Otestovali elektromobily v zimných podmienkach. Jeden model s dojazdom pohorel
Pri kúpe nového elektromobilu vstupuje do rozhodovania viacero faktorov. Nie je žiadnym tajomstvom, že najdôležitejší pre väčšinu z nás je dojazd. Ten závisí predovšetkým od ideálnych podmienok ako terén, štýl jazdy či počasie. Práve na posledný ukazovateľ sa pozrela Nórska automobilová federácia (NAF).
Nórsko patrí spolu s ďalšími škandinávskymi krajinami medzi tie s najväčším počtom elektromobilov na cestách. Rozdiely v dojazdoch bývajú naozaj obrovské. Niektoré dokážu prejsť veľmi slušné vzdialenosti, no iné naopak postačujú len na jazdu po meste. Všetko totiž závisí od batérie. Presnejšie povedané od jej kapacity, ktorá je v tomto smere kľúčová.
Ako však bolo vyššie spomenuté, na dojazd vplýva aj faktor, ktorý ovplyvniť nedokážeme. Tým je hlavne chladné počasie, ktoré batériám príliš neprospieva. Túto skutočnosť sa rozhodla preskúmať Nórska automobilová asociácia, ktorá do svojho testu zaradila až 20 áut ponúkaných na nórskom trhu.
Autá preverili ťažké podmienky
Test prebiehal v nórskych podmienkach. Počas testu preto často snežilo a teploty sa pohybovali na úrovni od +3 do – 6 stupňov. Testovacia trasa začínala v hlavnom meste Oslo a jej cieľ bol stanovený v meste Hafjell. Celková dĺžka trate predstavovala 482 km, čo je na daný test absolútne postačujúce. Zaujímavosťou však je, že za volantom nesedeli profesionálni vodiči.
Federácia sa rozhodla za volant posadiť priemerných vodičov, ktorí mali jazdiť rovnako ako na svojich súkromných vozidlách, pričom sa dbalo na dodržiavanie rýchlostných limitov. Aby bol test čo najpresnejší. Trasa obsahovala diaľnice, ale aj bežné cesty po nórskych okresoch. Okrem toho mali všetky vozidlá nastavený úsporný režim a palubné kúrenie bolo nastavené na 21 stupňov.
Aby toho nebolo málo, každé vozidlo malo zapnuté vyhrievanie sedadiel na maximum. Rýchlosť sa počas testu pohybovala na úrovni od 60 do 110 km/h, pričom po zahriatí batérie bolo skúšané aj ich nabíjanie z 10 na 80 % kapacity.
V podobnom teste kraľovala Tesla
Podobný test nedávno zverejnil aj YouTube kanál Carwow. Ten si zobral na paškál 6 modelov od rôznych značiek, ktoré naopak skúšal v anglických podmienkach. Prvé miesto v tomto teste obsadila Tesla Model 3, ktorá na jedno nabitie dokázala prejsť 434 km. Na druhom mieste skončila možno prekvapivo Kia e-Niro, ktorej udávaný dojazd bol 455 km a v teste dokázala prejsť slušných 410 km.
Naopak sklamaním bol Mercedes EQC, ktorý sme testovali aj v našom redakčnom teste. Mercedes uvádzal dojazd na úrovni 417 km, no v teste vozidlo prešlo len 194 míľ, čo je v prepočte „len“ 312 km. Tento údaj teda predstavoval len 75 % z udávaného dojazdu automobilkou. Test bol uskutočnený hlavne z toho dôvodu, že až 35 % ľudí pripustilo obavu z uviaznutia na ceste z dôvodu vybitia batérie.
Nórsky test vyhral Hyundai, sklamal Opel
Víťazom testu NAF sa nakoniec stal model Hyundai Kona, ktorého odchýlka medzi udávaným a skutočným dojazdom dosiahla rozdiel len 9,91 %. Kona tak patrí medzi dve vozidlá z celého testu, ktorých odchýlka sa dostala pod 10 %. Tým druhým vozidlom je možno prekvapujúco Volkswagen e-UP!, ktorého odchýlka dosiahla 9,96 %.
Model | Dojazd podľa WLTP | Dojazd v teste | Odchýlka (km) | Odchýlka (%) |
Tesla Model S | 610 km | 469,8 km | 160,2 km | 26,26 % |
Tesla Model X | 507 km | 419,6 km | 87,4 km | 17,24 % |
Tesla Model 3 | 560 km | 404,4 km | 155,6 km | 27,79 % |
Hyundai Kona | 449 km | 404,5 km | 44,5 km | 9,91 % |
Kia e-Niro | 455 km | 360,3 km | 94,7 km | 20,81 % |
Kia e-Soul | 452 km | 352 km | 100 km | 22,12 % |
Audi e-tron 55 | 431 km | 341 km | 57 km | 14,32 % |
Audi e-tron 50 | 332 km | 259 km | 40 km | 13,38 % |
Jaguar I-pace | 470 km | 333,8 km | 102,2 km | 23,44 % |
Ak sa pozrieme na konkrétne čísla, automobilka Hyundai udávala dojazd podľa metodiky WLTP na úrovni 449 km. V teste dokázalo vozidlo prejsť veľmi slušných 404,5 km. Volkswagen udával dojazd 258 km a v skutočnosti dokázal prejsť 226 km. Na druhom konci tabuľky skončil Opel Ampera-e, ktorého odchýlka dosiahla až 29,81 %. Rozdiel medzi udávaným a skutočným dojazdom totiž predstavoval až 126,1 km, čo je naozaj dosť.
Model | Dojazd podľa WLTP | Dojazd v teste | Odchýlka (km) | Odchýlka (%) |
Renault ZOE 50 | 395 km | 316,3 km | 63,7 km | 16,76% |
Mercedes Benz EQC | 417 km | 307 Km | 97 km | 24,01% |
Nissan Leaf 62 | 385 km | 298,7 km | 86,3 km | 22,42 % |
Opel Ampera-e | 423 km | 296,9 km | 126,1 km | 29,81 % |
Hyundai Ioniq | 311 km | 279,3 km | 31,7 km | 10,19 % |
BMW i3 120 Ah | 310 km | 245,8 km | 64,2 km | 20,71 % |
Seat Mii Electric | 258 km | 226,6 km | 31,4 km | 12,17 % |
Volkswagen e-UP! | 258 km | 226 km | 25 km | 9,96 % |
Nissan Leaf 40 | 270 km | 208,9 km | 61,1 km | 22,63 % |
Volkswagen e-Golf | 231 km | 198,1 km | 23,9 km | 10,77 % |
Škoda Citigo-e iV | 258 km | 220 km | 38 km | 14,73 % |
Dobre nedopadla ani Tesla Model 3, ktorá v teste dokázala prejsť „len“ 404,4 km. Jej dojazd bol však udávaný na úrovni 560 km, čím sa jej odchýlka vyšplhala až na 27,79 %. V rýchlosti nabíjania zvíťazil model Audi e-tron 55 quattro, ktorému pri teplote -2 stupne Celzia trvalo nabitie z 10 na 80 % len 27 minút. Tesla Model 3 zvládla tento úkon za 35 minút. Na konci tabuľky sa opäť objavil Opel Ampera-e a Renault Zoe.
Úplného vybitia sa netreba báť
Test ukázal, že aj v zimných podmienkach dokážu elektromobily prejsť veľmi slušné vzdialenosti. Navyše sa netreba báť ani úplného vybitia. Vozidlá sú totiž vybavené systémom, ktorý vodiča v dostatočnom predstihu na vybíjanie upozorní. Neskôr začne vozidlo postupne vypínať všetky prvky výbavy, ktoré majú veľký odber elektrickej energie. Medzi ne môžeme zaradiť napríklad kúrenie, vyhrievané sedadlá alebo rádio.
Okrem toho vozidlo obmedzí maximálnu rýchlosť, pričom toto by mali byť dostačujúce signály na to, aby sa vodič pokúsil vozidlo dostať k najbližšej nabíjacej stanici. Ak to nebude možné, vozidlo sa po vybití batérie úplne zastaví. To však ešte neznamená úplny koniec. Po 30 minútach až jednej hodine je totiž vozidlo možné opätovne naštartovať a prejsť s ním ešte pár kilometrov, čo postačí aspoň na jeho bezpečné odstavenie.
Batérie sú na počasie veľmi citlivé a nesvedčia im ani príliš vysoké teploty. Technológie sú však natoľko vyspelé, že aj napriek týmto faktorom dokážu batérie spĺňať svoju funkciu niekoľko rokov. Väčšina automobiliek totiž ponúka na batérie až 8 ročnú záruku, čo by mala byť dostačujúca doba, aby sa preukázali jej prípadné nedostatky.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
Je to oficiálne: Elon Musk konečne spustil novú éru dopravy, prvé recenzie prekvapili (+videá)
Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
Dacia spôsobí cenovú revolúciu. Chystá elektromobil pod 15 000 eur, poznáme dojazd aj parametre
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Lekári v pohotovosti: Smrtiaca choroba postihla niekoľko detí, jedno na následky zomrelo
Vedci zdvíhajú varovný prst: V obľúbenej pochúťke Slovákov sa množia baktérie, ktoré porážajú najsilnejšie antibiotiká
Lekári mu dávali tri mesiace života: 103-ročný maratónec porazil rakovinu vďaka unikátnej diéte
Prírodný zázrak pre zdravie čriev a chudnutie: Odborníci potvrdzujú jeho mnohostranné účinky
Košická nemocnica ako jediná prináša revolučnú liečbu. Problém trápi až 50 % Sloveniek
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
- Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
Obrovský zvrat v čínskej automobilke. BYD po rokoch raketového rastu nestíha predávať
Letecký gigant nakupuje vo veľkom. China Airlines investuje vyše 2 miliardy na nové Airbusy
Škoda valcuje Teslu. Tento elektromobil láme predajné rebríčky
600 metrov káblov zmizlo. Sabotáž paralyzovala trasu medzi Parížom a Londýnom
Bez plynu sa nedá vyrábať sklo, hliník ani chlieb. Klub 500 varuje pred dôsledkami zákazu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Lekári v pohotovosti: Smrtiaca choroba postihla niekoľko detí, jedno na následky zomrelo
Vedci zdvíhajú varovný prst: V obľúbenej pochúťke Slovákov sa množia baktérie, ktoré porážajú najsilnejšie antibiotiká
Lekári mu dávali tri mesiace života: 103-ročný maratónec porazil rakovinu vďaka unikátnej diéte
Prírodný zázrak pre zdravie čriev a chudnutie: Odborníci potvrdzujú jeho mnohostranné účinky
Košická nemocnica ako jediná prináša revolučnú liečbu. Problém trápi až 50 % Sloveniek
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené