Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Radary sú tiež omnoho presnejšie ako v minulosti, napríklad v Rakúsku a Maďarsku sa môžeš stretnúť s vysoko presnými meracími prístrojmi s novou laserovú technológiu, pri ktorej ti pokuta môže prísť už pri prekročení rýchlosti o 1 km/h. Zatiaľ čo v minulosti sa tolerovala odchýlka 3 kilometre za hodinu, s používaním nových radarov už takáto tolerancia neplatí.

Ako sme ťa informovali aj v samostatnom článku, policajti na Slovensku využívajú niekoľko rôznych druhov radarov a špeciálnych kamier. Tie sa delia podľa princípu, na ktorom pracujú – ide najmä o laserové radary, videokamery pre meranie na úsekoch ciest a radary na princípe Dopplerovho javu. Známe laserové radary sa využívajú práve pri statickom meraní rýchlosti, no merať je možné aj voľnou rukou.

TASR/AP

Práve vďaka svojej technológii môžu tieto radary fungovať a presne merať aj počas jazdy, a to s presnosťou +-3 km/h a pri rýchlosti nad 100 km/h je odchýlka 3 % z nameranej rýchlosti. Radary Ramer zvládajú merať v oboch smeroch, a tak im neutečie žiadny cestný pirát.

Maximálny dosah radaru je však obmedzený na 60 metrov. O čosi presnejším radarom je MultaRadar CD od spoločnosti Genevo, ktorý zmeria rýchlosť s presnosťou už +- 1 km/h a nad 100 km/h je odchýlka 1 % z nameranej rýchlosti. Naraz pritom zvládne monitorovať aj 6 jazdných pruhov.

Špičkové radary v službách slovenskej polície

Z tohto typu sú vo výbave slovenskej polície radary typu TrueCAM od Laser Technology. Toto zariadenie dovidí na vzdialenosť 1,2 až 1,5 km a dokáže zaznamenať rýchlosť jazdy s presnosťou +-2 km/h. Vstavaná 3 MPx kamera postačuje na to, aby zachytila detailnú ŠPZ auta a tvár vodiča.

Najviac radarov vo výbave dopravnej polície s označením Ramer však pochádza od spoločnosti Ramet  a práve tie pracujú na princípe Dopplerovho javu. Modely Ramer AD 9C, Ramer AD 9O, Ramer 7 M-M, Ramer 7 CCD, Ramer 7 CCD-U a Ramer 10C môžu vodiči vidieť aj ako „bradavicu“ na nárazníku policajného auta.

Z úrovne luxusu vrcholnej verzie nového BMW rady 7 sme ostali ohromení

Navyše, Slovensko v roku 2023 zaplavilo takmer 300 kamier, ktoré automaticky vyhodnocujú priestupky vodičov na cestách. Ako vyplýva zo štúdie a dát Ministerstva financií SR, na nákup stoviek kamier a radarov chce štát využiť peniaze z plánu obnovy. Z neho môže čerpať až do roku 2026.

Investícia 34,1 miliónov má pokryť kúpu 279 nových cestných rýchlomerov a analytických kamier (radarov) v celkovej hodnote 17,9 milióna eur. Ďalej nákup kapacít na ukladanie záznamov o priestupkoch a prejazdoch za 7,7 milióna eur a vývoj informačného systému za 5,8 milióna eur na automatizáciu konania.

Čo z toho vyplýva?

Jednoducho to, že na cestách by si nemal v žiadnom prípade riskovať a spoliehať sa na „babské rady“ o tom, ako oklamať rýchlostné radary. Aj tak nikdy nevieš, či ta daný radar meria 20 metrov pred sebou, alebo celý kilometer. Mimo to, prudkým brzdením pred radarom, ktoré ti aj tak pred mastnou pokutou nepomôže iba ohrozuješ cestnú premávku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú