Za najrýchlejšie lietadlo na svete je dodnes považovaný legendárny SR-71 Blackbird, ktorý dokázal počas letu dosiahnuť neuveriteľnú rýchlosť cez 3 600 km/h a zahriať tak svoj trup na niekoľko stoviek stupňov. V skutočnosti však mali Spojené štáty v rukách stroj X-15, ktorý letel oveľa skôr a okrem množstva iných rekordov dosiahol aj takmer dvojnásobnú rýchlosť ako SR-71.

Legenda pod krídlom väčšej legendy

Experimentálne raketové lietadlo X-15, zostrojené spoločnosťou NAA (Severoamerické letectvo), predstavovalo koncom 50. a začiatkom 60. rokov kľúčovú časť leteckých technológií USA. Jeho operáciu mali v rukách najmä Vzdušné sily Spojených štátov, na letoch sa však podieľala aj NASA, ktorá vďaka nemu zásadne posunula vedu vpred.

NASA

Je len ťažké hovoriť o klasickom lietadle a to nie len kvôli raketovému pohonu, ale tiež skutočnosti, že ho do vzduchu muselo vyniesť väčšie lietadlo. Ako píše AeroSpaceWeb, bol ním známy bombardér B-52, ktorý vošiel do služby v roku 1952 a Štáty ho používajú dodnes. B-52 vynášala lietadlá X-15 do výšky približne 13 700 m a spod svojho krídla ich vypustila pri rýchlosti cez 800 km/h.

X-15 riadilo za celú dobu prevádzky 12 rôznych pilotov, medzi ktorých sa dostali aj veľké mená, ako napríklad Neil Armstrong, ktorý sa zároveň stal prvým človekom na Mesiaci. NAA postavila len tri tieto stroje, celkovo však vykonali až 199 letov, pričom jeden z nich skončil tragicky, spomína CNN.

Majestátny stroj

X-15 vážili, aj s palivom, vyše 15 000 kg a dokázali doletieť do vzdialenosti 450 km. Na dĺžku meral 15,47 m a ich rozpätie krídel dosahovalo len 6,81 m. Veľmi dôležitý bol čo najnižší aerodynamický odpor a vo vyšších vrstvách atmosféry sa tieto lietadlá spoliehali najmä na reakčné dýzy.

NASA

Niektoré časti trupu pozostávali zo špeciálnej niklovej zliatiny Inconel-X 750, ktorá dobre odoláva vysokým teplotám. Ako totiž spomína Wired, nos a hrany krídel dosahovali počas letu teplotu až cez 700 °C, čo je oveľa viac, než s čím sa neskôr stretával SR-71 Blackbird. Kokpit X-15 bol vybavený aj sedadlom, ktoré malo schopnosť katapultácie, piloti ho však nevyužili ani raz.

Piloti sa stali astronautmi
Startitup PREMIUM logo
Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

(Zrušiť môžeš kedykoľvek)

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú