Pokles aj o 20 %. Rozdiel v letnom a zimnom dojazde populárnych elektromobilov ťa poriadne zaskočí
Zima dáva elektromobilom zabrať. Portál Autocar sa pozrel na rozdiely zimného a letného dojazdu najpopulárnejších elektromobilov súčasnosti, rozdiel v niektorých prípadoch presiahol 20 %.
Hodnoty dojazdu udávané výrobcom sú v drvivej väčšine prípadov vyššie než tie, ktoré dokáže elektromobil dosiahnuť v reálnom svete. Dokonca ani počas leta sa niektoré modely nedokážu priblížiť dojazdu, ktorý udáva výrobca.
V zime je tento rozdiel ešte markantnejší, o čom svedčí aj porovnanie niekoľkých populárnych elektromobilov. Na prekvapenie najhoršie dopadol najdrahší a najluxusnejší testovaný elektromobil, Porsche Taycan 4S s 83,7 kWh batériou.
V lete Taycan prešiel na jedno nabitie 452 km, no v zime jeho dojazd klesol iba na 360 km. To predstavuje pokles o viac ako 20 %, čo je pri luxusnom elektromobile neakceptovateľné.
Do testu sa dostala aj Škoda Enyaq v konfigurácii s 58 kWh batériou, ktorá predstavuje zlatú strednú cestu v rámci ponúkaných motorizácií. Enyaq iV 60 prešiel v lete na jedno nabitie 333 km, v zime to bolo už len 280 km. Pokles dojazdu je však oproti Taycanu nižší, pri Škode činí 15,7 %.
Test odhalil dôležitosť jedného komponentu
Do testu sa dostali aj elektromobily, ktoré zatiaľ stihli novinári z Autocar preveriť iba v zimných podmienkach. Pri nich sledovali rozdiel v dojazde WLTP, ktorý udáva výrobca a dojazde v reálnych zimných podmienkach.
V tomto smere najhoršie dopadol Fiat 500. Podľa WLTP metodiky by malo auto zvládnuť prejsť na jedno nabitie 318 km, no v zime sa novinárom podarilo dosiahnuť iba 189 km, čo predstavuje pokles až o 40 %.
V porovnaní zimného dojazdu s hodnotou WLTP si najlepšie viedlo Porsche Taycan 4S, ktoré papierovo prejde 461 km na jedno nabitie. V zime však oproti tejto hodnote prešiel elektromobil na jedno nabitie o 21 % menej.
Ako uvádza portál InsideEVs, test okrem iného ukazuje aj dôležitosť tepelného čerpadla, ktoré v zime výrazným spôsobom pomáha elektromobilom predĺžiť dojazd.
Elektromobily vybavené týmto komponentom prešli v zime v priemere o 25 % menej oproti hodnotám WLTP. Naopak modely, ktoré nie sú vybavené tepelným čerpadlom, prešli v priemere až o 34 % menej kilometrov na jedno nabitie.
Elektromobil vyžaduje iný štýl jazdy
Priemerný dojazd súčasných elektromobilov sa pohybuje na úrovni 400-500 km, no tie najlepšie elektrické autá dokážu na jedno nabitie prejsť vyše 600 km.
Reálne hodnoty dojazdu sú častokrát nižšie oproti hodnotám, ktoré uvádza výrobca, no ak dodržíš niekoľko pravidiel, reálny dojazd elektromobilu sa môže výrazne priblížiť, či dokonca prekonať ten „papierový“. Elektrické autá si vyžadujú odlišný štýl jazdy ako autá so spaľovacím motorom.
V tomto článku sme priniesli niekoľko tipov, vďaka ktorým môžeš dojazd elektrického auta maximalizovať na čo najvyššiu hodnotu aj bez toho, aby si musel výraznejšie uberať z komfortu jazdy či rapídne predĺžiť čas príjazdu do cieľa.
Stačí jazdiť s ľahšou nohou na plyne, čo najviac využívať rekuperáciu a interiér vykurovať s rozumom. To je ale len niekoľko z množstva tipov, ktoré môžeš urobiť. Pri dodržaní všetkých sa reálnym dojazdom môžeš pokojne priblížiť tomu papierovému.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
Európska únia opäť pretláča elektromobily. Chce predĺžiť finančnú výnimku, ktorá má odpísať spaľováky
BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Veľká zmena počasia sa blíži: Na Slovensko mieria prvé zrážky po týždňoch sucha, hlásia experti
Hit medzi proteínovými doplnkami ničí črevnú mikroflóru. Odborník ho spája s rakovinou hrubého čreva
Už 300 rokov vzdorujú modernému svetu: Amiši žijú bez smartfónu či elektriny, mladých nepresvedčí ani „Rumspringa“
Elitného exšéfa tímu NAKA zadržala inšpekcia. Jeho obvinenie má súvisieť s Ficom
Neprepichuj pľuzgiere a zabudni na ľad: TOP 5 overených tipov na spálenú kožu. Väčšina Slovákov robí presný opak
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Veľká zmena v slovenskej energetike: ZSE a VSE sa spojili, vzniká nová éra
Trump má vážny problém. Iránski hackeri hrozia, že zverejnia 100 GB dát e-mailov „jeho ľudí“
Uniknuté dokumenty odhalili problémy Nissanu. Reštrukturalizácia už začala
46 stupňov v tieni a výstrahy naprieč kontinentom. Európa zažíva extrémne leto
EÚ odobrila dotácie na elektrinu pre firmy. Podmienkou sú investície do úspor
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP