Len nedávno sme ťa informovali o novom webe, ktorý spúšťa Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Nový web je nakoniec lacnejší, než sa pôvodne čakalo a okrem nového dizajnu či mnohých vylepšení je v pláne aj integrácia s inými systémami.

Sleduj Fontech aj na sociálnych sieťach!
FacebookInstagramYouTube
Nový web s lepším dizajnom, prepojením a novými fukciami

Nový web je postavený na redakčnom systéme (CMS) WordPress, ktorý bol komplexne prepracovaný na mieru podľa požiadaviek a kritérií ZSSK. Web je zároveň prevádzkovaný na IT infraštruktúre ZSSK, odkiaľ čerpá dáta z ďalších predajných či prevádzkových informačných systémov.

Samozrejmosťou je fakt, že web je responzívny, pričom je navyše navrhnutý tak, aby na ňom bolo vyhľadávanie pohodlnejšie a jednoduchšie. Starý web totiž vyhľadával iba presne zadané frázy, no nový web dokáže intuitívne vyhľadávať v ktorejkoľvek časti webu, čo má za následok podstatne rýchlejšie a jednoduchšie vyhľadávanie a orientáciu.

ZSSK pristúpilo aj k zmene preferencie domény, pričom www.zssk.sk sa stala hlavnou doménou, no používatelia môžu aj naďalej využívať doménu www.slovakrail.sk. V duchu zjednodušenia orientácie ZSSK prispôsobil aj ďalšie domény pre prístup do predajného systému IKVC (predaj.zssk.sk) a do zákazníckeho konta (konto.zssk.sk).

V súčasnosti navštívi web zssk.sk približne 650-tisíc unikátnych používateľov mesačne, pričom podľa štatistík sú najvyhľadávanejšie informácie o vlakoch InterCity, o preprave bicyklov, zvierat a batožín, či o bezplatnej preprave študentov.

Nižšia cena, no dodávateľ s viacerými otáznikmi

Podľa prepravcu je cena nového webu nakoniec nižšia, než ako sa pôvodne čakalo. Cena finálneho riešenia tak dosiahla sumu 82 500 €, pričom pôvodne sa spomínala suma až 121 000 €. Dôvodom nižšej ceny mala byť dohoda oboch zmluvných strán. ZSSK spresnilo pre redakciu FonTech.sk jednotlivé prvky z finálnej ceny a koľko stáli konkrétne služby.

Vytvorenie portálu a migrácia dát (42 500 €):

  • grafika (dizajn): 9000 €,
  • príprava technickej funkcionality a formátov (CMS integrácia, správa obsahu, moduly): 20 000 €,
  • migrácia dát: 3000 €,
  • integrácia sociálnych sietí: 1000 €,
  • vyhľadávače vlakových spojení: o rýchly vyhľadávač: 3000 €, o vyhľadávač s rozšírenými funkciami a integrovanou dopravou: 6500 €.

Integrácia s existujúcimi a pripravovanými systémami (35 000 €):

  • prepojenie so systémom SAP: 5000 €,
  • prepojenie so systémom riadenia pobočiek (otváracie hodiny): 5000 €,
  • prepojenie so systémami korporátnej integračnej platformy: 6000 €,
  • prepojenie so systémami dispečingu: 5000 €,
  • tvorba nových dodatočných služieb a formulárov: 14 000 €.

Hosting a servis na 4 roky (5000 €):

  • hosting: 0 €,
  • virtuálny stroj: 0 €,
  • serverová infraštruktúra: 0 €,
  • podpora, údržba, licencie: 5000 €.

 

Dodávateľom nového webu je spoločnosť TRIONYX z Banskej Bystrice, ktorá už bola v médiách spomínaná. TRIONYX bola vybraná na základe prieskumu trhu ešte v roku 2018. V skutočnosti by mal byť však reálny dodávateľ firma WDS Solutions z Trenčína. Ako informoval Denník N, zástupcovia WDS Solutions sa zúčastňovali na stretnutiach k novému portálu, o čom svedčí aj množstvo firemných e-mailov, v ktorých nefigurovali zástupcovia víťaznej spoločnosti TRIONYX, ale naopak zástupcovia WDS Solutions.

Podľa vyjadrení WDS Solutions bola firma do diskusie o novom webe prizvaná samotnými železnicami na základe riešenia jednotného dizajnu a prepojenia s wifi portálom, ktorý ZSSK dodala práve WDS Solutions. Týmto sa dostávame ku kameňu úrazu, nakoľko firma WDS Solutions si získala svoju mediálnu „popularitu“ už spomenutým tendrom na dodávku WiFi pre ZSSK.

Predražené WiFi a „luxusná“ SBS

Denník N upozornil na to, že WDS Solutions dodala WiFi do 20 vozňov za 408 tisíc eur bez DPH, čo sa javilo ako výrazne predražené riešenie, nakoľko v prepočte na vozeň vyšlo pripojenie na 20 000 €. Pôvodne platil dopravca len 3 000 €. Aj v tomto prípade však neprebehla bežná súťaž, ale firma bola priamo vybraná železnicami. Spýtali sme aj nezávislej programátorskej firmy Cstudios, na akú sumu by nacenila takúto webstránku. Odpoveď bola v tomto prípade síce menej konkrétna, keďže nepoznáme všetky prevádzkové detaily, avšak cena 82 500 € znie aj podľa ich názoru akofinančne správne riešenie.

Napríklad 4 ročná údržba za 5000 € je bežná suma, za ktorú sa podobné stránky spravujú. Zaujímavým faktom však je, že stránka vo väčšine prípadov beží na WordPresse, no subdoména predaj.zssk.sk je naopak vytvorená na základoch open-source CMS Typo3.

Okrem mierne diskutabilného pozadia nového webu sa vlna kritiky zniesla aj na nedávne nasadenie SBS do nočných vlakov. Za štvormesačnú skúšobnú prevádzku totiž prevádzkovateľ od ZSSK zinkasuje až 34 000 €. Už počas prvých 7 dní nasadenia vo vlakoch zasahovali zamestnanci SBS celkom 13-krát, pričom z vlaku vyprevádzali podgurážených či agresívnych cestujúcich, prípadne takých, ktorí nemali platný cestovný doklad a neboli ochotní si ho dodatočne zakúpiť. Podrobenejšie sa tejto téme venoval portál Startitup.sk.

Stanovenie toho, či je cena za vyhotovenie webu v poriadku, alebo je taktiež predražená, závisí od mnohých faktorov. V každom prípade sa cení snaha o zlepšenie používateľského zážitku pre zákazníkov, no na strane druhej ide aj o transparentnosť, ktorú však už musia posúdiť príslušné orgány.