Mercedes je prémiová automobilka, ktorá nič nerobí polovičato, alebo nebodaj len tak „na oko“. Trieda S od Mercedesu je akýmsi vzorom a ideálom toho, ako by mala vyzerať superluxusná limuzína. Každá nová generácia „S-ka“ prináša inovácie, s ktorými ostatné automobilky prídu na trh až o niekoľko rokov.

Pri oznámení elektrickej verzie triedy S, ktorá dostala názov EQS a ktorá je prakticky od podlahy nové vozidlo, boli mnohí skeptickí, či bude luxusný elektromobil rovnako komfortný a „bezstarostný“ ako S-ko so spaľovákom.

Komfort, luxus a prémiové materiály sú bez pochýb na rovnakej úrovni. Výkonnostne je na tom EQS vďaka elektromotorom ešte o niečo lepšie a z hľadiska technológií Mercedes ukázal niečo, čo sme vo svete automobilov ešte nevideli. Hyperscreeen, alebo teda aj hyperobrazovka, ktorá pozostáva až z trojice displejov, je tou najväčšou ozdobou interiéru EQS a každému, kto sa do auta posadil, z nej spadla sánka.

V recenzii sa dozvieš:

  • Čím vyniká EQS nad konkurenciou v segmente elektromobilov
  • Akú spotrebu dosahuje v zime a ako sa to prejavilo na dojazde
  • Ako rýchlo sa nabije EQS na 80 % kapacity
  • Čo prináša v rámci technologickej výbavy
  • Čo je najväčším lákadlom v interiéri elektrickej vlakovej lode Mercedesu
  • Či je EQS adekvátnou alternatívou ku klasickej spaľovacej triede S

Aktuálne najvýkonnejšia konfigurácia EQS nosí na svojom kufri označenie EQS 580 4Matic. Ako tomu už pri elektromobiloch býva zvykom, v prípade štvorkoliek auto dostáva minimálne 2 elektromotory. To platí aj v prípade EQS, zadný elektromotor disponuje výkonom 333 koní, predný výkonom 190 koní.

Michal Varga/FonTech

Systémový výkon elektrickej štvorkolky EQS je 385 kW, teda takmer 520 koní. Spolu s krútiacim momentom na úrovni 855 Nm dokáže toto viac ako 2,5-tonové monštrum vystreliť z 0 na 100 km/h už za 4,3 sekundy.

Priatelia, toto je ale zatiaľ iba „obyčajné“ EQS, žiadne AMG. Nech tieto čísla vyzerajú na „papieri“ akokoľvek dobre, v skutočnosti je zážitok z jazdy a zrýchlenia tak intenzívny, že pri šoférovaní máš skôr pocit, akoby si sedel v ľahkom športiaku a nie v 2,7-tonovej limuzíne.

Michal Varga/FonTech

Ku skvelej manévrovateľnosti a ovládaniu určite prispieva aj natáčacia zadná náprava, ktorá je dokonca súčasťou základnej výbavy EQS. V základe sa však natáča „iba“ o 4,5 stupňa, no za príplatok sa softvérovo „odomkne“ uhol natočenia až o 10 stupňov. V prípade EQS je teda hardvér vždy totožný, no zákazník si v príplatkovej výbave len odomyka rozšírenú funkcionalitu. 

Michal Varga/FonTech

Vďaka tomu sa viac ako 5-metrový kolos s mimoriadne dlhým rázvorom otočí „na päte“. Mimochodom, ten rázvor je skutočne dlhý, v niektorých poschodových garážach som si musel dávať pozor, aby som nechytil spodok. Vďaka vzduchovému podvozku sa ale auto veľmi rýchlo zdvihlo.

Michal Varga/FonTech

Inteligentný systém si dokonca dokáže zapamätať, že na danom mieste sa má podvozok vždy zdvihnúť, čiže ty to urobíš manuálne iba prvýkrát, následne to už bude EQS robiť úplne sám.

Michal Varga/FonTech

Elektrickú vlajkovú loď Mercedesu rozhodne korunuje aj jeho papierový dojazd, ktorý podľa WLTP činí 781 km. Realita ale býva iná a iná je, žiaľ, aj v prípade EQS. Auto som prevažne jazdil na dlhých trasách po diaľnici a tu sa moja spotreba počas mrazivých dní šplhala k 30 kWh/100 km. V jednom prípade, keď som jazdil mimoriadne ekonomicky, avšak stále maximálnou povolenou rýchlosťou, som sa dostal na 28 kWh/100 km.

Michal Varga/FonTech

Od mestskej spotreby som prirodzene očakával nižšie hodnoty, no zima sa podpísala na nečakane vysokej mestskej spotrebe až 32 kWh/100 km. Tú ale viem odôvodniť. Za prvé, v meste som robil veľmi krátke presuny a auto prakticky celý čas vykurovalo interiér a zohrievalo si batériu na ideálnu teplotu. Keď už som sa k tejto teplote blížil, na pár hodín som zastal a auto opäť vychladlo.

Michal Varga/FonTech

Druhým dôvodom je podľa mňa vysoká hmotnosť auta. Neustále pohýnanie sa v mestskej doprave dáva motorom a batérii zabrať, a tak tam, kde iné ľahšie elektromobily dominujú, EQS mierne zaostáva. To ale až tak nevadí, aspoň je spotreba auta konzistentná, či sa jazdí na diaľnici, alebo v meste. S masívnou 107 kWh batériou sa tak počas zimy v každom prípade môžeš spoľahnúť na dojazd okolo 350 km. Oproti papierovým hodnotám je to o polovicu menej, no zima v prípade elektromobilov robí svoje.

Zobraziť celú galériu (73)
Michal Varga/FonTech

Viem si predstaviť, že v lete by som sa aj vďaka použitiu letných pneumatík dostal s dojazdom až na 600 km v reálnych podmienkach. Už tak na dnešné pomery nadštandardný dojazd Mercedes vyšperkoval fantastickým nabíjaním. Na rýchlonabíjačke sa dokáže EQS nabíjať výkonom maximálne 200 kW. Ako to už ale v zime býva, chladné počasie ovplyvňuje aj tento parameter a počas mrazov sa autá nabíjajú nižším výkonom.

Michal Varga/FonTech

Mne sa na 175 kW rýchlonabíjačke podarilo dosiahnuť maximálny výkon 160 kW, čo vôbec nie je zlé. Aj s takýmto výkonom sa mi podarilo auto nabiť za 40 minút z 2 % na 80 % kapacity batérie. Môžem teda povedať, že Mercedes EQS má špičkový tepelný manažment batérie a nabíjacia krivka sa drží vysoko aj pri vyššom stave nabitia batérie.

Zobraziť celú galériu (73)
Michal Varga/FonTech

Presuňme sa už ale do interiéru, kde nás ihneď ohromí dominantný prvok nazývaný hyperscreen, alebo aj hyperobrazovka. Hyperobrazovku MBUX tvorí trojica displejov, ktoré utvárajú celistvý zakrivený panel so šírkou 141 cm, pričom jeho celková plocha je situovaná na takmer 2500 cm2.

Displej pre pasažiera, ako aj stredový displej, sú založené na technológii OLED a aby bol celý systém maximálne plynulý, beží na hardvéri, ktorého základom je 8-jadrový procesor a až 24 GB operačnej pamäte RAM. Ak sa na mieste pasažiera nenachádza žiadna osoba, displej sa jednoducho zmení na digitálnu dekoratívnu časť.

Michal Varga/FonTech

Celý efekt dotvára špičkové náladové osvetlenie. Pás pozdĺž prístrojovej dosky je tvorený 190 LED svetlami, nechýba podsvietenie výduchov klimatizácie či dokonca podsvietenie predných sedadiel. LED svetlá dokážu vytvárať rôzne svetelné efekty. Napríklad pri zmene teploty prejde červený, respektíve modrý pásik pozdĺž celým kokpitom auta.

Zobraziť celú galériu (73)
Michal Varga/FonTech

EQS nezaostáva ani po stránke jazdných asistentov a v aute tak máme to najlepšie, čo aktuálne automobilka ponúka. Udržiavanie v jazdnom pruhu a adaptívny tempomat sú samozrejmosťou aj pri lacnejších autách. Mercedes zážitok z ich používania vyšperkoval tým, že na virtuálnych budíkoch zobrazuje to, ako auto „vidí“ svoje okolie. Je skutočne pôsobivé, ako dokáže EQS detegovať aj dve vozidlá idúce predomnou.

V prípade mnou testovanej verzie som mal k dispozícii aj funkciu autonómnej zmeny jazdného pruhu. Tú som mal možnosť vyskúšať aj v Hyundai Ioniq 5, no musím uznať, že v prípade Mercedesu funguje lepšie.

Zmena pruhu je rýchlejšia a auto zvládalo tento úkon aj na ostrejších zákrutách na diaľnici. Všetky dôležité informácie, ako aj samotný úkon zmeny jazdného pruhu, sa zobrazujú na obrovskom head-up displeji s funkciu rozšírenej reality.

Využívanie tohto head-up displeja je zážitok sám o sebe a EQS je  jedno z prvých áut, kde som radšej využíval vstavanú navigáciu, než navigovanie skrz Google Mapy.

Michal Varga/FonTech

Využívanie navigácie od Mercedesu má v prípade EQS aj niekoľko ďalších výhod. Po zadaní cieľovej destinácie systém sám vypočíta, kde a na koľko minút musíš zastaviť na nabíjačke, aby si do cieľa bezpečne došiel.

Navigovanie, časy potrebné na nabíjanie a odhadovaný čas príchodu do cieľa fungujú takmer na minútu presne, s EQS sa tak už skutočne nemusíš starať o nejaké plánovanie trasy dopredu. Jednoducho zadáš cieľ a ideš.

Michal Varga/FonTech

Niekedy je ale príliš veľa systémov a rôznych senzorov na škodu a mne sa zdá, že v jednej veci to Mercedes prehnal. Ide o systém rozpoznávania používateľa. Ten totiž kombinuje tvárovú a hlasovú biometriu so snímačom odtlačkov prstov. Auto predomnou testovalo množstvo novinárov, každý z nich mal vytvorený profil a na systémy auta to už bolo zrejme príliš.

Michal Varga/FonTech

Mnohokrát sa mi totiž počas jazdy stalo, že auto si ma „pomýlilo“ s iným novinárom a automaticky zmenilo používateľský profil na ten jeho. Ak bude mať niekto EQS v osobnom vlastníctve, zrejme sa mu nič takéto nestane, no od auta za viac ako 170 000 € by som podobné komplikácie nečakal ani v prípade, že má v sebe uložených viac používateľských profilov.

Pozri si bohatú galériu fotografií Mercedes EQS:

Zhodnotenie

Mercedes EQS je jednoducho vlajková loď ako sa patrí. Luxusný a prémiový vzhľad šperkuje jeden z najlepších dojazdov na trhu, ultrarýchle nabíjanie a skvelá ovládateľnosť, ktorej výrazne pomáha natáčanie zadnej nápravy.

EQS je z tohto pohľadu adekvátnou a plnohodnotnou elektrickou alternatívou ku klasickej triede S so spaľovákom, avšak aj tu musí budúci majiteľ rátať s tým, že 1 000 km bez zastávky jednoducho neprejde.

Michal Varga/FonTech

Ak sa ale dokáže preniesť cez túto jednu slabinu, dostane rýchlejší a technologicky nabitejší automobil, ktorého interiér nemá konkurenciu nikde, ani v triede „S-kového“ spaľováku.

Jediným odrádzajúcim faktorom môže byť azda iba cena. Testovaný model v takmer plnej výbave stojí viac než 170 000 €. V prípade cieľovej skupiny je teda na zvážení budúceho majiteľa, či je ochotnný priplatiť si, mať „lepšie auto“, alebo ostane verný klasike menom trieda S.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú