Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Elektromobily a spaľováky sú dva úplne odlišné svety. Autá s týmito typmi pohonu sa dramaticky líšia z hľadiska ekológie, spôsobu používania a aj efektivity. Zatiaľ čo elektrické auto dokáže preniesť takmer všetku energiu z batérie na kolesá, pri spaľováku to nie je ani 50 %. Elektrické autá ale trápia iné straty, napríklad pri nabíjaní či dokonca pri samovoľnom vybíjaní batérie. Ako píše AutoEvolution, elektromobilom značky Rivian sa počas nečinnosti vybíja batéria viac než je „zdravé“.

Efekt samovoľného vybíjania batérie elektromobilu sa nazýva aj „upírske“ či „fantómové“ vybíjanie. Konvenčné batérie však postupne strácajú svoju energiu bežne, nedeje sa to len v prípade elektromobilov. Elektrické autá však majú akumulátory s vysokou kapacitou, takže je pri nich tento efekt výraznejší ako napríklad pri vybíjaní batérie v aku-skrutkovači, notebooku či smartfóne.

Každé jedno zariadenie, ktoré by si plne nabité nechal len tak nečinne ležať niekoľko mesiacov, stratí zopár percent. Pokles energie je však individuálny pre každý typ a chémiu batérie. Elektromobily navyše vysokonapäťovú batériu počas státia využívajú na napájanie systémov, ktoré bežia aj počas nečinnosti. Jedná sa napríklad o alarm. Taký Sentry Mode Tesly musí z batérie napájať niekoľko kamier, ktoré sú poriadnym žrútom energie. Autá značky Rivian však trápi rapídny pokles energie aj bez takéhoto pokročilého systému.

Pokles vyše 20 % za dva týždne

Jeden majiteľ elektromobilu Rivian porovnal pokles energie so svojim ďalším elektromobilom Kia EV6. Počas dvojtýždňovej dovolenky nechal obe autá odparkované v rovnakej garáži, kde bola teplota okolo 20 stupňov Celzia. Od oboch áut odpároval mobilné aplikácie, aby autá nekomunikovali so serverom a boli „offline“. V Rivian R1S dokonca majiteľ vypol pokročilý alarm Gear Guard podobný Sentry módu Tesly.

Keď as vrátil domov, zistil, že batéria v Rivian R1S stratila až 20 % kapacity. Pri odchode bolo auto nabité na 64 %. Kia EV6 mala batériu nabitú na 70 % a po návrate mala batéria 69 % kapacity. Pri prepočte na čísla to vychádza tak, že Kia stratila ani nie 1 kWh energie, zatiaľ čo Rivian „spálil“ až 27 kWh energie počas obyčajného státia.

Rivian stále komunikuje so serverom

Majiteľ sa do celej veci obul a zistil, že jeho R1S počas celej doby komunikoval s cloudovým serverom automobilky, pričom za dva týždne odoslal až 8 GB dát. Aj napriek tomu však ide o veľmi vysokú spotrebu. Šéf automobilky Wassym Bensaid prisľúbil, že celú situáciu preverí a po posledných aktualizáciách údajne majitelia zaznamenali zlepšenie z hľadiska samovoľného vybíjania, no stále to nie je ideálne.

Problém ale vyvoláva ešte jednu, zásadnejšiu otázku a tá sa týka práve ekológie. Nielen že takéto abnormálne straty idú priamo do peňazí majiteľov elektromobilov značky Rivian, celá flotila za deň dokáže „zahodiť“ obrovské množstvo energie.

Rivian doposiaľ predal zhruba 50 000 elektromobilov. Ak za 14 dní auto stratilo 27 kWh energie, za jeden deň je to 1,9 kWh. Po vynásobení tak svetová flotila elektromobilov Rivian spotrebuje neuveriteľných 95 000 kWh energie každý deň, čo by podľa AutoEvolution stačilo na napájanie 3 500 domácností. Našťastie tento jav nie je bežný a elektromobily ostatných značiek stratia iba zanedbateľné množstvo energie počas ich nečinnosti. Rivian ale rozhodne musí tento problém čím skôr vyriešiť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú