V odpadkovom koši sa možno skrýva kľúč k čistejšiemu lietaniu. Najnovší výskum ukazuje, že bežný mestský odpad by sa mohol stať významným zdrojom udržateľného leteckého paliva (SAF). Podľa štúdie vedcov z univerzity Tsinghua a Harvard-China Project on Energy, Economy, and Environment by sa tak podarilo znížiť uhlíkovú stopu leteckej dopravy až o 90 %. Ide pritom od zvyškov jedla až po obaly.

Letecký priemysel dnes zodpovedá približne za 2,5 % globálnych emisií oxidu uhličitého, pričom dopyt po leteckej doprave má do roku 2040 narásť dvojnásobne. Kým cestná doprava prechádza masívnou elektrifikáciou, lietadlá sa na podobnú transformáciu zatiaľ nemajú ako pripraviť. A práve tu vstupuje do hry SAF, teda palivo vyrábané z obnoviteľných alebo odpadových zdrojov, ktoré je možné použiť v súčasných leteckých motoroch bez nutnosti úprav. Na tému upozornil portál Interesting Engineering.

Zdroj energie, nie problém

Podiel udržateľného leteckého paliva na celosvetovej spotrebe zatiaľ tvorí menej ako jedno percento. Hlavným dôvodom sú vysoké náklady a obmedzené kapacity výroby. Nový výskum však prináša riešenie: transformáciu komunálneho odpadu na nízkoemisné a cenovo dostupné letecké palivo.

„Na rozdiel od cestnej dopravy, ktorá rýchlo smeruje k elektrifikácii, nemá letectvo jedno univerzálne riešenie na dosiahnutie uhlíkovej neutrality. Premena každodenného odpadu na letecké palivo by mohla byť inovatívnym, no zároveň realistickým krokom k čistejšiemu lietaniu,“ vysvetľuje hlavná autorka štúdie Jingran Zhang, postdoktorandka z Harvard-China Project.

Komunálny odpad pozostáva z organických zvyškov, plastov, papiera či kovov, ktoré dnes najčastejšie končia na skládkach alebo v spaľovniach. Proces premeny odpadu na palivo pomocou splyňovania a Fischer-Tropschovej syntézy prináša dvojnásobný prínos: znižuje emisie a zároveň minimalizuje objem odpadu, ktorý treba likvidovať.

Výskumníci zistili, že priemyselné systémy tohto typu dokážu premeniť až tretinu uhlíkových vstupov na kvapalné palivo. Účinnosť by sa mohla ešte zvýšiť, ak by sa pri výrobe zachytával oxid uhličitý alebo pridával zelený vodík.

Ryanair.
Pixabay (Úprava redakcie)

Potenciál pre globálnu transformáciu

Okrem výrazného zníženia emisií ponúka táto technológia aj environmentálne výhody pre samotné mestá. Pomáha im zvládať narastajúce množstvo odpadu a približuje ich k cieľom nulového odpadu. „Premenou mestského odpadu na nízkouhlíkové letecké palivo, ktoré je okamžite použiteľné v dnešných motoroch, môžeme začať znižovať emisie bez čakania na nové technológie,“ dodáva Zhang.

Podľa štúdie by komunálny odpad mohol celosvetovo produkovať približne 50 miliónov ton leteckého paliva, čo by pokrylo asi 16 % emisií tohto sektora. Ak by sa do procesu pridával zelený vodík, výstup by mohol dosiahnuť až 80 miliónov ton, čo predstavuje 28 % svetového dopytu po leteckom palive a zníženie o 270 miliónov ton CO₂ ročne.

Tieto čísla presahujú dokonca aj ambiciózne európske ciele. EÚ totiž požaduje, aby letecké spoločnosti do roku 2025 používali minimálne 2 % SAF, pričom do roku 2050 má tento podiel dosiahnuť až 70 %. V USA je cieľ ešte odvážnejší: do polovice storočia vyrábať 35 miliárd galónov udržateľného leteckého paliva ročne.

„Táto štúdia predstavuje plán, ako premeniť mestský odpad na udržateľné letecké palivo s výraznými environmentálnymi aj ekonomickými prínosmi. Aby sa však vízia stala realitou, bude potrebná úzka spolupráca vlád, výrobcov palív, leteckých spoločností aj výrobcov lietadiel. Len tak dokážeme urýchliť prechod letectva na nulové emisie,“ uviedol vedúci autor výskumu Michael B. McElroy, predseda Harvard-China Project.

Riešenie klimatickej záťaže letectva tak nemusí ležať len v technológiách budúcnosti. Možno sa už dnes nachádza v našich smetných košoch a čaká len na to, kým ho dokážeme správne využiť.

Čítajte viac z kategórie: Ekológia

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP