Pohorel aj autopilot v Tesle. Test autonómneho riadenia v moderných autách dopadol katastrofálne
Od plnohodnotného autopilota sme ešte poriadne ďaleko. Svedčí o tom aj nedávny test dostupných asistenčných systémov Americkej automobilovej asociácie (AAA).
Ako upozornil portál Živě.cz, v krízových situáciách dokonca pohorela aj Tesla.
Zrejme nikto so zdravým rozumom by nezveril svoj život do rúk technológie, na ktorú sa nedá spoľahnúť na 100 %. V súčasnosti však niektorí vodiči zneužívajú funkciu Full-Self Driving od Tesly takým spôsobom, že plne prenechajú riadenie na tohto pokročilého asistenta jazdy.
To je však absolútne nezodpovedné. Aj keď je FSD považovaný za najpokročilejšieho asistenta jazdy v komerčnej prevádzke, samotná Tesla upozorňuje, že nejde o autopilota a tak je potrebné sa neustále venovať riadeniu auta.
O tom, že ani Tesla nie je neomylná a že si s väčšinou kritických situácií neporadí, svedčí aj nový test AAA.
Náhle prekážky sú problémom
Americká automobilová asociácia testovala celkovo tri systémy.
FSD od Tesly, HDA automobilky Hyundai a technológiu EyeSight vo vozidle Subaru. Samotný test mal niekoľko úrovní, od bežných situácií až po tie krízové.
Pri bežnej prevádzke fungovali všetky tri spomenuté systémy bez najmenších problémov. Adaptívny tempomat v kombinácii so systémom udržiavania v jazdnom pruhu dokázal takmer autonómne viest vozidlo na diaľnici či dobre označenej okreske.
V skutočnom svete ale nič nie je dokonalé a s krízovými situáciami sa stretávame na dennom poriadku. Napríklad také vbehnutie cyklistu priamo pred vozidlo. Až pri piatich z 15 testovacích pokusov došlo k zrážke auta s figurínou cyklistu.
Rovnako situácia, kedy protiidúce vozidlo vybočilo zo svojho jazdného pruhu a hrozila čelná zrážka, nedopadla úplne najlepšie.
Systém HDA od Hyundai a EyeSight od Subaru na danú situáciu prakticky nijak nereagovali. Tesla Model 3 zastavila vo svojom jazdnom pruhu, no zrážke sa vozidlo vôbec nesnažilo vyhnúť.
Legislatívne je najďalej Mercedes
Mercedes sprístupnil autopilota 3. úrovne zákazníkom v Nemecku 17. mája. Funkcia je pochopiteľne dostupná iba pri dvojici vlajkových modelov, teda modeloch EQS a novej triedy S.
Systém DRIVE PILOT vyjde majiteľov klasického „S-ka“ na rovných 5 000 €, majitelia EQS si budú musieť priplatiť o niečo viac, teda 7 430 €. Ako informuje Green Car Congress, technológia dokáže úplne prevziať vedenie nad vozidlom za určitých špecifických podmienok.
Funguje iba na vyhovujúcich diaľničných úsekoch a do rýchlosti 60 km/h. Z toho vyplýva, že DRIVE PILOT tretej úrovne je určený predovšetkým na jazdu v kolóne. V týchto podmienkach si ale dokáže poradiť aj s neočakávanými situáciami zo strany ostatných vodičov. Systém navyše číta dopravné značenia a na základe toho mení jazdný pruh či upravuje rýchlosť.
Od vyšších úrovni sme na míle ďaleko
Za plnohodnotného autopilota môžeme považovať až poslednú zo šiestich úrovní autonómnej jazdy. V tomto štádiu zvláda vozidlo všetky úkony miesto vodiča, no aj tretia úroveň dokáže za určitých podmienok úplne prevziať kontrolu nad autom.
Celkovo máme 6 úrovní autonómnosti. Tu je popis toho, čo musí auto na danej úrovni zvládnuť:
- Úroveň 0 – žiadni asistenti, všetky úlohy pri riadení vykonáva vodič
- Úroveň 1 – o riadenie sa stará vodič, auto však napríklad dokáže samo upravovať rýchlosť, alebo disponuje systémom udržiavania v jazdných pruhoch
- Úroveň 2 – auto už dokáže na krátky čas prevziať kontrolu nad riadením, vodič však musí byť neustále v pozore
- Úroveň 3 – na základe zvolenej trasy dokáže autopilot vykonávať všetky úkony miesto vodiča, vodič však musí neustále sledovať okolie a zasiahnuť v prípade núdze
- Úroveň 4 – systém je schopný plne autonómnej jazdy no v prípade krízovej situácie vozidlo zastaví a vodič nad ním preberá kontrolu
- Úroveň 5 – systém je schopný plne autonómnej jazdy, zvláda aj riešenie krízových situácií, vodič vo vozidle nie je potrebný
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Štát všetkých zaskočil: Tisíce Slovákov nepotrebujú PZP (PREHĽAD)
Dotácie až 100 % a žiadna byrokracia. Susedná krajina rozdá stovky miliónov na elektromobilitu
Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
Takúto batériu ešte nikto nevidel. Funguje bez najnebezpečnejšej zložky v elektromobiloch
Škoda vylepšila všetko, čo sa dalo. Vyskúšali sme nový Enyaq, má TOP spotrebu a žiadnu chybu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
300-tisíc mŕtvych a milión ľudí bez domova. Japonsku hrozí najničivejšie zemetrasenie v dejinách
Študovaný odborník vyvracia mýty: 5 chýb pri prerušovanom pôste, ktoré ti zničia výsledky
Vlaky meškajú viac ako 100 minút: Nehoda na železničnej trati skončila tragicky
Island zasiahla silná sopečná erupcia: Vznikla 500-metrová trhlina, vyhlásili červený poplach
3 mladí inovátori získali 23 miliónov eur: Ich lacné senzory konkurujú predraženým vojenským systémom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Štát všetkých zaskočil: Tisíce Slovákov nepotrebujú PZP (PREHĽAD)
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Takúto batériu ešte nikto nevidel. Funguje bez najnebezpečnejšej zložky v elektromobiloch
- Vydrží 20 rokov a má účinnosť 90 %. Nová batéria prekonala Teslu v skladovaní energie
- VIDEO: Dron odhalil megatováreň BYD pre vyše 100-tisíc ľudí, bude väčšia ako Nitra
-
- Štát všetkých zaskočil: Tisíce Slovákov nepotrebujú PZP (PREHĽAD)
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Kraľujú v rebríčkoch spoľahlivosti. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Vydrží 20 rokov a má účinnosť 90 %. Nová batéria prekonala Teslu v skladovaní energie
-
- Štát všetkých zaskočil: Tisíce Slovákov nepotrebujú PZP (PREHĽAD)
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Kraľujú v rebríčkoch spoľahlivosti. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Vyhodí až tretinu ľudí. Japonská automobilka začala masívne nahrádzať pracovníkov robotmi
Európa si pred zimou vydýchne. Nórsko zvýši letný export plynu
Klimatická zmena mení správanie Slovákov. Viac šetria a investujú do úspor
Zatvorené navždy. Fínsko sa rozlúčilo s jedným typom elektrární
Zázrak pod pieskom. Vedci odhalili starobylú studňu plnú tajomstiev
Česko si testuje odolnosť. Strategické zásoby ropy vystačia na dva mesiace
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
300-tisíc mŕtvych a milión ľudí bez domova. Japonsku hrozí najničivejšie zemetrasenie v dejinách
Študovaný odborník vyvracia mýty: 5 chýb pri prerušovanom pôste, ktoré ti zničia výsledky
Vlaky meškajú viac ako 100 minút: Nehoda na železničnej trati skončila tragicky
Island zasiahla silná sopečná erupcia: Vznikla 500-metrová trhlina, vyhlásili červený poplach
3 mladí inovátori získali 23 miliónov eur: Ich lacné senzory konkurujú predraženým vojenským systémom
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené