Ojazdených elektromobilov na Slovensku pribúda. Ich ceny však stúpajú do závratných výšok
Ešte pred pár rokmi boli elektromobily na Slovensku takmer výhradne výsadou fanúšikov nových technológií. Dnes ale elektromobilov pribúda a tým pádom sa napĺňa aj trh s jazdenkami.
Ak sa však tešíš, že starší ojazdený elektromobil získaš lacnejšie, máme zlé správy. Ich mediánová cena v bazároch za posledné roky výrazne narástla, ukazuje prieskum AURES Holdings.
V roku 2016 bola ponuka na slovenskom trhu s ojazdenými elektromobilmi ešte stále mizivá. Na Slovensku ich vtedy v inzertnej ponuke za celý rok bolo niečo cez 200 a ich mediánová cena sa pohybovala na úrovni 16 500 €.
V minulom roku už na sekundárnom trhu čakalo na nového majiteľa spolu 1 100 elektrických áut, ktorých cena sa ale najčastejšie pohybovala okolo 30 000 €. Ak na spaľovák nedáš dopustiť, mohol si si vybrať 3 135 hybridných modelov s cenovým mediánom 19 500 €.
Do ponuky sa dostali luxusnejšie modely
Priemerná (mediánová) cena jazdeného elektromobilu tak v posledných 5 rokoch vzrástla takmer dvojnásobne. Môže za to fakt, že do ponuky sa začali dostávať luxusnejšie modely či rôzne predvádzacie vozidlá s len veľmi nízkym nájazdom kilometrov.
Najviac z ojazdených elektromobilov bolo tento rok starších modelov BMW i3, nasledovali Tesla Model S, Nissan Leaf, na štvrtom a piatom mieste sú Tesla Model 3 a Renault Zoe. U hybridov dominuje Toyota C-HR, pričom medzi TOP 10 hybridnými vozidlami je tento rok až 7 modelov Toyoty, dva modely zastupujú cenovo zaujímavé autá Suzuki a na desiatom mieste je Hyundai Ioniq.
Najviac je elektromobilov tesne po lízingu a zo Slovenska
Elektrické vozidlá, ktoré sa objavujú v inzertnej ponuke na celom slovenskom trhu, majú zväčša vek do troch rokov. Do začiatku covidovej pandémie sa ich vek pohyboval okolo 3 a pol roku a veľa ich bolo pôvodom zo zahraničia. Dnes sú to vyložene zánovné jazdené autá do troch rokov a tuzemského pôvodu. Často ide o predvádzacie vozidlá, prípadne autá z firemných fleetov, ktoré sa snažia o ekologický prístup v prevádzke svojho autoparku a možno ich z účtovníctva odpísať už za dva roky.
Počet hybridných modelov v ponuke na tuzemskom inzertnom trhu je v súčasnosti trojnásobný oproti plne elektrickým autám, v minulom roku to bol takmer dva a pol násobok. Cenovo sú hybridné modely medzi ojazdenými autami v ponuke dostupnejšie než čisté elektromobily.
Oproti elektromobilom je najčastejšia obstarávacia cena hybridov približne o štvrtinu nižšia. Rovnako ako u elektromobilov, aj bazárové hybridy sú najčastejšie zánovné autá, s nájazdom okolo 27 000 kilometrov a vo veku medzi dvoma a tromi rokmi.
V zahraničí je ponuka bohatšia
Pre mnoho ľudí je kúpa nového spaľovacieho auta príliš nákladná, preto siahajú po jazdenkách. Áno, je pravda, že v tomto smere zatiaľ elektromobily výrazne strácajú a, naopak, prichádzajú obavy o zdravie batérií, ktoré už za sebou majú niekoľko desiatok tisíc kilometrov.
Nájsť dobrý jazdený elektromobil s priaznivou cenovkou môže byť ešte stále problém, no ak sa pozrieme na známy portál Mobile.de a vyfiltrujeme iba elektrické vozidlá, k dispozícii je takmer 25 000 ponúk.
Veľa vozidiel na tomto portáli je úplne nových, prípadne ide o predvádzačky. O životnosť akumulátorov sa teda báť nemusíš, no ich cena býva stále príliš vysoká. Aj jazdených elektromobilov z druhej ruky ale už nájdeš tisíce.
Postupom času budú jazdené elektromobily na rôznych bazároch pribúdať a výber bude prirodzene bohatší. Stačí počkať pár rokov a bez problémov kúpiš jazdený VW ID.3 či Škodu Enyaq za cenu, ktorá sa vyrovnáva ich spaľovacím ekvivalentom.
Do 2-3 rokov, kedy ešte budú batérie určite v poriadku, odhadujeme pokles za dobre vybavený Enyaq na sumu okolo 27 až 30-tisíc eur. A to už rozhodne nie je ponuka na zahodenie. Navyše, až 91 % Enyaqov na Slovensku je dnes v rukách firiem, je teda mimoriadne pravdepodobné, že po odpísaní v účtovníctve sa poberú do sveta a na inzertné portály.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
Staré EV batérie dostali nový život, ktorý spaľováky nikdy nepoznajú. V Texase ukladajú 24 MWh energie a napájajú stovky domácností
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
KVÍZ: Posledná otázka zlomí nervy 90 % Slovákov. Ak nezvládneš túto gramatickú výzvu, vráť sa do školskej lavice
HIV sa šíri medzi ruskými vojakmi alarmujúcim tempom. Armádni lekári sa snažia štatistiky utajiť
Ľudstvo „prepísalo“ kalendár: Zem bude mať 2 nové ročné obdobia. Tradičné zanikajú, varujú vedci
Mladá Slovenka vytvára netradičné umelecké diela. Na prvej vernisáži predala takmer všetky obrazy
Lidl sťahuje z predaja milovanú pochúťku Slovákov, hrozí prítomnosť cudzieho predmetu: Skontroluj, či ju máš doma
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Taraba ohlásil energetickú megainvestíciu. Slovenské mestá získajú milióny eur
Slováci kupujú jazdené autá, ako nikdy predtým. Priemerný vek a nájazd prudko rastie, dominuje jedna značka
Zubár odhalil šokujúce riziká populárneho spánkového triku. Riskuješ veľké nepríjemnosti
Slováci si neuvedomujú, že to môže vybuchnúť. Odborník varuje pred „elektronickým“ zlozvykom domácností
Domácnosti si priplatia až o 3 000 eur. Nová kalkulačka odhalila tvrdú realitu emisného výmyslu EÚ
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP