Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Mesto Žilina je jedno z posledných krajských miest, kde nemajú vo svojich rukách parkovaciu politiku. To by sa malo ale čoskoro zmeniť. Mesto totiž predstavilo návrhy regulácie parkovania, ktoré pomôžu so zvládnutím jeho dopravnej situácie.

Ako uvádza portál SME, zásadná zmena nastane už čoskoro. Zisk z regulácie parkovania, ktorý mesto získa, využije na zlepšenie dopravy.

Skvalitňovanie hromadnej dopravy

Už prvý júnový týždeň môže spustiť Žilina vlastný systém parkovania. V tom čase totiž mestu končí zmluva so Žilinskou parkovacou spoločnosťou (ŽPS). Nový systém má byť zmysluplnejší, modernejší a ľudí má motivovať využívať viac aj iné dopravné prostriedky.

„Pôjdeme cestou ďalšieho skvalitňovania mestskej hromadnej dopravy, snažíme sa budovať cyklotrasy, investovať peniaze do kvalitných peších komunikácií, do verejného priestranstva,“ uviedol žilinský primátor Peter Fiabáne.

Taká Trnava má zo spoplatneného parkovania časti mesta príjem vo výške dvoch miliónov eur. Primátor Žiliny ale vzhľadom na veľkosť mesta počíta s oveľa vyšším ziskom.

Parkovacie karty

Okrem parkovacích lístkov by mali v meste pribudnúť aj karty. V systéme spoplatneného rezidenčného parkovania tak plánuje mesto aj naďalej pokračovať. Medzi navrhované typy parkovacích kariet patrí rezidentská, návštevnícka, abonentská a mestská.

V prvej etape sa mesto bude zaoberať centrálnou mestskou zónou a v druhej sídliskami (Hájikom a Hlinami), pričom nezabúdajú aj na mestské časti. Okrem toho sa ale zmení počet parkovacích pásiem. Dnes sú v Žiline celkom tri, ale po úprave majú zostať iba dve (A a B).

FOTO TASR - Pavol Zachar

V závislosti od nich sa odvíja cena parkovacej karty. Na výber budú mať rezidenti ročnú, šesťmesačnú a trojmesačnú. Na jednu domácnosť môžu byť pritom všeobecne vystavené dve, na obyvateľa jedna. Karta je viazaná na konkrétne vozidlo a neprenosná.

Rezident bude za každé ďalšie auto v domácnosti platiť vždy vyššiu sumu. Mesto chce týmto spôsobom vytvoriť tlak na obyvateľov, aby čo najviac zvážili množstvo vlastnených áut.

Poplatky v parkovacích pásmach

Prvé auto bude stáť rezidenta napríklad v pásme A na jeden rok 100 eur, ale pri druhom už cena vzrastie na 500. Ak ale rezident býva v iných častiach mesta než v určených pásmach, vybaví si mestskú parkovaciu kartu, za ktorú v pásme A zaplatí až 600 eur.

Nerezident (abonent), ako aj fyzická osoba si môže vybaviť iba jednu kartu, za ktorú v danom pásme zaplatí 800 eur. Právnické osoby v ňom zas platia 1 000 eur a za každé ďalšie vozidlo 1 500 eur, a to až do maximálneho povoleného počtu desiatich áut.

Čo sa týka pásma B, tam bude stáť rezidenta karta 50 eur, v prípade druhého auta 250 eur. Rezident mesta uhradí celkom 500 eur a abonent 600 eur. V prípade právnickej osoby je to 800 eur.

Ceny boli spočiatku navrhované nižšie, ale poslanci a odborná komisia odporúčali sumy zdvihnúť na takú úroveň, aká bola v meste doteraz zaužívaná.

Rýchlo a jednoducho

Spôsob dodania parkovacej karty bude po novom uľahčený. Záujemca si cez internet vytvorí konto, kartu si objedná a rovno aj zaplatí. Nebude však chýbať ani klasické vybavenie v klientskom centre, ktoré sa nachádza v priestoroch mestského úradu.

Karty, ktoré už majú ľudia zaplatené aj na obdobie po júni, po prevzatí parkovania mestom od súčasnej spoločnosti by mali aj naďalej zostať v platnosti.

„Sumu, ktorú ŽPS nadobudla za dané karty na zvyšné mesiace, si už vyriešime medzi sebou,“ ozrejmil primátor.

Pixabay

Platba kartou

V oboch parkovacích pásmach majú byť okrem iného zavedené aj dlhšie doby spoplatnenia parkovania. Vždy od 7:00, v pondelok až štvrtok do 20:00, v piatok a v sobotu až do 22:00, ale v nedeľu je parkovanie zadarmo.

Za parkovací lístok budú môcť ľudia platiť podľa návrhu viacerými spôsobmi. Zakúpiť ho budú môcť cez mobilnú aplikáciu alebo SMS, ktorá má byť oproti iným možnostiam o pár centov drahšia. Prípadne môžu ľudia lístok uhradiť v parkovacom automate.

Podľa tvrdenia primátora má mesto v úmysle prevziať pôvodné automaty od ŽPS, ale neskôr ich plánujú vymeniť za modernejšie.

„Nebudú na mince, ale na platobnú kartu, pretože aj náklady na prevádzku a údržbu sú pri mincovom systéme náročnejšie a vyššie,“ uviedol Ľuboš Slebodník z referátu mobility, pričom by mali byť všetky nabíjané solárne.

Novinkou bude aj parkovací asistent či charakter jednotlivých ulíc v meste. „Pripravujeme ulice, ktoré budú zmiešané, spolu tak budeme rozlišovať tri typy ulíc,“ popisuje primátor.

Rozpočet hlavného mesta

Vysoký rozpočet bude mať v tomto roku aj Bratislava. Hospodáriť bude s 607,6 milióna eur. Vyplýva to z mestského rozpočtu, ktorý vo štvrtok schválilo mestské zastupiteľstvo. Bratislava tak vystupuje z rozpočtového provizória.

Dano Veselský/TASR

„Rozpočet sa rodil veľmi ťažko v súvislosti s viacerými faktormi, ktoré do toho vstúpili. Snahou je, aby zachovával veci, ktoré fungujú, a normálny chod mesta bol zabezpečený,“ skonštatoval riaditeľ magistrátu Ctibor Košťál s tým, že chcú identifikovať možné úspory, ktoré chod mesta neohrozia. Deklaruje, že dlh mesta sa zásadne nezvyšuje.

V tomto rozpočte okrem iného mestská samospráva počíta so zvýšením príjmov z dane z ubytovania i užívania verejného priestranstva. Príjmovú stránku rozpočtu má ovplyvniť aj rozširujúca sa parkovacia politika.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú