Ak na palubnom počítači auta zasvieti dojazd 0 kilometrov, nie je to príjemná situácia pre žiadneho šoféra, či už jazdí na spaľováku, alebo na elektrickom aute. Čerpaciu stanicu nájdeš na každom kroku, no s nabíjacími stanicami je to už o čosi horšie. Čo teda robiť, ak sa ti elektromobil úplne vybije?

Test úplného vybitia som plánoval dlhšiu dobu a v podstate som chcel celú situáciu iba „simulovať“, teda naplánovať si vybitie auta niekde v okolí nabíjačky, aby som predišiel stresovým situáciám. Osud to ale zariadil inak, vôbec poprvýkrát v živote sa mi stalo, že nabíjačka, na ktorej som plánoval nabíjať, bola nefunkčná a ja som tak bol nútený vyhľadať inú.

Mário Šimovič/FonTech

Problém bol v tom, že elektromobil ukazoval dojazd iba 17 km a najbližšia nabíjačka bola vzdialená 15 km, avšak po diaľnici, kde je spotreba elektromobilu podstatne vyššia.

Ako modelové vozidlo bol využitý Mercedes EQA 250, elektromobily iných automobiliek sa v podobných kritických situáciách môžu správať odlišne.

Mercedes sa snažil „prežiť za každú cenu“

Ihneď ako som vyšiel na diaľnicu, palubný počítač vypísal hlášku, že výkon vozidla je značne obmedzený. Zobrazenie tejto informácie chválim, vodič je v takomto prípade informovaný, že pod plynovým pedálom nemá plný výkon, o ktorý sa opiera pri bežných situáciách, napríklad pri predbiehaní.

Okrem hlášky, ktorú sa nedala zrušiť, sa v pravom hornom rohu virtuálnych budíkov zobrazil znak korytnačky, no v tomto momente bol elektromobil ešte stále dostatočne živý a aj napriek obmedzenému výkonu sa dalo po diaľnici jazdiť rýchlosťou 140 km/h.

Mário Šimovič/FonTech

Takýmto tempom som prešiel celú cestu až k nabíjačke, výkon sa postupne stále viac a viac znižoval, no maximálna rýchlosť sa až k samému koncu znížila na 130 km/h. Tu sa ale bavíme o menej ako 5 % kapacity batérie a dojazde na úrovni 6 km.

Po príchode k nabíjacej stanici, ktorá bola od miesta môjho štartu vzdialená 15 km, palubný počítač ukazoval dojazd 6 km, no pri štarte bol dojazd na úrovni 17 km. Jednoduchá matematika hovorí, že pri nabíjačke by mali zostať nanajvýš 2 km dojazdu.

Elektromobil sa ale snažil prežiť za každú cenu a postupným znižovaním výkonu maximalizoval svoj dojazd. Bol som milo prekvapený, že auto nevyplo komfortné funkcie, ako napríklad klimatizáciu.

Mário Šimovič/FonTech

Ja som mal ale v pláne auto vybiť na úplnú nulu, preto som sa vybral do vedľajšej obce vzdialenej 4 km od nabíjačky, kde som sa následne otočil a zamieril späť. Zo 6 km dojazdu mi po absolvovaní 8 km okruhu zostával pri nabíjačke dojazd na úrovni 1 km.

To ešte stále nie je nula, preto som zamieril do obce na opačnú stranu, ktorá je vzdialená 3 km od nabíjacej stanice. Po pár stovkách metrov mi konečne palubný počítač vypísal dojazd na úrovni 0 km a zároveň aj kapacita batérie ukazovala 0 %. Až v tomto momente teda pre mňa začal ten „pravý test“.

Dokáže jazdiť aj s úplnou nulou

Pri dosiahnutí 0 km dojazdu bol už Mercedes EQA výrazne „lenivý“ a obmedzenie výkonu citeľné, no v takejto situácii je výkon to posledné, čo vodič potrebuje. Základom je dostať sa k najbližšej nabíjačke, čo sa dá aj s úplne vybitou batériou a dojazdom 0 km.

Mário Šimovič/FonTech

Od momentu, kedy spomínaný 0 km dojazd zasvietil, som prešiel ešte 5 km plnohodnotným „okreskovým“ tempom. Následne som sa ešte točil v okolí nabíjačky, kde som najazdil ďalších 5 km. Elektromobil sa stále úplne nevypol, no výkon bol už natoľko obmedzený, že bolo veľkým problémom rozhýbať ho na vyššie rýchlosti.

Môžem teda skonštatovať, že toto bola pre Mercedes EQA „konečná“. Elektromobil prešiel ešte ďalších 10 km po tom, čo sa zdanlivo úplne vybil a ukazoval dojazd na úrovni 0 km.

Aby som nezabudol, EQA musím znova pochváliť za jednu veľmi dôležitú vlastnosť elektromobilov, ktorou je nabíjacia krivka. V prípade malého Mercedesu je priam neuveriteľná.

Mário Šimovič/FonTech

Iba pár sekúnd po pripojení k nabíjačke sa EQA začalo nabíjať plným výkonom a v istých momentoch dokonca úroveň 100 kW prekonalo.

Elektrické autá majú „tajnú rezervu“

Aj z nášho testu vyplýva, že batéria elektromobilu si necháva ešte akúsi „tajnú rezervu“, ktorá ťa podrží v prípade, že jazdíš na hrane úplného vybitia batérie. Potvrdil to dokonca aj nedávny test agentúry Edmunds, ktorý v tomto smere preveril hneď niekoľko elektromobilov.

Pozoruhodný výsledok v ňom dosiahla Tesla Model 3, ktorá prešla po tom, čo indikovala dojazd 0 km, ďalších 41 km. Spomedzi testovaných modelov najhoršie obstál Ford Mustang Mach-E, ktorý prešiel iba 11,7 kilometra, až napokon systémy auta úplne zhasli.

Odťah či odtlačenie ako najlepšie možnosti v prípade núdze

Nie vždy to musí dopadnúť šťastne, že máš nablízku nabíjačku, preto sme sa zástupcov viacerých automobiliek spýtali, čo odporúčajú svojim zákazníkom robiť v prípade, že sa im elektromobil na ceste úplne vybije.

„Rovnako ako v prípade nedostatku paliva v nádrži pri vozidlách so spaľovacím motorom, aj v prípade, ak dôjde k úplnému vybitiu vysokonapäťovej batérie z dôvodu nedostatočného nabitia je možné využiť asistenčnú službu HYUNDAI ASSISTANCE, ktorá zabezpečí odťah/odvoz vozidla. Keďže sa však v uvedenom prípade jedná o poruchu spôsobenú vlastným zavinením vodiča vozidla, je takáto služba spoplatnená,“ vyjadril sa pre FonTech.sk Marek Kopča, PR manažér automobilky Hyundai.

Michal Varga/FonTech

K úplnému vybitiu elektrického auta pristupuje podobným spôsobom aj Volkswagen. Marek Chovanec, PR manažér automobilky pre FonTech.sk prezradil, že aj v ich prípade je pri úplnom vybití nutné zavolať odťahovú službu, ktorú si však zákazník platí sám podobne, ako keby mu došlo palivo.

Čo ale v prípade úplného vybitia? Hrozí poškodenie batérie?

Aj keď sa vozidlo vybije na úroveň, že už nedokáže samostatne jazdiť, kapacita akumulátora nemá úplne nulovú energiu. Ide iba o takzvanú „užívateľskú nulu“, samotná batéria si necháva rezervu práve pre takýto prípad, a teda aby sa zabránilo jej poškodeniu. Batéria je tak stále nabitá na určité percento, preto aj pri jej zdanlivo úplnom vybití nehrozí žiadna väčšia degradácia či poškodenie,“ informuje Marek Chovanec.

Michal Varga/FonTech

Otázky týkajúce sa úplného vybitia elektromobilu sme pochopiteľne smerovali aj na automobilku Mercedes.

„Majitelia našich elektromobilov majú pri úplnom vybití hneď niekoľko možností. Tou prvou je, že vozidlo môžu odtiahnuť iným vozidlom a to maximálne rýchlosťou do 50 km/h do vzdialenosti 50 km. Druhou možnosťou je využitie služby Mobilo, ktorá vybitý elektromobil odtiahne k najbližšej nabíjacej stanici. Záruka Mobilo platí až na 30 rokov od kúpy vozidla v prípade, že so svojim elektromobilom absolvujete pravidelné servisné prehliadky v autorizovaných servisoch.“

„Treťou možnosťou je priniesť k vybitému elektromobilu centrálu a nabiť ho skrz 220 V nabíjačku aspoň na kapacitu, než vozidlo prejde k najbližšej nabíjacej stanici,“ informuje FonTech.sk Michal Žitný, PR manažér automobilky.

Aj v prípade Mercedesu disponujú akumulátory inteligentným softvérom, ktorý zabraňuje ich úplnému vybitiu a prípadnému poškodeniu. Aj po dosiahnutí kapacity batérie 0 % ide iba o nulu, ktorá sa zobrazuje používateľovi. Auto z bezpečnostného hľadiska „zhasne“ skôr, než sa jeho akumulátor vybije do kritických hodnôt.

Michal Varga/FonTech

Mercedes však neodporúča jazdiť „na nulu“ rovnako, ako neodporúča auto nabíjať a dlhodobo udržiavať v 100 % stave nabitia. Pri dlhodobom odstavení sa odporúča, aby bol akumulátor nabitý na 50 %. Ideálne rozmedzie nabitia je medzi 30 % až 70 %, ak bude majiteľ svoj elektromobil prevažne udržiavať v týchto hodnotách, maximalizuje tým životnosť svojej batérie.

Jazdiť na hrane sa neodporúča

Jazdiť na hranici úplného vybitia teda neodporúča ani jeden zo zástupcov automobiliek. V prípade úplného vyšťavenia batérie totiž hrozí poškodenie, ktoré môže spôsobiť rapídnu degradáciu jej kapacity.

V zásade pri elektromobile platí to isté, čo pri aute so spaľovacím motorom. Ani pri spaľovákoch sa neodporúča jazdiť na rezervu. Optimálny stav nabitia elektrického auta je v rozmedzí 20 % až 80 %.

Michal Varga/FonTech

Ak teda budeš udržiavať svoj elektromobil medzi týmito hodnotami, maximalizuješ tým životnosť svojej batérie, znížiš úroveň degradácie a je dosť možné, že v takomto prípade batéria skutočne „prežije“ elektromobil, ktorého karoséria časom rovnako začne pociťovať zub času.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú