie, ktorá dosiahla „stovku“ za 17,3 sekundy, čo je, oproti papierovým údajom, naozaj o dve sekundy pomalšie.

Škoda 120 žiaľ na našej testovacej rovinke rýchlosť 100 km/h ani nedosiahla a s časom tesne pod 27 sekúnd sa k vytúženej „stovke“ iba priblížila. Mýtus, že 40-ročná Škodovka je rýchlejšia ako elektrická Dacia Spring, sme teda definitívne vyvrátili.

Loading...

Loading…

Na staršom spaľováku sa rozhodne podpísal zub času a vekom motor aj prevodovka degradovali, čím auto stratilo svoj plný papierový výkon. Na druhej strane musím obhájiť aj elektrickú Daciu, ktorá počas testu taktiež nemala k dispozícii svoj plný výkon.

FonTech, Škoda 120 vs. Dacia Spring - výsledky telemetrie

Maximálny výkon elektromobilu totiž veľmi závisí od stavu nabitia batérie. Plne nabitý Spring by v zrýchlení dosiahol ešte lepší čas, no počas testu bola batéria nabitá len 40-50 %. Auto s takouto úrovňou nabitia batérie je o poznanie „lenivejšie“, takže týmto faktorom sme dokonca čiastočne vyrovnali degradáciu Škody 120 spôsobenú jej vekom.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú