Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
Výskumy o elektromobiloch často prinášajú rozporuplné reakcie. Na jednej strane stojí argument, že výroba batérií je extrémne náročná na životné prostredie, na druhej strane zasa tvrdenia, že samotná prevádzka vozidiel na elektrinu dokáže tieto „dlhy“ rýchlo vyrovnať. Najnovšia štúdia z University of Michigan prináša jednoznačné výsledky a vyvracia najčastejšie používaný mýtus odporcov elektromobility.
Vedci analyzovali emisie počas celého životného cyklu áut. Do úvahy vzali nielen výrobu, ale aj samotnú prevádzku vrátane spotreby paliva či elektriny. Porovnávali spaľovacie autá, hybridy aj batériové elektromobily a zohľadnili reálnu priemernú životnosť vozidiel v USA, ktorá sa pohybuje od približne 190-tisíc kilometrov pri sedanoch až po viac než 390-tisíc kilometrov pri pickupoch.
Výsledok je jasný. Elektromobily sú čistejšie v každom segmente a v každom regióne. Aj tam, kde elektrina pochádza prevažne z fosílnych palív, majú celkové emisie elektrických áut výrazne nižší dopad než autá so spaľovacím motorom. Dôvodom je, že elektrárne sú efektívnejšie než tisíce individuálnych motorov produkujúcich emisie priamo na cestách.
Jedno z najväčších „klamstiev“ o elektromobiloch pominulo
Štúdia zároveň ukazuje, že najväčší prínos pre klímu by priniesla elektrifikácia veľkých vozidiel. Pickupy majú síce vysokú spotrebu a aj ako elektromobily si berú viac energie než menšie modely, no práve preto ich prechod na batériový pohon znamená najväčšie absolútne zníženie emisií. Inými slovami, veľký elektrický pickup je pre životné prostredie lepšou voľbou než malý sedan so spaľovacím motorom.
Zaujímavý je aj detail, že pri elektromobile tvorí výroba batérie približne polovicu jeho životných emisií. Pri spaľovacom aute však až 92 % emisií vzniká počas samotnej jazdy. To znamená, že každý kilometer odjazdený na elektrinu postupne znižuje celkový rozdiel v prospech elektromobilu.
Autori tak uzatvárajú, že žiadny región v súvislých Spojených štátoch nepredstavuje výnimku. Elektromobil je vždy čistejšou alternatívou, hoci výsledný efekt sa líši podľa toho, aký energetický mix daná oblasť využíva.
Tento záver má jasný presah aj pre európske prostredie. Slovensko, ktoré sa stále vo veľkej miere spolieha na jadrovú energiu a dopĺňa ju obnoviteľnými zdrojmi, má prechod na elektromobilitu ešte priaznivejší. Ak si teda niekto myslí, že elektromobil má ekologický zmysel iba v Nórsku či v Kalifornii, najnovšie dáta mu odporujú. Fakty hovoria jedno: ak jazdíš na elektrinu, prispievaš k čistejšej budúcnosti bez ohľadu na to, kde bývaš.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Potrebuje len cukor a vitamíny: Vedci vytvorili batériu, ktorá funguje ako ľudské telo
K Zemi sa vráti až o 1150 rokov. Slováci uvidia na oblohe vzácnu kométu, vieme presný čas
Vedci v Černobyle našli bizarné psy. Prešli extrémnou evolúciou a v DNA majú vec, ktorá tam nemá čo robiť
Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
Netflix môže závidieť. Z neznámeho seriálu je nový globálny hit
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Inštitút ľudských práv sa obrátil na Eurokomisiu. Vyzval ju, aby vláde Fica zmrazila eurofondy
Igor Matovič: „Oddnes si ideme vlastnou cestou. Pán Šimečka, vidíme sa po voľbách“
Útek zo Slovenska za polovičné náklady. V tejto európskej krajine vieš bývať už za 400 eur
Expertka skúmala stres celú svoju kariéru: Toto je podľa nej liek číslo 1, ktorý ti prevráti život naruby
Polovica Slovákov ho má doma. Vedci objavili sladidlo s benefitmi pre srdce, tlak aj črevá
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Čaká Slovákov lacnejšie tankovanie? Máme dobrú aj zlú správu, ceny palív sa budú opäť meniť
Dohoda je na spadnutie a môže zmeniť vojnu. Toto sú nové zbrane, ktoré chce Ukrajina použiť proti Rusom
Po ruských dronoch prichádza tvrdá odpoveď. Británia predlžuje svoju misiu nad Poľskom
Británia posiela Ukrajine technológiu, ktorá mení vojnu. Na fronte pribúdajú tisíce dronov denne
Ak máš tohto operátora, máš to najlepšie na Slovensku. 5G sieť zasahuje už viac než 5 miliónov ľudí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP