Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Kempelenov inštitút inteligentných technológií (KInIT) spustil nový animovaný web, ktorý pútavou formou vysvetľuje, ako sa s pomocou odporúčacích algoritmov šíria dezinformácie na internete. Príbeh vychádza zo štúdie, ktorú realizovali výskumníci z KInIT-u. Web sprevádza aj edukačné video a spoločne upozorňujú na to, že v online prostredí plnom dezinformácií sa môže ocitnúť každý. Stačí si nedávať pozor.

Kempelenov inštitút inteligentných technológií (KInIT) cez príbeh mladého muža vysvetľuje mechanizmy, ako sa nepravdivý obsah šíri na internete. Ťažiskom príbehu o Oliverovi však nie je on sám (so svojimi znalosťami a správaním), ale skôr technologická príčina šírenia dezinformácií.

“Chceli sme poukázať na silný vplyv odporúčacieho algoritmu na uzavretie používateľa do dezinformačnej bubliny. ” vysvetľuje výskumník Jakub Šimko.

Manažér Oliver sa ocitne chorý doma v posteli. Cez odporúčanie od kamaráta sa na internete dostane k zaručeným radám, ako poraziť prechladnutie. Od receptov proti chorobe sa však postupne prepracuje až k informáciám o nefunkčnosti bežnej medicíny a nakoniec ho po vypití čistiaceho prostriedku odváža sanitka.

Príbeh o Oliverovi ukazuje, ako algoritmy fungujú a priamo zasahujú do životov užívateľov bez toho, aby o tom vedeli. Vysvetľuje zrozumiteľným jazykom aj systém personalizovaného obsahu a reklamy, ktorá je zdrojom príjmov pre sociálne médiá. Popisuje tiež rozdiel medzi sociálnymi médiami a tradičnými médiami a ich reguláciou.

Príbeh pritom nie je iba imaginárnym scenárom, ale súvisí so zisteniami štúdie Audit dezinformačných bublín na YouTube. Výskumníci z KInIT-u v nej skúmali či a s akou námahou sa človek vie dostať von z dezinformačných bublín.

KInIT sa odhaľovaniu a obmedzovaniu šírenia dezinformácií v online prostredí venuje dlhodobo.

“Za posledné dva roky, od prepuknutia pandémie COVID-19, sa situácia s dezinformáciami na Slovensku výrazne zhoršila. Spoločnosť je citeľne polarizovaná a šírenie dezinformácií cez sociálne médiá ovplyvňuje každodennú komunikáciu, diskurz aj dianie. Ľudia však často nerozumejú, akú rolu v tomto konflikte hrajú sociálne médiá,” hovorí Andrea Horváthová, autorka príbehu.

Pri tvorení scenára a podkladov chceli pracovníci KInIT-u poukázať na skutočnosť, že polarizácia spoločnosti je do veľkej miery spôsobená aj rozhodnutiami technologických spoločností. V začarovanom kruhu dezinformácií na internete sa môže ocitnúť ktokoľvek. Stačí na to len niekoľko klikov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú