Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Len včera sme informovali o historickom míľniku, ktorý dosiahol prototyp unikátneho lietajúceho auta AirCar, ktoré počas včerajších ranných hodín zvládlo let z Nitry do Bratislavy.

Z auta na lietadlo za tri minúty, po pristátí sa hneď vráti na cesty

Za prototypom AirCar stojí Štefan Klein, ktorý sa dlhé roky podieľal aj na projekte AeroMobil, no v roku 2017 sa vydal vlastnou cestou. Jeho unikátny automobil sa ešte viac priblížil k fáze sériovej výroby práve týmto 35-minútovým letom na trase, ktorú auto zvládlo oproti bežnému času dopravy o polovicu rýchlejšie.

NEPREHLIADNI
Historický moment: V Bratislave pristálo lietajúce auto z dielne Štefana Kleina

Mladší AirCar však oproti AeroMobilu priniesol niekoľko výhod, ako napríklad to, že sa počas štartu najprv z dráhy oddelí predná náprava a následne sa po klasickej rotácii, tak ako v prípade bežných ľahkých lietadiel, vznesie celý stroj. AeroMobil oproti tomu štartuje „zo štyroch kolies“.

Po pristátí sa lietadlo stlačením jediného tlačidla v priebehu menej ako troch minút transformovalo na športové auto a jeho vynálezca pokračoval po diaľnici z letiska do centra Bratislavy. Šírka stroja je po zasunutí krídel približne 1,8 metra, pričom transformácia trvá 2,5 minúty. Pilot, respektíve vodič ju aktivuje priamo z kabíny.

„Tento let začína skutočnú éru duálnych vozidiel. Otvára novú kategóriu dopravy a vracia ľuďom slobodu, ktorá bola pôvodne pripisovaná automobilu.“ povedal Klein po tom, čo vystúpil z kokpitu AirCaru v Bratislave.

„AirCar už nie je len potvrdením konceptu, letom vo výške 2500 metrov pri rýchlosti 190 kilometrov za hodinu mení vedeckú fantastiku na realitu.“ dodal Anton Zajac, spoluzakladateľ Klein Vision.

Zobraziť celú galériu (2)
Screenshot / YouTube / KleinVision

Tento prvý prototyp automobilu AirCar je vybavený 4-valcovým motorom BMW s výkonom 160 koní s pevnou vrtuľou a vystreľovacím bezpečnostným padákom. Automobil absolvoval už viac ako 40 hodín testovacích letov, vrátane ostrých zatáčok či 45 stupňových náklonov a lietal vo výške 2500 metrov s maximálnou cestovnou rýchlosťou 190 km/h.

Druhý prototyp, ktorý je už predprodukčným modelom, bude vybavený motorom s výkonom až 300 koní a mal by získať certifikáciu lietadla EASA CS-23, ako aj povolenie na cestnú prevádzku kategórie M1.

Jeho predpokladaná cestovná rýchlosť činí 300 km/h a doletieť by mal podľa spoločnosti do 1000 kilometrov. Zaujímavé tiež je, že AirCar by v praxi nemusel vzlietať len z oficiálnych letísk. V rámci testov sa totiž štartovalo a pristávalo aj na tráve.

Firma sa teraz spolieha na ďalšie úspechy prvého, tak ako nové testy druhého prototypu, ktorým chce nalákať ďalších investorov. Spoluzakladateľ firmy a hlavný investor Anton Zajac mal do projektu investovať približne 1,5 milióna eur, no k certifikačnému procesu potrebuje Klein Vision približne 10 miliónov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú